|
|
4 minut czytania

Import usług – czy zawsze to samo w PIT i VAT Google Ads

Reklamujesz się na Google Ads? Sprawdź, co się zmieniło w rozliczaniu faktur za takie usługi.

faktury google ads

Faktury Google Ads - omówione zagadnienia:

Pokaż więcej ↓

Jednym z głównych celów przedsiębiorcy jest osiąganie coraz większych zysków i ciągły rozwój firmy. W takich przypadkach pomocna może okazać się reklama firmy i jej produktów, dlatego często osoby zainteresowane sięgają po usługi Google Ads. Rozliczanie transakcji w przypadku otrzymania faktury od firmy Google z irlandzkim numerem NIP wymaga specjalnego potraktowania. Taka usługa w podatku VAT nazywana jest importem usług i w dzisiejszej publikacji opiszemy, w jaki sposób należy właściwie zaksięgować otrzymane dokumenty zarówno w podatku PIT i VAT.

W jaki sposób wyglądały rozliczenia Google Ads wcześniej?

Faktura wystawiana za usługi Google Ads wprowadzała w błąd wiele osób, które nie były zorientowane w specyfice tego typu rozliczeń. Na jednym dokumencie znajdowały się dane liczbowe, które często różniły się co do wartości, jakie powinny być zaksięgowane w podatku VAT, a jakie w podatku PIT. W związku z powyższym faktura za usługi Google mogła być rozliczona z punktu widzenia podatkowego niezgodnie z przebiegiem operacji gospodarczej. Na szczęście dla przedsiębiorców, a przede wszystkim księgowych, faktury za Google Ads wystawiane są obecnie nieco inaczej, co opiszemy poniżej.

Faktury od Google Ads – zmiany

Już w grudniu 2021 roku firma Google zaczęła wystawiać faktury za usługi reklamowe na innych zasadach. Obecnie jedne faktury będą podstawą do księgowania w rejestrach VAT a inne do ujmowania kosztu w PKPiR.

Rozliczenie faktur Google Ads w podatku VAT – czynny podatnik VAT

Usługa reklamowa Google Ads z punktu widzenia przepisów ustawy o podatku VAT traktowana jest jak import usług (art.28b ustawy o VAT). Na fakturze Google Ads znajduje się informacja, która zobowiązuje przedsiębiorcę do rozliczenia podatku VAT w Polsce:

 
 

Dla czynnego podatnika VAT z prawem do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego będzie to transakcja neutralna podatkowo. Rozliczenie dokonywane przez przedsiębiorcę wygląda następująco:

  • oblicza i wykazuje podatek VAT należny, taki jak od sprzedaży,
  • w takiej samej wysokości podatek VAT naliczony, tak jak od zakupów.

Podatnik VAT czynny będzie rozliczał import usług od Google Ads w dacie powstania obowiązku podatkowego w VAT. W takim przypadku będzie to data faktury obejmującej przedpłatę. Jeżeli w miesiącu przedsiębiorca dokona kilku przedpłat, na każdą z nich otrzyma fakturę, która będzie podlegała zaksięgowaniu w rejestrach VAT sprzedaży i zakupu.
Rozliczenie importu usług będzie wyglądało inaczej u podatnika VAT czynnego i zwolnionego.

Rozliczenie faktur Google Ads w podatku VAT – korzystający ze zwolnienia podatnik VAT

Przedsiębiorca, który korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, podmiotowego czy przedmiotowego, również ma obowiązek rozliczenia faktury z Google Ads. Pomimo, że przedsiębiorca nie rozlicza podatku VAT, to i tak musi naliczyć i zapłacić VAT należny do urzędu skarbowego.

Rozliczenie faktury Google Ads w podatku dochodowym

Fakturę za reklamę w Google Ads będą mogli zaksięgować w kosztach uzyskania przychodów przedsiębiorcy, którzy prowadzą PKPiR. Kwota wydatku z faktury wystawionej na koniec miesiąca, obejmuje podsumowanie kosztów z całego okresu rozliczeniowego i będzie mogła być zaksięgowana w kol. 13 “Pozostałe wydatki” w PKPiR. W podatku dochodowym należy zaksięgować wartości znajdujące się na drugiej stronie dokumentu.

  jak księgować faktury z Google Ads infografika  

Podsumowanie

W przypadku importu usług Google Ads nie zawsze ta sama kwota będzie zaksięgowana w podatku VAT i w podatku dochodowym. W podstawie do wykazania w rejestrach VAT przyjmuje się kwotę przedpłaty/przedpłat dokonywanych w trakcie miesiąca, które obecnie są wykazywane na oddzielnych fakturach. Natomiast koszty w podatku dochodowym będą księgowane na kwotę faktycznie wydatkowaną na usługę reklamową w danym okresie rozliczeniowym. Mogą to być takie same kwoty w skali miesiąca, ale nie zawsze tak być musi. Przedsiębiorcy powinni zapoznać się z nowym sposobem generowania faktur za usługi Google Ads, żeby w sposób prawidłowy móc je rozliczyć podatkowo.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Komentarze czytelników
  1. 7 lipca 2021 o 14:51
    Miłka

    A czy podatek dochodowy za Google trzeba potrącić?(podatek u źródła)

  2. 8 lipca 2021 o 11:59
    Ifirma

    W zakresie podatku u źródła zachęcamy do zapoznania się z naszą odrębną publikacją dostępną tutaj.

  3. 23 sierpnia 2021 o 19:54
    null

    Niestety, w/g mnie artykuł o niskiej wartości dla użytkowników ifirma. To ogólniki i ani słowa o tym jak PRAKTYCZNIE zaksięgować taki wydatek w ifirma.

  4. 24 sierpnia 2021 o 11:57
    Ifirma

    Artykuły na blogu nie odnoszą się do ścieżek w serwisie ifirma.pl. Ścieżek księgowania należy szukać w pomocy serwisu. Zasady wykazania importu usług w serwisie pokazaliśmy tutaj. W razie wątpliwości zapraszamy do kontaktu z BOK serwisu ifirma.pl konsultanci podpowiedzą jak odczytać instrukcję do własnej sytuacji.

  5. 24 września 2021 o 14:06
    Miłka

    a co z odliczeniem podatku Vat ? jeśli w ewidencji jest wykazana faktura po terminie (po upływie mies.którego dotyczy-, czy należy tylko wykazać po stronie podatku należnego?i Vat zapłacić bez prawa do odliczenia?

  6. 3 stycznia 2023 o 12:16
    Ewa

    Na fakturze GoogleAds jest wykazany podatek VAT 0%, czyli w kwocie nie ma VAT należnego z naszej strony, ani naliczonego ze strony sprzedawcy. Należy obliczyć od wykazanej kwoty i zapłacić VAT należny w Polsce –> tak wygląda faktura.
    Podatek będzie neutralny kosztowo, jeżeli rozliczamy go z VAT-em naliczonym, gdy mamy koszty watowe.

    Czy jest tak? czy inaczej? ????

  7. 22 lutego 2023 o 16:40
    Piter

    Przecież mali podatnicy mają prawo zaliczyć poniesiony wydatek udokumentowany fakturą w dacie wystawionej faktury. Jeśli zapłaciłem zaliczkowo np 100 zł, to mam prawo rozliczyć w KPiR i rejestrach VAT całe 100 zł mimo, że kliknięć reklamy było np za 80 zł. W pełnych księgach trzeba rozpisywać fakturę zaliczkową na kolejne miesiące, a przecież nie w KPiR. Wg mnie to trochę tak jak płacę za domenę internetową abonament na najbliższy rok. Wliczam taką fakturę od razu w całości do KPiR a nie rozpisuję na 12 miesięcy. Skąd zatem pomysł, że nie mogę wliczyć całości poniesionych kosztów?

  8. 10 marca 2023 o 15:33
    Ifirma

    Zasady rozliczenia zaliczki w podatku dochodowym opisuje nasz odrębny artykuł: Otrzymana zaliczka a rozliczenie podatkowe

  9. 12 marca 2023 o 15:59
    Alena

    Czy mogliby Państwo podpowiedzieć, jak musi się rozliczać osoba, nie posiadająca zarejestrowanej działalności, ale nabywająca reklamę w Google Ads, która dostaje od Google rachunki ze wskazaną kwotą VAT 0%?

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Potrzebujesz
wystawić fakturę?

Zrób to za darmo z programem IFIRMA!

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Baza kontrahentów
  • Program magazynowy
  • Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto

Najważniejsze pytania

  1. Jak księgować fakturę z google AdWords w 2022?

    Obecnie jedne faktury będą podstawą do księgowania w rejestrach VAT a inne do ujmowania kosztu w PKPiR.
  2. Czym jest import usług Google?

    Usługa reklamowa Google Ads z punktu widzenia przepisów ustawy o podatku VAT traktowana jest jak import usług (art.28b ustawy o VAT). Na fakturze Google Ads znajduje się informacja, która zobowiązuje przedsiębiorcę do rozliczenia podatku VAT w Polsce.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie