Każdy przedsiębiorca, który zajmuje się szeroko rozumianą gastronomią chyba nie wyobraża sobie braku napojów alkoholowych, począwszy od piwa, wina a skończywszy na wysokoprocentowych trunkach.
Sprzedaż alkoholi jest możliwa pod warunkiem posiadania zezwolenia. W dzisiejszej publikacji zajmiemy się tematem uzyskania zezwolenia na obrót alkoholem.
Jak się okazuje mamy kilka rodzajów zezwoleń na alkohol. W zależności od tego sprzedażą jakiego alkoholu będziemy się zajmowali będą nam potrzebne różne zezwolenia. Podstawowe kryteria w oparciu, o które są wydawane zezwolenie zależą od procentowej zawartości alkoholu:
Dodatkowo ważne jest również, czy będziemy dokonywali sprzedaży detalicznej czy hurtowej alkoholu, w zależności od tego tryb ubiegania się o zezwolenie będzie wyglądał nieco odmiennie. Na sprzedaż alkoholi w układzie opisanym powyżej będą wymagane odrębne zezwolenia. Oznacza to, że jeżeli będziemy dystrybuowali napoje alkoholowe o różnej zawartości alkoholu musimy posiadać kilka zezwoleń. Więcej szczegółów na ten temat zostanie zaprezentowane poniżej.
Pod pojęciem sprzedaży detalicznej należy rozumieć sprzedaż w sklepie, barze, restauracji lub innym punkcie gastronomicznym. Przy sprzedaży detalicznej w pierwszej kolejności należy ustalić jakiej mocy alkohol będzie przedmiotem naszej działalności. W zależności od mocy trunków w układzie opisanym powyżej trzeba będzie złożyć wniosek o jedno, dwa lub trzy zezwolenia. Wniosek o wydanie zezwolenia składa się do urzędu miasta lub gminy, można go przygotować i złożyć osobiście lub przez pełnomocnika.
Na rządowych stronach internetowych publikowane są wzory wniosków o uzyskanie zezwolenia. Przede wszystkim we wniosku należy zaznaczyć właściwe checkboxy w układzie zaprezentowanym poniżej:
W dalszej części wniosku należy podać swoje dane identyfikacyjne, takie jak nazwa przedsiębiorcy, miejsce siedziby i adres, dane kontaktowe:
Przy jednoosobowej działalności gospodarczej podajemy numer NIP, przedmiot prowadzonej działalności gospodarczej, adresy sprzedaży i składowania napojów alkoholowych:
Dodatkowo wraz z wnioskiem należy dołączyć następujące załączniki:
Dokładny opis zgodnie ze wzorem wniosku zamieszczono poniżej:
Po rozpatrzeniu wniosku, jeżeli został złożony prawidłowo wniosek, wydane zostanie zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych na okres:
Opłaty za wydanie zezwolenia kształtują się w następujący sposób:
|
525 zł | 1,4% wartości sprzedaży*) alkoholu w poprzednim roku podatkowym jeśli sprzedaż przekroczyła 37.500 zł |
Napoje alkoholowe powyżej 18% | 2.100 zł | 2,7% wartości sprzedaży*) w poprzednim roku podatkowym jeśli sprzedaż przekroczyła 77.000 zł |
Opłaty za pierwsze zezwolenia wpłaca się na rachunek bankowy urzędu miasta lub gminy przed otrzymaniem zezwolenia. Natomiast opłaty roczne należy wpłacić w trzech równych ratach:
Przepisy przewidują również sytuację, w której może dojść do cofnięcia zezwolenia, będzie to miało miejsce jeżeli przykładowo wystąpią okoliczności typu:
Ponownie można się ubiegać o wydanie zezwolenia po upływie 3 lat od dnia jego cofnięcia.
Istnieją również określone okoliczności, w których dochodzi do wygaśnięcia zezwolenia przykładowo:
Jeżeli zezwolenie wygaśnie a przedsiębiorca posiada zapasy napojów alkoholowych, to może wystąpić o wydanie zezwolenia na ich wyprzedaż. Maksymalny okres, na który wydawane jest takie zezwolenie wynosi 6 miesięcy od dnia wygaśnięcia zezwolenia.
Przebieg procesu ubiegania się o wydanie zezwolenia na obrót hurtowy alkoholem będzie wyglądał nieco inaczej w sytuacji, gdy przedsiębiorca podejmie decyzję o sprzedaży hurtowej. W takim przypadku również zezwolenia są wydawane w następujących kategoriach:
Wydanie zezwolenia na hurtową sprzedaż alkoholu można ująć w dwóch zgrupowaniach:
Przy hurtowej sprzedaży alkoholu do 18% zawartości alkoholu wniosek należy złożyć do urzędu marszałkowskiego, na terenie którego znajduje się siedziba firmy. Jeżeli będzie dokonywana sprzedaż do 4,5% i piwa i powyżej 4,5% do 18%, to w takim przypadku należy złożyć wniosek o dwa różne zezwolenia:
i/lub:
Urząd marszałkowski po sprawdzeniu wniosku ocenia, czy jest kompletny. Jeżeli są jakieś braki formalne wzywa do ich uzupełnienia w ciągu 7 dni od wezwania. W przypadku braku kompletu dokumentów wniosek pozostanie bez rozpatrzenia.
Opłaty za wydanie zezwolenia:
Napoje alkoholowe do 4,5% alkoholu i piwo | 4.000 zł | 0,4% wartości sprzedaży w poprzednim roku podatkowym jeśli sprzedaż przekroczyła 1.000.000 zł, otrzymaną wartość zaokrąglamy do 100 zł |
Napoje alkoholowe pomiędzy 4,5% a 18% bez piwa | 4.000 zł | 0,4% wartości sprzedaży w poprzednim roku podatkowym jeśli sprzedaż przekroczyła 1.000.000 zł, otrzymaną wartość zaokrąglamy do 100 zł |
Zezwolenie jest wydawane na okres 2 lat, jest to okres maksymalny.
Hurtowa sprzedaż alkoholu powyżej 18% zawartości alkoholu wymaga zgody Ministerstwa Rozwoju i Technologii, wniosek jest kierowany do Departamentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw:
Po weryfikacji poprawności złożonego wniosku minister wyda zezwolenie na obrót hurtowy napojami alkoholowymi powyżej 18% zawartości alkoholu. Takie zezwolenie wydawane jest jedynie na okres maksymalnie jednego roku.
22.500 zł | Limit obrotu minimum 250.000 litrów 100% alkoholu |
Opłata ustalana indywidualnie | Jeżeli sprzedaż polega na zaopatrywaniu statków, pociągów lub samolotów. Maksymalny roczny limit sprzedaży wynosi 2.000 litrów 100% alkoholu |
Opłata ustalana indywidualnie | Obrót własnymi wyrobami alkoholowymi w ilości do 10.000 lirów rocznie 100% alkoholu |
Każdy przedsiębiorca, który zdecyduje się na hurtową sprzedaż alkoholu nie może zapominać o przestrzeganiu wielu ważnych zasad:
Organ wydający zezwolenie może cofnąć to zezwolenie w sytuacji, gdy wystąpią następujące okoliczności:
Do wygaśnięcia zezwolenia na hurtowy obrót alkoholem dojdzie w sytuacji:
Po cofnięciu zezwolenia wyprzedaż napojów alkoholowych może być dokonywana na wniosek przedsiębiorcy w maksymalnym terminie 6 miesięcy od cofnięcia zezwolenia. Jeżeli dojdzie do zawieszenia działalności gospodarczej nie powoduje to wygaśnięcia zezwolenia i trzeba pamiętać o wypełnianiu obowiązków, m.in. składaniu oświadczeń o wysokości sprzedaży.
Od sprzedaży hurtowej napojów alkoholowych na rzecz firm posiadających zezwolenia na sprzedaż detaliczną w opakowaniach o pojemności do 300 ml należy dokonać dodatkowej opłaty za zezwolenie w wysokości 25 zł od litra 100% alkoholu. Informacje o ilości sprzedanego alkoholu w odniesieniu do każdego zezwolenia wnosi się w terminie do końca miesiąca po zakończeniu półrocza. Obowiązek zapłaty powstaje w momencie sprzedaży alkoholu w opakowaniach do 300 ml i płacony jest w terminie do 31 lipca danego roku. Podatek od małpek opłacany jest przez przedsiębiorców dokonujących sprzedaży hurtowej alkoholu. Za brak informacji i zapłaty grożą sankcje:
|
2.000 zł |
Napoje alkoholowe powyżej 18% | 11.250 zł |
O wydanie takiego zezwolenia mogą ubiegać się różne podmioty. Chodzi tutaj o sprzedaż alkoholu podczas różnego rodzaju imprez czy pikników. Wnioski o wydanie takiego jednorazowego zezwolenia składa się do urzędu miasta lub gminy:
W takim przypadku zezwolenie jest ważne przez 2 dni, a opłaty są uzależnione od rodzaju sprzedawanego alkoholu:
Napoje alkoholowe do 4,5% alkoholu i piwo | 43,75 zł |
Napoje alkoholowe pomiędzy 4,5% a 18% bez piwa | 43,75 zł |
Napoje alkoholowe powyżej 18% | 175 zł |
W artykule zostały opisane zasady uzyskiwania zezwoleń na obrót alkoholem. Wynika z nich, że nieco inaczej będzie wyglądał wniosek składany przez przedsiębiorców prowadzących handel detaliczny i hurtowy. Wysokość wnoszonych opłat też jest różna i zależy od kilku czynników a także procentowej zawartości alkoholu w sprzedawanych napojach alkoholowych. Sprzedaż alkoholu jest pod szczególnym nadzorem, dlatego należy skrupulatnie przestrzegać obowiązków z tym związanych. Bardzo ważne jest np. coroczne składanie oświadczeń o ilości sprzedanego alkoholu w roku poprzednim. Nieprzestrzeganie obowiązujących przepisów wiąże się m.in. z nałożeniem kary grzywny.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!