Korygowanie transakcji handlowych niejednokrotnie sprawia przedsiębiorcom wiele problemów. Korekty faktur wystawianie są zarówno dla transakcji krajowych, jak i zagranicznych. W dzisiejszej publikacji odniesiemy się do rozliczania faktur korygujących in plus, które obejmują transakcje zagraniczne.
Korekta in plus w WNT, WDT i eksporcie
W przypadku transakcji WNT i eksportu obowiązują takie same zasady, jak w transakcjach krajowych, jeżeli chodzi o korekty in plus.
Korekta faktury w WNT będzie wyglądała następująco:
Jeżeli przyczyna korekty była znana w momencie wystawiania faktury pierwotnej, wówczas faktura korygująca musi być ujęta w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w WNT, będzie dokonana korekta wsteczna.
Jeśli natomiast korekta faktury spowodowana jest przyczynami, które powstały po wystawieniu faktury pierwotnej, mamy do czynienia z korektą bieżącą.
Taka sama zasada obowiązuje przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i eksporcie. Jednak w przypadku tych transakcji zwiększenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wykazane zostały faktury pierwotne. Wprowadzenie takiego zapisu do ustawy VAT jest spowodowane tym, że przy eksporcie towarów i WDT mogą powstać sytuacje, w których rozliczenie transakcji w podatku VAT będzie miało miejsce później niż dostawa towarów. Przyczyna korekty faktury in plus może powstać wcześniej niż obowiązek wykazania faktury pierwotnej w JPK_V7, dlatego doprecyzowano w ustawie, że korekta nie może być ujęta wcześniej niż faktura pierwotna.
Korygowanie faktur in plus za usługi zagraniczne
O ile korygowanie transakcji związanych z dostawą towarów jest dość powszechne, o tyle o korygowaniu faktur za usługę mówi się o wiele mniej, ale to nie oznacza, że nie mogą wystąpić tego typu sytuacje. Ustawa o podatku VAT nie odnosi się wprost do okresów ujmowania faktur korygujących od importu czy eksportu usług. Przyjęło się, że obowiązują te same zasady, co przy korygowaniu dostaw towarów:
Korekta wsteczna – jeżeli dotyczy błędu lub pomyłki w cenie.
Korekta bieżąca – jeżeli powstała nowa okoliczność, nieznana w momencie wystawiania faktury pierwotnej.
Kurs waluty do przeliczenia korekty
W przypadku transakcji zagranicznych przedsiębiorcy mają jeszcze do rozstrzygnięcia jedną kwestię: według jakiego kursu należy dokonać przeliczenia faktury korygującej? W tym obszarze ugruntowało się następujące stanowisko:
W przypadku korekty wstecznej – kurs waluty do przeliczenia faktury korygującej, taki jak na fakturze pierwotnej.
W przypadku korekty bieżącej – kurs waluty do przeliczenia faktury korygującej, z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia korekty.
Podsumowanie
Prawidłowe ujęcie faktury korygującej w ewidencjach VAT wymaga od przedsiębiorcy określenia momentu, w którym powstała przyczyna korekty. Jeżeli dojdzie do pomyłki w ilości czy też cenie za towar/usługę to jest na pewno okoliczność pierwotna, a więc korekta wsteczna. Natomiast jeżeli będzie to np. zmiana w cenie, która nie była znana w momencie w momencie wystawiania faktury pierwotnej, a nabywca był poinformowany takiej ewentualności, to jest to okoliczność wtórna, a więc korekta bieżąca.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Wypalenie zawodowe to zjawisko, które coraz częściej dotyka pracowników w różnych branżach – od korporacyjnych biur po sektor medyczny i kreatywny. Szybkie tempo życia, rosnące wymagania i presja na osiąganie wyników sprawiają, że wielu ludzi zmaga się z chronicznym stresem, zmęczeniem i utratą motywacji do pracy.
Marketing afiliacyjny stał się jednym z najpopularniejszych sposobów na zarabianie w Internecie, łącząc efektywność działań marketingowych z możliwością generowania dodatkowego dochodu. Ten model współpracy jest korzystny zarówno dla firm, które płacą jedynie za realne efekty, jak i dla partnerów, którzy mogą budować stabilne źródło dochodu, wykorzystując własne kanały komunikacji.
Czas wakacji to okres wzmożonych zakupów, ale nie każdy z nich okazuje się strzałem w dziesiątkę, ponieważ zdarza się, że towar jest wadliwy albo szybko staje się niesprawny. Dlatego każdy przedsiębiorca sprzedający produkty lub świadczący usługi musi liczyć się z możliwością otrzymania od klienta reklamacji. W tym kontekście warto pamiętać o kluczowej zasadzie – brak odpowiedzi na reklamację to również odpowiedź, która zawsze działa na korzyść konsumenta. Dla przedsiębiorcy może to oznaczać nie tylko uznanie roszczeń, ale także konsekwencje prawne, finansowe i wizerunkowe dla jego firmy.
Podatek Belki to 19% od zysków z inwestycji i oszczędności. Choć na razie nie zanosi się na jego likwidację, rząd zapowiada nowe rozwiązanie – Osobiste Konto Inwestycyjne (OKI), które ma pozwolić na inwestowanie do 100 tys. zł bez podatku. Sprawdź założenia dla nowego produktu inwestycyjnego.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo