Pandemia, z którą mamy do czynienia przeraża wszystkich. W tym trudnym okresie wszyscy myślą o ratowaniu zdrowia i życia, ale wiele firm zadaje sobie pytanie jak przetrwać ten okres? Oczywiście nikt nie umie odpowiedzieć na to pytanie, ale zaczynają się pojawiać informacje o pakietach osłonowych dla firm. Ministerstwo Rozwoju przygotowuje specustawy w tej sprawie.
Co będzie zawierał pakiet osłonowy?
Proponowane wsparcie dla przedsiębiorców będzie obejmowało następujące pozycje:
Wprowadzenie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych i składkach ZUS.
Rozwiązania dla firm, które zostaną zmuszone do przestojów.
Dopłaty do kredytów jako narzędzie poprawy płynności finansowej.
Wprowadzane zmiany będą wymagały nowelizacji wielu ustaw między innymi ustawy o VAT, pomocy publicznej w tym pomocy de minimis. Niezbędna będzie kooperacja z BGK – Bank Gospodarstwa Krajowego. Jak to będzie wyglądało w poszczególnych obszarach?
Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z anulowaniem wycieczek.
Poprawa sytuacji finansowej firm
Dodatkowo planuje się zmiany w dostępie do preferencyjnych rozwiązań, które mogą pomóc zachować płynność finansową firm. Należą do nich:
Dopłaty do kredytów, wsparcie gwarancyjne ze strony BGK.
Zwiększenie gwarancji BGK z dotychczasowych 60% do 80% kwoty kredytu w ramach pomocy de minimis.
Dopłaty do oprocentowania kredytów – poprzez rozszerzenie zakresu funduszu klęskowego o epidemię.
Ochrona i wsparcie rynku pracy
W niezwykle trudnej sytuacji znalazły się firmy zatrudniające pracowników. Poza bieżącymi kosztami związanymi z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa pracodawcy mają obowiązek wypłaty wynagrodzeń. Wiele firm, które w obliczu obecnej sytuacji będą zmuszone na ograniczenie bądź wręcz zaprzestanie działalności gospodarczej może nie udźwignąć ciężaru obciążeń finansowych.
W okresie kryzysu firmy, czyli przy spadku obrotów (sprzedaż towarów i usług) o 15% przedsiębiorca objęty byłby wsparciem.
Propozycja w tym obszarze jest następująca, w przypadku przestoju pracownikom takich firm przysługiwałoby:
Świadczenie z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych do wysokości 100% zasiłku dla bezrobotnych (823,60 zł) zwiększone o kwotę składek na ubezpieczenia społeczne oraz
Wynagrodzenie finansowane ze środków przedsiębiorcy w łącznej wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Zasiłki chorobowe i opiekuńcze dla przedsiębiorcy
W przypadku zwolnienia lekarskiego czy też decyzji państwowego inspektora sanitarnego o kwarantannie lub izolacji przedsiębiorca otrzyma zasiłek chorobowy na zasadach ogólnych.
Podobnie wygląda sytuacja jeżeli chodzi o zasiłek opiekuńczy z tytułu sprawowania opieki na dzieckiem lub innym członkiem rodziny, czy to z tytułu choroby czy też z powodu kwarantanny.
Zobowiązania wobec ZUS
Jeżeli chodzi o zobowiązania wobec ZUS to zapłata należnych składek ZUS objęta będzie stosownymi rozwiązaniami. Przedsiębiorca będzie mógł wystąpić z wnioskiem o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązań wobec ZUS typu:
Dodatkowo od tych zaległości nie będą naliczane odsetki za zwłokę tylko opłata prolongacyjna.
W prawidłowym przygotowaniu wniosku i zebraniu kompletu niezbędnych dokumentów będą wspierać przedsiębiorców doradcy ds. ulg i umorzeń w placówkach ZUS.
Działalność usługowa a koronawirus
Zakaz prowadzenia działalności gospodarczej od 14 marca 2020 roku aż do odwołania obowiązuje wiele branż usługowych, do których zalicza się między innymi:
usługi konsumpcyjne, z wyłączeniem posiłków podawanych na wynos,
usługi kulturalne świadczone przez kina, teatry, filharmonie, biblioteki, muzea, wystawy, szeroko rozumiana działalność
kulturalna sklasyfikowana PKD 91.0; PKD 59.14Z,
usługi turystyczne,
usługi hotelarskie,
usługi obejmujące różne formy kultury i rozrywki (PKD 90.0),
usługi związane z organizowaniem targów, konferencji, kongresów, wystaw (PKD 82.30.Z).
Wielu mikroprzedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług fryzjerskich, kosmetycznych również podjęło decyzję o zamknięciu firm w trosce o zdrowie swoich klientów i własne. Wiele małych firm, gdzie możliwe jest wykonywanie pracy zdalnej skorzystało z takiej możliwości, aby ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa.
Niezwykle trudna sytuacja na rynku pracy obejmuje również zleceniobiorców, którzy z dnia na dzień zostali pozbawieni środków do życia. Ten problem podnoszony jest na spotkaniach z przedstawicielami rządu. Na tym etapie padają jedynie zapewnienia, że sytuacja jest analizowana.
Jest to szczególnie trudny okres dla nas wszystkich. Będziemy na bieżąco monitorowali i informowali o podejmowanych działaniach i proponowanych rozwiązaniach dla firm.
Praca zdalna a koronawirus – prawa pracownika i obowiązki pracodawcy.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Świat e-marketingu od dawna zdominowany jest przez dwóch gigantów – Google oraz Facebooka. Wielu reklamodawców szuka jednak alternatywnych sposobów promocji, z powodu kwestii finansowych, ale też praktycznych.
Wyobraź sobie aplikację, która nie tylko ułatwia prowadzenie firmy, ale też rozwija się razem z Tobą. Teraz pomyśl, że możesz korzystać z jej nowych możliwości jeszcze zanim zostaną udostępnione wszystkim użytkownikom. Brzmi zachęcająco? Tak właśnie działa program beta testów aplikacji IFIRMA.
Robienie notatek już dawno przestało oznaczać tylko wpisywanie tekstu w edytorze. Obecnie aplikacje do notatek to zaawansowane narzędzia, które potrafią porządkować wiedzę, przekształcać nagrania głosowe w tekst, integrować się z kalendarzem i korzystać z AI do organizowania informacji. Co więcej – wiele z nich dostępnych jest za darmo i działa równie dobrze na telefonie, tablecie i komputerze.
Nowości/ulepszenia: data zmiana 18.12.2024 Składka zdrowotna w 2025 roku Pit kasowy od 2025 roku: – ewidencja faktur rozliczanych metodą kasową – rozliczanie wydatków kasowo – faktura sprzedaży krajowej rozliczana kasowo w PIT PIT-8AR v14 PPS-1 v3 Najem – przychód bez wystawiania faktury E-commerce: Zestaw poprawek i ulepszeń Obsługa korekt w integracji Idosell
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo