Powszechną praktyką jest przekazywanie pracownikom samochodów służbowych do użytkowania. Najczęściej również takie samochody mogą być wykorzystywane do celów prywatnych. W dzisiejszej publikacji będziemy analizowali sytuację kosztów naprawy samochodu służbowego użytkowanego przez pracownika.
Odpowiedzialność materialna pracownika
W przypadku zawarcia umowy o pracę powstają określone konsekwencje wynikające z przepisów, szczególnie z ustawy Kodeks pracy. Pracodawca ma określone obowiązki wobec pracownika, ale zasada ta działa w dwie strony. Również pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków służbowych z własnej winy wyrządził pracodawcy szkodę, ponosi odpowiedzialność materialną według zasad określonych w ustawie. Jeżeli już dojdzie do takiej sytuacji to:
pracodawca ma obowiązek wykazać okoliczności uzasadniające odpowiedzialność pracownika oraz określić wysokość powstałej szkody,
pracownik ponosi odpowiedzialność za szkodę w granicach faktycznej straty poniesionej przez pracodawcę.
Wysokość obciążenia pracownika nie może być przypadkowa, niepoparta żadnymi wyliczeniami. Dodatkowo pracodawca powinien również brać pod uwagę fakt, czy szkoda powstała w wyniku:
umyślnego działania pracownika – koszty w całości są pokrywane przez pracownika,
nieumyślnego działania pracownika – odszkodowanie w wysokości wyrządzonej szkody, nie wyższe niż trzymiesięczne wynagrodzenie pracownika.
Koszty naprawy samochodu służbowego – czy pracownik musi je pokryć?
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia można stwierdzić, że w sytuacji, w której doszłoby do zdarzenia drogowego, jeżeli pracownik ponosi odpowiedzialność za mienie powierzone to pracownik będzie miał obowiązek naprawienia szkody w pełnej wysokości na co się składa:
rzeczywista strata poniesiona przez pracodawcę,
utracone korzyści przez pracodawcę.
Odpowiedzialność za mienie powierzone nie jest doprecyzowana w przepisach, co może rodzić określone skutki w praktyce. W przypadku tego typu odpowiedzialności nie ma znaczenia, czy do zdarzenia doszło w wyniku umyślnego czy nieumyślnego działania pracownika. Jak można przeczytać na stronie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) pracodawca może zażądać od pracownika naprawy samochodu z własnych środków lub zwrotu określonej kwoty pieniędzy.
Pracodawca musi pamiętać, że bez wyroku sądowego nie ma prawa dokonania potrącenia z wynagrodzenia za pracę bez zgody pracownika.
Pomimo niewątpliwych korzyści płynących z użytkowania samochodu służbowego przez pracownika warto wiedzieć o ewentualnych konsekwencjach w przypadku powstania zdarzenia samochodowego.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Intensywność i natężenie pracy potrafią być męczące. Wieczne ASAP’y, deadline’y na wczoraj, a Ty nie wiesz, za co się zabrać, bo wszystko wydaje się tak samo istotne. W efekcie zakopujesz się w zadaniach jeszcze bardziej, a Twoja produktywność i motywacja spada. Brzmi znajomo? W takim razie odetchnij i poświęć 5 minut, aby poprawić nie tylko jakość swojej pracy, ale też życia.
Czy wiesz, że aż 75% internautów w Polsce robi zakupy online, ale jednocześnie coraz więcej osób zamiast nowych produktów wybiera rzeczy z drugiej ręki? Trend re-commerce nabiera tempa, a kupujący zwracają większą uwagę na oszczędność i ekologię. To wyraźny sygnał, że handel internetowy stale się zmienia, a firmy muszą nadążać za nowymi oczekiwaniami klientów.
Małe firmy nie zawsze mogą konkurować ceną, ale mają coś, czego duże marki często nie są w stanie zaoferować – bliskie relacje z klientami. To właśnie one sprawiają, że klienci wracają i polecają firmę innym. Jak budować trwałe więzi oparte na zaufaniu i autentyczności? Poznaj sprawdzone sposoby, które pomogą Ci wzmocnić relacje i zwiększyć lojalność klientów.
Upadłość konsumencka to proces, który pozwala osobom fizycznym na pozbycie się długów w przypadku trwałej niewypłacalności. Wielu przedsiębiorców jednak zastanawia się, czy prowadzenie własnej działalności gospodarczej uniemożliwia skorzystanie z tej formy wsparcia prawnego.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo