Jak rozliczyć koszty prowadzenia firmy w mieszkaniu?

Wiele rodzajów działalności gospodarczej nie wymaga posiadania osobnego lokalu, dostosowanego do ich specyficznych potrzeb. Przedsiębiorcy do pracy potrzebują często wyłącznie biurka albo stołu, dlatego decydują się na prowadzenie firmy we własnym domu lub mieszkaniu. Rozwiązanie takie daje możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów części wydatków związanych z bieżącym użytkowaniem lokalu. W jaki sposób rozliczyć koszty prowadzenia firmy w mieszkaniu?

Firma w mieszkaniu – jak rozdzielić koszty prywatne od kosztów związanych z działalnością gospodarczą?

W przepisach prawa nie znajdziemy wskazówek, w jaki sposób należy podzielić wydatki związane z bieżącą eksploatacją mieszkania lub domu, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza, na koszty prywatne i koszty związane z firmą.

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Pobierz dodatkowy materiał w pdf

TYLKO DLA ZALOGOWANYCH UŻYTKOWNIKÓW

Nie masz jeszcze konta?

ZAREJESTRUJ SIĘ
 

W takim wypadku pomocne mogą okazać się billingi lub odczyty z liczników, a jeżeli nie jest możliwe tak szczegółowe rozdzielenie zużycia, ze względu na brak jednoznacznych wskazówek w przepisach prawa, organy podatkowe w swoich interpretacjach zalecają posłużenie się specjalnie wyliczonym współczynnikiem na podstawie procentowego udziału części przeznaczonej na działalność gospodarczą w całości mieszkania (czyli na podstawie metrażu).

Polecamy nasz materiał video:

Jak rozliczyć koszty prowadzenia firmy w mieszkaniu?

Wiele rodzajów działalności gospodarczej, nie potrzebuje osobnego lokalu, który będzie dostosowany do jej potrzeb, czasem wystarczy tylko biurko i komputer. W takich sytuacjach, przedsiębiorcy często …
▲ wróć na początek

Jakie wydatki związane z mieszkaniem zaliczymy do kosztów uzyskania przychodu?

Poniżej przedstawiamy tabelę, w której zebrane zostały typy wydatków związanych z utrzymaniem i bieżącą eksploatacją mieszkania zaliczanymi w części do kosztów uzyskania przychodu.  

Koszt

Komentarz

czynsz

  • w części wyliczonej na podstawie ustalonej proporcji

media (energia elektryczna, woda, wywóz odpadów etc.)

  • w wysokości ustalonej na podstawie odrębnych liczników (jeśli to możliwe),
  • w części wyliczonej w oparciu o współczynnik ustalony na podstawie metrażu, który może ulec modyfikacji w związku ze specyfiką działalności (sprzęty wykorzystywane prywatnie mogą być zdecydowanie bardziej energochłonne lub zużywać zdecydowanie więcej wody niż te związane z działalnością),
  • na podstawie faktur lub rozliczeń ze wspólnotą lub spółdzielnią mieszkaniową

telefon i internet

  • w przypadku telefonu – na podstawie załączonego do faktury billingu (należy zaznaczyć, które połączenia/wiadomości były związane z prowadzoną działalnością),
  • ważne: kosztem uzyskania przychodu nie będzie abonament na prywatny numer, ponieważ jest on ponoszony niezależnie od faktu prowadzenia działalności,
  • w przypadku internetu – warto założyć osobne łącze do celów związanych z działalnością, wówczas cała faktura będzie stanowiła koszt uzyskania przychodu

odsetki od kredytu na mieszkanie

  • na podstawie współczynnika,
  • do kosztów uzyskania przychodu zaliczamy wyłącznie zapłacone odsetki od kredytu,
  • na podstawie wyciągu bankowego

amortyzacja mieszkania lub jego części

  • koszt stanowią wówczas naliczane co miesiąc odpisy amortyzacyjne

zakup wyposażenia (przeznaczonego wyłącznie na cele działalności)

  • księgowany na podstawie otrzymanych faktur za wyposażenie (komputer, biurko, krzesło, regały itp.)

remont

  • na podstawie faktur, jeżeli zakupione materiały służą w całości do remontu części mieszkania związanej z działalnością gospodarczą
▲ wróć na początek

Jak księgować koszty prowadzenia firmy w mieszkaniu?

Właściwą kolumną do wykazania kosztów prowadzenia firmy w mieszkaniu lub domu jest kolumna 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Jak zostało już wspomniane, zgodnie z par. 12-14 rozporządzenia w sprawie prowadzenia KPiR, w celu udokumentowania wydatków związanych z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność gospodarczą, przedsiębiorca może sporządzić dowód wewnętrzny, z którego musi wynikać przedmiot operacji i wysokość kosztu (wydatku). Podstawą do sporządzenia tego dowodu jest dokument obejmujący całość opłat na te cele, a więc faktura VAT wystawiona na podatnika.

Ważne jest, by do sporządzonego dowodu wewnętrznego dołączyć dokument potwierdzający wydatek, na którym warto uwzględnić wykorzystany sposób wyliczenia.

 

Siedziba we własnym mieszkaniu – dowiedz się więcej!

Popularne posty:

Działalność gospodarcza w mieszkaniu – najważniejsze pytania

🔸 Firma w mieszkaniu – jak oddzielić koszty prywatne i firmowe?

Można to zrobić na przykład na podstawie metrażu mieszkania lub domu. Organy podatkowe w zalecają posłużenie się współczynnikiem na podstawie procentowego udziału części przeznaczonej na działalność gospodarczą w całości mieszkania.

🔸 Prowadzenie działalności gospodarczej w mieszkaniu – jakie wydatki zaliczmy do kosztów uzyskania przychodu?

Mogą to być między innymi:

  • czynsz
  • media – energia elektryczna, woda
  • telefon i internet
  • odsetki od kredytu na mieszkanie
  • remont

🔸 Jak księgować koszty prowadzenia firmy w domu?

Kolumną właściwą do wykazywania kosztów firmy prowadzonej w domu lub mieszkaniu jest 13 kolumna w KPiR. Podstawą do odliczeń są dowody zewnętrzne – faktury VAT wystawione na podatnika.

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.
BezpiecznaKsiegowoscPan

Bezpieczna księgowość bez wychodzenia z domu

jesteś w stałym kontakcie telefonicznym i mailowym z dedykowaną księgową

*zapomnij o papierkowej robocie, wystaw faktury i zaksięguj koszty w aplikacji ifi

IFIRMA nowoczesna rzetelna księgowość #zostanwdomu

ZLECAM KSIĘGOWOŚĆ
Przetestuj nasz program do faktur
bez zobowiązań