Koszta prowadzenia działalności gospodarczej. Czy mogę rozliczyć telewizor?

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej niesie ze sobą przywilej wrzucania w koszty poczynionych na rzecz firmy wydatków. Mogą to być wyłącznie wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Co to oznacza dla nabywców telewizorów? Jakie branże mogą rozliczyć taki wydatek jako koszty prowadzenia działalności? Jak wykazać związek nabycia telewizora z prowadzoną działalnością gospodarczą? Odpowiedź znaleźć można w niniejszym artykule. 
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Amortyzacja – najważniejsze informacje. Materiał video

 

Koszty uzyskania przychodu, czyli co?

To, co należy rozumieć przez koszty uzyskania przychodu, normuje wspomniany już art. 22 ustawy PIT. Rozwijając tę regulację, aby mówić o kosztach uzyskania przychodu, konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  • podatnik rzeczywiście poniósł koszt;
  • koszt ten poniesiony został, celem uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów;
  • koszt ten pozostaje w bezpośredniej relacji przyczynowo-skutkowej względem prowadzonej działalności gospodarczej – ma on stanowić narzędzie jej prowadzenia, a wykazanie tej okoliczności spoczywa na barkach podatnika;
  • koszt ten ma charakter definitywny – rzeczywiście obciążył rachunek nabywcy;
  • koszt ten został odpowiednio udokumentowany;
  • nie znajduje zastosowania wyjątek z katalogu zawartego w art. 23 ustawy PIT.

Wspomniany związek między nabytym towarem a prowadzoną działalnością musi mieć każdorazowo charakter rzeczywisty, racjonalny i uzasadniony z gospodarczego punktu widzenia. Za chwilę, wedle której dokonywana jest ocena w tym zakresie, przyjmuje się zaś chwilę dokonywania zakupu.

Jedynie w sytuacji, gdy ze zobiektywizowanej perspektywy nabywca mógł wedle tej chwili oczekiwać przydatności swojego zakupu dla prowadzonego biznesu, zasadne jest zaliczenie go do kosztów uzyskania przychodu. O ile jednak ocena jest zobiektywizowana, dokonywana jest wedle zindywidualizowanych dla danego biznesu kryteriów – różne działalności mają bowiem różne potrzeby.

W końcu, potrzeby te nie mogą być wynikiem zaniedbań samego podatnika, a tym bardziej nie mogą być następstwem jego sprzecznej z prawem działalności. 

Telewizor w kosztach firmy

Choć kwestia dowodzenia ma zawsze charakter indywidualny, pewnym branżom przychodzi ono zdecydowanie łatwiej niż innym. Jakie zatem działalności umożliwiają wrzucenie w koszty wydatków na zakup telewizora? Wśród nich z pewnością znajdują się: 

  • szkoły,
  • przedszkola,  
  • agencje reklamowe i marketingowe,
  • agencje analityczne, 
  • agencje badawcze, 
  • agencje PR, 
  • lokale gastronomiczne, 
  • kawiarnie,
  • puby, 
  • bary. 

W kontekście tych branż wykazanie przydatności biznesowej sprowadza się bądź do wykazania, że bez danego narzędzia prowadzenie działalności nie byłoby w ogóle możliwe (np. przekazywanie wiedzy za pośrednictwem wyświetlanych na ekranie telewizora prezentacji), bądź, że stanowi ono udogodnienie wprowadzone z myślą o klientach (np. możliwość obejrzenia programu w poczekalni).

Żywotność i wartość a rozliczenie kosztów

Wspomniane powyżej okoliczności są istotne, kiedy przychodzi do rozliczenia kosztów. Zgodnie z obowiązującą regulacją (art. 22a ust. 1 i art. 22b ust. 1 ustawy PIT; art. 16a i 16b ustawy CIT) przydatność do użytku przewyższająca rok oraz wartość zakupu wyższa aniżeli 10 000 złotych, występując łącznie, wiążą się z koniecznością zaklasyfikowania wydatku do kosztów trwałych, a co za tym idzie – z amortyzacją (i rozliczeniami ratalnymi). W sytuacji odmiennej wydatku nie trzeba umieszczać w ewidencji kosztów trwałych – wystarczy jego zaliczenie do kosztów bezpośrednio. 

Co istotne, koszty prowadzenia działalności nie ograniczają się jedynie do zakupu telewizora, ale rozciągają się również na jego późniejsze serwisowanie, zakup akcesoriów czy opłaty (np. opłatę radiowo-telewizyjną, opłaty licencyjne). W każdej z tych sytuacji należy wykazać przydatność wydatku z punktu widzenia danego biznesu. 

Najważniejsze pytania

  1. 🔸Co to są koszty uzyskania przychodu?

    Koszty uzyskania przychodu stanowią wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Koszt taki musi mieć charakter rzeczywisty, definitywny, udokumentowany oraz odpowiadający celowi prowadzenia działalności. 

  2. 🔸Jak wykazać, że telewizor służy uzyskaniu przychodu?

    Odpowiedź na to pytanie wygląda odmiennie dla poszczególnych działalności i powinna być skonkretyzowana w odniesieniu do niej - np. prowadząc szkolenia, można wskazać, że telewizor służy wyświetlaniu treści szkoleniowych; prowadząc bar, można zaś wskazać, że służy on rozrywce klientów, zachęcając jednocześnie do spędzania czasu w lokalu - to z kolei bezpośrednio przekłada się na ilość składanych zamówień.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce