|
|
3 minut czytania

Koszta prowadzenia działalności gospodarczej. Czy mogę rozliczyć telewizor?

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej niesie ze sobą przywilej wrzucania w koszty poczynionych na rzecz firmy wydatków. Mogą to być wyłącznie wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Co to oznacza dla nabywców telewizorów? Jakie branże mogą rozliczyć taki wydatek jako koszty prowadzenia działalności? Jak wykazać związek nabycia telewizora z prowadzoną działalnością gospodarczą? Odpowiedź znaleźć można w niniejszym artykule. 

telewizor w kosztach firmy

Amortyzacja – najważniejsze informacje. Materiał video

 

Koszty uzyskania przychodu, czyli co?

To, co należy rozumieć przez koszty uzyskania przychodu, normuje wspomniany już art. 22 ustawy PIT. Rozwijając tę regulację, aby mówić o kosztach uzyskania przychodu, konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  • podatnik rzeczywiście poniósł koszt;
  • koszt ten poniesiony został, celem uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów;
  • koszt ten pozostaje w bezpośredniej relacji przyczynowo-skutkowej względem prowadzonej działalności gospodarczej – ma on stanowić narzędzie jej prowadzenia, a wykazanie tej okoliczności spoczywa na barkach podatnika;
  • koszt ten ma charakter definitywny – rzeczywiście obciążył rachunek nabywcy;
  • koszt ten został odpowiednio udokumentowany;
  • nie znajduje zastosowania wyjątek z katalogu zawartego w art. 23 ustawy PIT.

Wspomniany związek między nabytym towarem a prowadzoną działalnością musi mieć każdorazowo charakter rzeczywisty, racjonalny i uzasadniony z gospodarczego punktu widzenia. Za chwilę, wedle której dokonywana jest ocena w tym zakresie, przyjmuje się zaś chwilę dokonywania zakupu.

Jedynie w sytuacji, gdy ze zobiektywizowanej perspektywy nabywca mógł wedle tej chwili oczekiwać przydatności swojego zakupu dla prowadzonego biznesu, zasadne jest zaliczenie go do kosztów uzyskania przychodu. O ile jednak ocena jest zobiektywizowana, dokonywana jest wedle zindywidualizowanych dla danego biznesu kryteriów – różne działalności mają bowiem różne potrzeby.

W końcu, potrzeby te nie mogą być wynikiem zaniedbań samego podatnika, a tym bardziej nie mogą być następstwem jego sprzecznej z prawem działalności. 

Telewizor w kosztach firmy

Choć kwestia dowodzenia ma zawsze charakter indywidualny, pewnym branżom przychodzi ono zdecydowanie łatwiej niż innym. Jakie zatem działalności umożliwiają wrzucenie w koszty wydatków na zakup telewizora? Wśród nich z pewnością znajdują się: 

  • szkoły,
  • przedszkola,  
  • agencje reklamowe i marketingowe,
  • agencje analityczne, 
  • agencje badawcze, 
  • agencje PR, 
  • lokale gastronomiczne, 
  • kawiarnie,
  • puby, 
  • bary. 

W kontekście tych branż wykazanie przydatności biznesowej sprowadza się bądź do wykazania, że bez danego narzędzia prowadzenie działalności nie byłoby w ogóle możliwe (np. przekazywanie wiedzy za pośrednictwem wyświetlanych na ekranie telewizora prezentacji), bądź, że stanowi ono udogodnienie wprowadzone z myślą o klientach (np. możliwość obejrzenia programu w poczekalni).

Żywotność i wartość a rozliczenie kosztów

Wspomniane powyżej okoliczności są istotne, kiedy przychodzi do rozliczenia kosztów. Zgodnie z obowiązującą regulacją (art. 22a ust. 1 i art. 22b ust. 1 ustawy PIT; art. 16a i 16b ustawy CIT) przydatność do użytku przewyższająca rok oraz wartość zakupu wyższa aniżeli 10 000 złotych, występując łącznie, wiążą się z koniecznością zaklasyfikowania wydatku do kosztów trwałych, a co za tym idzie – z amortyzacją (i rozliczeniami ratalnymi). W sytuacji odmiennej wydatku nie trzeba umieszczać w ewidencji kosztów trwałych – wystarczy jego zaliczenie do kosztów bezpośrednio. 

Co istotne, koszty prowadzenia działalności nie ograniczają się jedynie do zakupu telewizora, ale rozciągają się również na jego późniejsze serwisowanie, zakup akcesoriów czy opłaty (np. opłatę radiowo-telewizyjną, opłaty licencyjne). W każdej z tych sytuacji należy wykazać przydatność wydatku z punktu widzenia danego biznesu. 

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Potrzebujesz
wystawić fakturę?

Zrób to za darmo z programem IFIRMA!

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Baza kontrahentów
  • Program magazynowy
  • Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto

Najważniejsze pytania

  1. Co to są koszty uzyskania przychodu?

    Koszty uzyskania przychodu stanowią wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Koszt taki musi mieć charakter rzeczywisty, definitywny, udokumentowany oraz odpowiadający celowi prowadzenia działalności. 
  2. Jak wykazać, że telewizor służy uzyskaniu przychodu?

    Odpowiedź na to pytanie wygląda odmiennie dla poszczególnych działalności i powinna być skonkretyzowana w odniesieniu do niej - np. prowadząc szkolenia, można wskazać, że telewizor służy wyświetlaniu treści szkoleniowych; prowadząc bar, można zaś wskazać, że służy on rozrywce klientów, zachęcając jednocześnie do spędzania czasu w lokalu - to z kolei bezpośrednio przekłada się na ilość składanych zamówień.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie