Najem powierzchni reklamowych w mediach społecznościowych jak opodatkować?

najem powierzchni reklamowej na blogu

Otrzymałeś propozycję najmu powierzchni reklamowej na Twojej stronie internetowej? Sprawdź w jaki sposób rozliczyć uzyskane przychody.

Prowadzenie stron internetowych, na których zamieszczane są różne treści może mieć związek zarówno z prowadzoną działalnością gospodarczą, ale nie tylko. Wiele osób realizuje w ten sposób swoje pasje i robi to hobbystycznie co nie przeszkadza, aby tego typu działania stały się dodatkowym źródłem ich przychodów. W tym miejscu pojawia się sygnał, że powstały przychód powinien być opodatkowany. W jaki sposób rozpoznać przychód i jak go opodatkować?

W jaki sposób są kwalifikowane przychody z najmu powierzchni na stronie internetowej?

Dość długo organy podatkowe stały na stanowisku, że udostępnianie strony internetowej za wynagrodzeniem jest formą umowy nienazwanej, której nie można jednoznacznie przypisać cech umowy najmu lub dzierżawy. Przychody poza działalnością gospodarczą były kwalifikowane do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy PIT. Dopiero orzecznictwo sądów administracyjnych ukształtowało jednolitą, lecz odmienną od dotychczasowego stanowiska Ministerstwa Finansów, linię rozstrzygnięć w tym zakresie. W wyrokach sądów administracyjne uznawano, że wynagrodzenie otrzymywane przez osobę fizyczną zarządzającą stroną internetową należy zakwalifikować do źródła przychodów – najem, dzierżawa lub inne umowy o podobnym charakterze (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy PIT).

To przekonało Ministra Finansów do wydania interpretacji ogólnej nr DD2/033/55/KBF/14/RD-75000 z dnia 05.09.2014 r., w której utrzymał stanowisko sądów administracyjnych wskazując, że:
“Uwzględniając orzecznictwo sądów administracyjnych, stwierdzam, że osoba fizyczna udostępniająca na stronie internetowej miejsce w celu zamieszczenia treści o charakterze m.in. reklamowym za wynagrodzeniem uzyskuje przychód z tytułu umowy o podobnym charakterze do umowy najmu lub dzierżawy. Przychody z tego tytułu należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy PIT, pod warunkiem, że nie są uzyskiwane w ramach działalności gospodarczej.

Interpretacja ogólna Ministerstwa Finansów zachowała swoją aktualność do dnia dzisiejszego i powołują się na nią organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych.

W jaki sposób opodatkować przychody z najmu powierzchni reklamowych?

Przychody z najmu powierzchni reklamowych uzyskiwane w sytuacji, gdy na stronie internetowej np. poczytnego blogera reklamodawca (podmiot, który chce się reklamować) zamieszcza reklamę swojej firmy. W takiej sytuacji uzyskane przychody poza działalnością gospodarczą można opodatkować na dwa sposoby:

W przypadku najmu powierzchni reklamowych obowiązują takie same zasady jak w przypadku innych najmów. Należy miesięcznie obliczać należne zaliczki na podatek dochodowy i wpłacać je w terminach miesięcznych do urzędu skarbowego. Po zakończeniu roku podatkowego w zależności od przyjętej formy opodatkowania należy złożyć PIT-28 lub PIT-36, bez względu na to czy jest prowadzona działalność gospodarcza czy też nie. Jeżeli będą to przychody uzyskiwane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wówczas powinny być opodatkowane na takich samych zasadach jak pozostałe przychody w firmie. Przedsiębiorca ma do wyboru następujące formy opodatkowania:
  • zasady ogólne skali podatkowej,
  • zasady ogólne podatek liniowy,
  • zryczałtowany podatek dochodowy.
Po zakończeniu roku podatkowego przedsiębiorca wykazuje wszystkie przychody, łącznie z przychodami z najmu powierzchni reklamowych, w składanym zeznaniu rocznym odpowiednio PIT-36, PIT-36L i PIT-28.
Zarabianie w mediach społecznościowych a koszty – przeczytaj.

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość