



Zastanawiasz się, co się zmienia w rozliczeniu samochodów firmowych od 2026 roku? W dzisiejszym artykule napiszemy na temat nowych limitów amortyzacji i zmian w rozliczaniu leasingu.
W działalności gospodarczej jednym z najczęściej wykorzystywanych pojazdów są samochody osobowe. Jeśli przedsiębiorca spełnia warunki, o których jest mowa w przepisach, to ma prawo do ujmowania pewnych kategorii wydatków związanych z samochodem firmowym w kosztach uzyskania przychodów. W dzisiejszej publikacji odniesiemy się nowych limitów amortyzacji i zmian w rozliczaniu leasingu od 2026 roku.
Wprowadzenie przepisów dotyczących kosztów samochodu firmowego w zakresie nowych limitów amortyzacji i zmian rozliczania w leasingu wynika z obowiązku implementacji przepisów Unii Europejskiej do przepisów krajowych. Konkretnie chodzi o dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej w sprawach promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego. Zmiana przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w tym zakresie pojawia się w ustawie o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw z dnia 2 grudnia 2021 r.
Jak można przeczytać w uzasadnieniu do projektu ustawy, nowe rozwiązania mają na celu określenie zasad korzystniejszej amortyzacji dla pojazdów niskoemisyjnych. Przewiduje się uzależnienie wysokości limitu amortyzacji od wielkości emisji przez pojazd dwutlenku węgla CO2. Zaproponowane rozwiązania są korzystniejsze dla pojazdów, które charakteryzują się niską emisją CO2 – poniżej 50 g/km. Zaproponowane rozwiązanie mają być zachętą dla przedsiębiorców do sukcesywnej wymiany flot pojazdów spalinowych na pojazdy niskoemisyjne.
W brzmieniu przepisów obowiązujących do końca 2025 roku limity odpisów amortyzacyjnych dla samochodów osobowych wprowadzonych do ewidencji środków trwałych kształtują się następująco:
Limity odpisów amortyzacyjnych | |
Samochód osobowy będący pojazdem elektrycznym
oraz pojazd napędzany wodorem |
Pozostałe samochody osobowe |
225.000 zł | 150.000 zł |
Taka sama zasada obowiązuje do rozliczania opłat związanych z leasingiem operacyjnym, umową najmu, dzierżawy lub inną umową o podobnym charakterze. Przedsiębiorca ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów opłaty leasingowe, z tym że przy samochodach droższych nie zawsze będą one rozliczone w 100%, zależy to od wartości pojazdu. Jeśli wartość samochodu osobowego przekracza 150.000/225.000 zł, w zależności od rodzaju napędu, rata będzie rozliczana w takiej proporcji, w jakiej kwota odpowiednio 150.000/225.000 zł pozostaje do wartości pojazdu będącego przedmiotem umowy leasingu.
Wprowadzane zmiany przepisów nie będą obejmowały właścicieli samochodów osobowych o napędzie elektrycznym i wodorowym. W tym przypadku limit dotyczący opłat z tytułu odpisów amortyzacyjnych pozostaje na poziomie 225.000 zł. W przypadkach pozostałych samochodów osobowych limit będzie uzależniony od emisji CO2 . Pamiętajmy, że odpisy amortyzacyjne są dokonywane od samochodów osobowych, które znajdują się w ewidencji środków trwałych.
Wskaźnik emisji CO2 | Limit odpisów amortyzacyjnych | |
Do końca 2025 roku | Od 1 stycznia 2026 r. | |
Poniżej 50g/km | 150.000 zł | 150.000 zł |
Powyżej 50g/km | 150.000 zł | 100.000 zł |
Nowe limity amortyzacji będą obejmowały samochody osobowe, które zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych od 1 stycznia 2026 r.
Tak samo jak przy odpisach amortyzacyjnych wprowadzane zmiany nie będą obejmowały samochodów osobowych o napędzie elektrycznym i wodorowym. Limit dotyczący opłat z tytułu leasingu w dalszym ciągu będzie wynosił 225.000 zł. W pozostałych przypadkach limit będzie zależał od emisji CO2 danego modelu samochodu osobowego.
Wskaźnik emisji CO2 | Limit opłat leasingowych | |
Do końca 2025 roku | Od 1 stycznia 2026 r. | |
Poniżej 50g/km | 150.000 zł | 150.000 zł |
Powyżej 50g/km | 150.000 zł | 100.000 zł |
Nowe przepisy zaczną obowiązywać, począwszy od 1 stycznia 2026 roku. Z przepisów nie wynika jednak, co w sytuacji, gdy umowa zostanie podpisana jeszcze w 2025 roku a samochód odebrany w 2026 roku? Czy będzie już obowiązywał nowy limit, czy może jeszcze stary? Niestety na tę chwilę trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi.
Pamiętajmy, że takie same zasady obejmują samochody osobowe wynajmowane, dzierżawione, czy użytkowane na podstawie innych umów.
Dla lepszego zobrazowania warto pokazać, na jakich przykładach realnych kosztów zostaną pozbawieni przedsiębiorcy, którzy prowadzą PKPiR. Dla przypomnienia rozliczanie kosztów jest jedynie możliwe przez firmy, które opodatkowują swoje dochody według skali podatkowej i podatkiem liniowym.
Pan Jakub prowadzi jednoosobową firmę, posiada samochód osobowy, który jest wysokoemisyjny. Pojazd został wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Wartość początkowa pojazdu do naliczania odpisów amortyzacyjnych, wraz z nieodliczonym podatkiem VAT, wynosi 140.000 zł. Zobaczmy, jaką kwotę kosztów odliczyłby z uwzględnieniem limitów obowiązujących do końca 2025 roku, a jak będzie to wyglądało od 2026 roku w zależności od wybranej formy opodatkowania.
Opodatkowanie na skali podatkowej:
Wartość początkowa samochodu | Roczna kwota odpisów amortyzacyjnych | Różnica | Kwota podatku | |
Według “starych” przepisów | Według “nowych” przepisów” | |||
140.000 zł | 28.000 zł
(140.000 zł x 20%) |
20.000 zł
(100.000 zł x 20%) |
8.000 zł
(28.000 zł – 8.000 zł) |
|
Zgodnie z tymi wyliczeniami jeśli przedsiębiorca zakupi samochód osobowy i wprowadzi go do ewidencji środków trwałych po 1 stycznia 2026 r., to będzie mógł zaliczyć do kosztów rocznie mniej o 8.000 zł, w skali 5 lat daje kwotę 40.000 zł przy wartości początkowej 140.000 zł. Oznacza to, że zapłaci więcej podatku dochodowego lub poniesie mniejszą stratę.
Opodatkowanie podatkiem liniowym:
W przypadku podatku liniowego mowa jest o 19% stawce, czyli przedsiębiorca zapłaci 1.520 zł więcej podatku w skali roku (8.000 zł x 19%), co w skali 5 lat daje kwotę 7.600 zł.
Nie można również zapominać, że przedsiębiorcy opłacają składkę zdrowotną od kwoty dochodu i zmniejszone koszty przyczynią się do wzrostu podstawy do naliczania składki zdrowotnej.
Składka zdrowotna, obowiązująca według zasad do końca 2025 r., wynosi odpowiednio:
Oznacza to, że niższe koszty wpłyną na wyższe dochód i automatycznie na wysokość składki zdrowotnej. Dla uproszczenia przyjmiemy całą różnicę, jak została wyliczona w poprzednim akapicie.
Składka zdrowotna w skali roku | |
Skala podatkowa | Podatek liniowy |
720 zł
(8.000 zł x 9%) |
392 zł
(8.000 zł x 4,9%) |
Dodatkowe obciążenia podatkowo-składkowe, jakie dotkną przedsiębiorców po zmianie przepisów, będą kształtowały się następująco:
Łączne obciążenia podatkowo-składkowe w skali roku | |
Skala podatkowa | Podatek liniowy |
|
1 912 zł
(1.520 zł + 392 zł) |
Łączne obciążenia podatkowo-składkowe w skali 5 lat | |
|
9.560 zł
(1.912 zł x 5 lat) |
Z uwagi na przyjętą długofalową politykę UE w sektorze motoryzacyjnym musi dojść do ograniczenia emisji dwutlenku węgla. W ślad za tym wprowadzone zostały zmiany w ustawie o podatku PIT, które ograniczają przedsiębiorcom posiadającym samochody wysokoemisyjne prawo do rozliczania kosztów uzyskania przychodów ponad ustalone w przepisach limity. Redukcja kosztów będzie obejmowała zarówno odpisy amortyzacyjne, jak i wydatki ponoszone na opłaty związane z leasingiem, wynajmem, dzierżawą i innymi umowami o podobnym charakterze.
Kogo dotkną wprowadzone zmiany? Jak się okazuje zdecydowaną większość przedsiębiorców, którzy posiadają samochody osobowe charakteryzujące się wysoką emisją CO2 , która jest oceniana na poziomie powyżej 50g/km.
Co to oznacza w praktyce? Większość samochodów, jak nie wszystkie, o napędzie spalinowym nie mieści się w widełkach spalania CO2 do 50g/km. W tym przedziale mieszczą się jedynie samochody elektryczne, które są określane jako zeroemisyjne i pojazdy hybrydowe, ale tylko niektóre modele. Każdy szczęśliwy posiadacz samochodu osobowego może sprawdzić klasę emisji swojego samochodu, chociażby w dowodzie rejestracyjnym. Ministerstwo Infrastruktury opublikowało również na swojej stronie internetowej zestawienie zużycia paliwa i emisji CO2 dla samochodów osobowych w 2025 roku.
Warto przypomnieć, że dopuszczalne limity emisji CO2 według prognoz długofalowych będą sukcesywnie obniżane. Parlament Europejski zapowiada, że do 2050 roku UE ma osiągnąć zerowy wskaźnik emisji.
W dzisiejszej publikacji omówiony został temat nowych limitów amortyzacji i zmian w leasingu, jakie będą wprowadzone od 2026 roku.
Wprowadzone nowe przepisy obniżają limit odpisów amortyzacyjnych i wydatków związanych z limitem dla samochodów wysokoemisyjnych do 100.000 zł. Oznacza to, że przedsiębiorcy zapłacą więcej podatku i składki zdrowotnej, różnice pokazano na przykładzie.
Zmiana przepisów ma obowiązywać od 2026 roku. O ile chodzi o odpisy amortyzacyjne, to sprawa jest jasna, dotyczy to samochodów osobowych wprowadzonych do ewidencji środków trwałych od 1 stycznia 2026 r. Natomiast w przypadku leasingu sprawa nie jest już tak oczywista. Nie wiadomo, czy będzie decydowała data podpisania umowy leasingowej, czy może odbiór samochodu lub data wystawienia pierwszej faktury. Na razie trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi.
Stan prawny na dzień: 04.09.2025 r.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.