Rozliczanie transakcji zagranicznych przysparza wielu problemów. Częsta zmiana przepisów podatkowych, jak i stanowiska organów podatkowych nie ułatwiają zadania przedsiębiorcom. Zgodnie z zapowiedziami została wprowadzona w życie kolejna zmiana ustawy o podatku VAT, zwana pakietem SLIM VAT 2. W dzisiejszej publikacji przyjrzymy się, w jaki sposób powinien być rozliczany import usług po nowelizacji.
Kiedy mówimy o imporcie usług?
Coraz częściej przedsiębiorcy nabywają usługi od zagranicznych firm i w takim przypadku są zobowiązani do rozliczenia takiej transakcji na gruncie podatku VAT. Żeby mówić o imporcie usług muszą być spełnione następujące warunki:
Stronami transakcji są przedsiębiorcy.
Usługodawca nie posiada na terytorium Polski siedziby firmy ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
Podatek VAT należny rozlicza usługobiorca.
Więcej informacji na temat importu usług można przeczytać w podlinkowanej publikacji.
Co zmienił SLIM VAT 2 w imporcie usług?
Od 7 września 2021 roku obowiązują nowe przepisy, w których zmieniona została zasada rozliczania podatku VAT naliczonego od importu usług. Ma to związek z wyrokiem TSUE, który zakwestionował przepisy polskiej ustawy o VAT w tym zakresie.
Obecnie zmieniła się zasada odliczenia podatku VAT naliczonego w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie rozliczy importu usług w terminie 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy. Po zmianie przepisów podatek VAT naliczony można odliczyć w tym samym okresie rozliczeniowym, w którym wykazano podatek VAT należny.
Przykład:
Przedsiębiorca dokonał zakupu importu usługi, który został wykonany w miesiącu październiku 2021 roku i powstał obowiązek podatkowy w VAT. Z uwagi na przeoczenie przypomniał sobie dopiero o tym imporcie w miesiącu lutym 2022 roku. W takim przypadku podatek VAT należny od importu usług przedsiębiorca powinien wykazać poprzez korektę JPK_V7 za miesiąc październik 2021 r. i w tym samym okresie może odliczyć podatek VAT naliczony od tej transakcji. Przed zmianą przepisów w takim przypadku podatek VAT należny trzeba było wykazać w październiku, a podatek VAT naliczony w lutym.
Zmiana przepisów w pakiecie SLIM VAT 2 pozwoliła na odliczenie podatku VAT naliczonego i należnego w tym samym okresie rozliczeniowym. Jednak jeżeli przedsiębiorca z różnych przyczyn przypomni sobie o konieczności rozliczenia importu usług później, to musi to zrobić przez złożenie korekty pliku JPK_V7.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Import usług - jak wygląda obowiązek podatkowy w 2022?
Od 7 września 2021 roku zmieniła się zasada odliczenia podatku VAT naliczonego w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie rozliczy importu usług w terminie 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy. Po zmianie przepisów podatek VAT naliczony można odliczyć w tym samym okresie rozliczeniowym, w którym wykazano podatek VAT należny.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Według Harvard Business Review 73% wszystkich klientów korzysta z wielu kanałów podczas podróży zakupowej. A to oznacza, że sklepy stacjonarne nie powinny traktować internetu wyłącznie jako alternatywy do tradycyjnej sprzedaży, ale jako jej cenne uzupełnienie.
Rejestr BDO (Baza Danych Odpadowych) to system, który ma na celu monitorowanie i zarządzanie gospodarką odpadami. Umożliwia on rejestrację podmiotów zajmujących się wytwarzaniem, zbieraniem, transportem oraz przetwarzaniem odpadów, a także śledzenie ich obiegu. Sprawdź, czy Twojej firmy dotyczy obowiązek rejestracji BDO, i w jaki sposób prowadzić ewidencję odpadów!
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo