Zaległość podatkowa – umorzenie lub rozłożenie na raty

Jeśli sytuacja losowa spowoduje powstanie zaległości podatkowej u przedsiębiorcy, warto zwrócić się do urzędu skarbowego po pomoc.

Zaległość podatkowa – co można zrobić?

W przypadku zaległości podatkowej możemy zwrócić się do urzędu skarbowego z wnioskiem o:

  • Rozłożenie zobowiązania na raty
  • Odroczenie terminu płatności lub
  • Umorzenie zaległości.

Pomoc może być zastosowana zarówno w przypadku samej kwoty podatku, jak i odsetek oraz opłaty prolongacyjnej.

Płatność ratalna lub umorzenie – wniosek

Przedsiębiorca, aby uzyskać prawo do pomocy, powinien złożyć do właściwego urzędu skarbowego wniosek. W tego typu piśmie należy ująć przede wszystkim:

  • Dane wnioskodawcy
  • Dane właściwego urzędu skarbowego
  • Informacje o zaległości (rodzaj, za jaki okres, kiedy minął termin płatności)
  • Uzasadnienie wniosku.

Uzasadniając wniosek, przedsiębiorca powinien podeprzeć się ważnym interesem osobistym lub publicznym. Chodzi tu głównie o:

  • Przyczyny powstania zadłużenia, niezawinione przez podatnika (np. zdarzenia losowe, klęski żywiołowe, nierzetelni kontrahenci)
  • Interes podatnika (np. możliwość utraty działalności i źródła zarobkowania, źródła utrzymania rodziny etc.)
  • Interes publiczny (np. likwidacja miejsc pracy, likwidacja rentownej działalności, która dotychczas generowała wpływy, także do budżetu państwa).

Do wniosku warto także dołączyć załączniki – np. informacje o chorobie, protokoły kradzieży czy zniszczenia w razie klęski żywiołowej, a także zaświadczenia o pomocy de minimis, jeśli przedsiębiorca wcześniej z niej korzystał.

▲ wróć na początek

Płatność ratalna lub umorzenie – formalności

Przygotowany wniosek należy złożyć do urzędu skarbowego. Można to zrobić:

  • Pocztą – listem poleconym
  • Osobiście – wniosek składamy wraz z kopią dla siebie, na której urzędnik przybija pieczęć potwierdzającą przyjęcie.

Generalnie przepisy nie wskazują terminu złożenia wniosku – ważne, że nie można złożyć go przed powstaniem zaległości.

Urząd skarbowy decyzję powinien wydać niezwłocznie, jednak w przypadkach skomplikowanych procedura może przedłużyć się nawet do dwóch miesięcy (podatnik powinien o tym zostać poinformowany na piśmie). W związku z tym, pismo o pomoc warto złożyć najszybciej, jak się da.

Rozłożenie na raty, odroczenie – czy wiesz, że jest to pomoc de minimis? Sprawdź, kto ma do niej prawo!
▲ wróć na początek

Popularne posty:

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
BezpiecznaKsiegowoscPan

Bezpieczna księgowość bez wychodzenia z domu

jesteś w stałym kontakcie telefonicznym i mailowym z dedykowaną księgową

*zapomnij o papierkowej robocie, wystaw faktury i zaksięguj koszty w aplikacji ifi

IFIRMA nowoczesna rzetelna księgowość #zostanwdomu

ZLECAM KSIĘGOWOŚĆ
Przetestuj nasz program do faktur
bez zobowiązań