Content marketing. Jakich narzędzi użyć do tworzenia i analizowania treści?

Istnieją setki narzędzi, które ułatwiają pracę content marketerom – od tych do tworzenia treści, aż po te, które służą do mierzenia efektów. Z części z nich można korzystać bezpłatnie lub za niewielką miesięczną opłatą, a niektóre – bardzo drogie – będą odpowiednie dla większych firm. Rynek rozwija się jednak tak szybko, że każdy znajdzie coś dla siebie.

Tworzenie treści tekstowych, video i grafik

Techniczne tworzenie dokumentów tekstowych to nie problem, ale już zespołowa praca nad nimi – może nim być. Podobnie jak tworzenie materiałów video, czy grafik. I nie, nie trzeba kupować kosztownych rozwiązań dla profesjonalistów. Na rynku jest wiele bezpłatnych lub niedrogich alternatyw, od których warto zacząć.

Na przykład:

Google Docs

Dokumenty Google to kombajn, który w wielu firmach dawno już zastąpił pakiet Office. Są doskonałe do zespołowego tworzenia dokumentów, prezentacji czy arkuszy, a co więcej – zwykle bardzo dobrze integrują się z większością CMS-ów, w tym z WordPressem. Są też bezpłatne i naprawdę łatwe w użyciu.

Canva

Ale uwaga – grafika nie może być ani generyczna, ani byle jaka. Warto o nią zadbać we własnym zakresie, ale Photoshop to drogie i dość wymagające narzędzie.

Mniej zaawansowanym użytkownikom powinna jednak wystarczyć Canva. Profesjonaliści mogą się krzywić, bo dostarcza gotowe szablony, które z całą pewnością nie dorównują tym tworzonym od podstaw. Jeśli jednak grafika ma za zadanie ilustrować tekst, w większości przypadków Canva jest dobrym wyborem.

Loom

Jeśli Twój pomysł na content marketing opiera się na tworzeniu tutoriali, Loom będzie Twoim największym sprzymierzeńcem. To zwykła wtyczka do Chrome’a, która pozwala tworzyć, edytować i udostępniać filmy. Można określić, czy ma rejestrować obraz monitora oraz kamery, wybrać jeden z tych elementów, albo skupić się wyłącznie na aktywnym oknie przeglądarki. Po zakończeniu nagrywania można podzielić się materiałem bezpośrednio albo pobrać materiał na dysk i zająć się dalszą edycją.

 

Analiza skuteczności contentu

Działania content marketingowe – czy to obliczone na generowanie leadów czy na zwiększenie konwersji – muszą zaczynać się i kończyć na danych. Oznacza to, że dane obrazujące preferencje użytkowników powinny być punktem wyjścia do tworzenia contentu i jego dystrybucji, a cele działań – zdefiniowane za pomocą jasnych metryk.

Google Analytics

Google Analytics to podstawowe narzędzie content marketingu – nie tylko dlatego, że jest bezpłatny, a jego podstawowe funkcje łatwo opanować. Pozwala on przede wszystkim dowiedzieć się bardzo wiele o tym, jak radzi sobie nasz internetowy biznes. Dzięki niemu można zobaczyć:

  • skąd przychodzą nasi użytkownicy
  • w jakiej lokalizacji przebywają
  • z jakich technologii korzystają
  • jak zachowują się na stronie

Można w nim zdefiniować bardzo indywidualne cele i precyzyjnie śledzić ich realizację.

Z Google Analytics warto jednak korzystać nie tylko na etapie monitorowania efektów, ale też przy planowaniu strategii. Dzięki np. analizie danych demograficznych lub behawioralnych, będziemy mogli stworzyć persony, czyli modelowych odbiorców, do których będziemy kierować nasz przekaz.

Senuto

Wiedzę o użytkownikach warto wzbogacić o informacje na temat ich potrzeb. Na szczęście ich też nie trzeba się domyślać. Dzięki narzędziom takim jak Senuto można zwyczajnie przeanalizować to, co wpisują w Google. Używane przez nich frazy kluczowe to jednoznaczna wskazówka dla content marketera.

To jednak nie jedyna zaleta Senuto. Narzędzie przydaje się również na późniejszych etapach działań, kiedy treści mamy już sporo. Bywa, że dwie lub więcej stron zoptymalizowanych jest pod tą samą frazę, co – z punktu widzenia SEO – jest szkodliwe. Senuto pozwala je wytypować i podjąć odpowiednie działania, by uniknąć tzw. kanibalizacji słów kluczowych.

BuzzSumo

Główną zaletą BuzzSumo jest ułatwienie odkrywania tematów, które najlepiej sprawdzają się w danej tematyce lub branży. Jest łatwy w obsłudze i umożliwia sprawne typowanie fraz, które mają szansę na zdobycie zainteresowania w bardzo konkretnej niszy. A w przypadku początkujących content marketerów znalezienie dobrego tematu może być kłopotliwe. Szczególnie przydatny w BuzzSumo może okazać się tzw. Evergreen score, czyli typowany na podstawie social mediowej popularności i liczby linków content, który jest dla użytkowników wartościowy cały czas.

▲ wróć na początek  
Przeczytaj również: Content marketing w 2020 – co jeszcze możesz poprawić w swoich działaniach?

Popularne posty:

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.
BezpiecznaKsiegowoscPan

Bezpieczna księgowość bez wychodzenia z domu

jesteś w stałym kontakcie telefonicznym i mailowym z dedykowaną księgową

*zapomnij o papierkowej robocie, wystaw faktury i zaksięguj koszty w aplikacji ifi

IFIRMA nowoczesna rzetelna księgowość #zostanwdomu

ZLECAM KSIĘGOWOŚĆ

Szukasz księgowości?
wybierz ifirma.pl

✅ dedykowana księgowa,


✅ program do faktur,


✅ gotowe rozliczenia i zero zmartwień.

ZLECAM KSIĘGOWOŚĆ

Przetestuj nasz program do faktur
bez zobowiązań