Narzędzia content marketingu: omówione zagadnienia:
Istnieją setki programów i dodatków, które ułatwiają pracę content marketerom – od tych do tworzenia treści, aż po te, które służą do mierzenia efektów. Z części z nich można korzystać bezpłatnie lub za niewielką miesięczną opłatą, a niektóre – bardzo drogie – będą odpowiednie dla większych firm. Rynek rozwija się jednak tak szybko, że każdy znajdzie coś dla siebie. Poniżej przedstawiamy najlepsze narzędzia content marketingu do tworzenia tekstów, które zdecydowanie warto poznać!
Tworzenie treści tekstowych, video i grafik
Techniczne tworzenie dokumentów tekstowych to nie problem, ale już zespołowa praca nad nimi – może nim być. Podobnie jak tworzenie materiałów video, czy grafik. I nie, nie trzeba kupować kosztownych rozwiązań dla profesjonalistów. Na rynku jest wiele bezpłatnych lub niedrogich alternatyw, od których warto zacząć.
Na przykład:
Google Docs
Dokumenty Google to kombajn, który w wielu firmach dawno już zastąpił pakiet Office. Są doskonałe do zespołowego tworzenia dokumentów, prezentacji czy arkuszy, a co więcej – zwykle bardzo dobrze integrują się z większością CMS-ów, w tym z WordPressem. Są też bezpłatne i naprawdę łatwe w użyciu.
Canva
Dołączenie grafiki do postu w mediach społecznościowych zapewnia o 180 procent większe zaangażowanie lub o 150 procent więcej retweetów.
Ale uwaga – grafika nie może być ani generyczna, ani byle jaka. Warto o nią zadbać we własnym zakresie, ale Photoshop to drogie i dość wymagające narzędzie.
Mniej zaawansowanym użytkownikom powinna jednak wystarczyć Canva. Profesjonaliści mogą się krzywić, bo dostarcza gotowe szablony, które z całą pewnością nie dorównują tym tworzonym od podstaw. Jeśli jednak grafika ma za zadanie ilustrować tekst, w większości przypadków Canva jest dobrym wyborem.
Loom
Jeśli Twój pomysł na content marketing opiera się na tworzeniu tutoriali, Loom będzie Twoim największym sprzymierzeńcem. To zwykła wtyczka do Chrome’a, która pozwala tworzyć, edytować i udostępniać filmy. Można określić, czy ma rejestrować obraz monitora oraz kamery, wybrać jeden z tych elementów, albo skupić się wyłącznie na aktywnym oknie przeglądarki. Po zakończeniu nagrywania można podzielić się materiałem bezpośrednio albo pobrać materiał na dysk i zająć się dalszą edycją.
Analiza skuteczności contentu
Działania content marketingowe – czy to obliczone na generowanie leadów czy na zwiększenie konwersji – muszą zaczynać się i kończyć na danych. Oznacza to, że dane obrazujące preferencje użytkowników powinny być punktem wyjścia do tworzenia contentu i jego dystrybucji, a cele działań – zdefiniowane za pomocą jasnych metryk.
Google Analytics
Google Analytics to podstawowe narzędzie content marketingu – nie tylko dlatego, że jest bezpłatny, a jego podstawowe funkcje łatwo opanować. Pozwala on przede wszystkim dowiedzieć się bardzo wiele o tym, jak radzi sobie nasz internetowy biznes. Dzięki niemu można zobaczyć:
- skąd przychodzą nasi użytkownicy
- w jakiej lokalizacji przebywają
- z jakich technologii korzystają
- jak zachowują się na stronie
Po odpowiedniej konfiguracji Google Analytics umożliwia śledzenie realizacji celów, takich jak np. pobieranie raportów, przesyłanie formularzy albo dodawanie produktów do koszyka.
Można w nim zdefiniować bardzo indywidualne cele i precyzyjnie śledzić ich realizację.
Z Google Analytics warto jednak korzystać nie tylko na etapie monitorowania efektów, ale też przy planowaniu strategii. Dzięki np. analizie danych demograficznych lub behawioralnych, będziemy mogli stworzyć persony, czyli modelowych odbiorców, do których będziemy kierować nasz przekaz.
Senuto
Wiedzę o użytkownikach warto wzbogacić o informacje na temat ich potrzeb. Na szczęście ich też nie trzeba się domyślać. Dzięki narzędziom takim jak Senuto można zwyczajnie przeanalizować to, co wpisują w Google. Używane przez nich frazy kluczowe to jednoznaczna wskazówka dla content marketera.
To jednak nie jedyna zaleta Senuto. Narzędzie przydaje się również na późniejszych etapach działań, kiedy treści mamy już sporo. Bywa, że dwie lub więcej stron zoptymalizowanych jest pod tą samą frazę, co – z punktu widzenia SEO – jest szkodliwe. Senuto pozwala je wytypować i podjąć odpowiednie działania, by uniknąć tzw. kanibalizacji słów kluczowych.
BuzzSumo
Główną zaletą BuzzSumo jest ułatwienie odkrywania tematów, które najlepiej sprawdzają się w danej tematyce lub branży. Jest łatwy w obsłudze i umożliwia sprawne typowanie fraz, które mają szansę na zdobycie zainteresowania w bardzo konkretnej niszy. A w przypadku początkujących content marketerów znalezienie dobrego tematu może być kłopotliwe. Szczególnie przydatny w BuzzSumo może okazać się tzw. Evergreen score, czyli typowany na podstawie social mediowej popularności i liczby linków content, który jest dla użytkowników wartościowy cały czas.
Podziel się z innymi: