Promesa na kredyt inwestycyjny a koszty uzyskania przychodu
Promesa związana z uzyskaniem kredytu inwestycyjnego może zasadniczo stanowić koszt uzyskania przychodu. Wątpliwość pojawiała się w związku z tym, kiedy zaliczyć taki wydatek do kosztów. Obecnie MF stoi na stanowisku, że promesa może być zaliczona bezpośrednio w koszty, a nie w postaci zwiększenia wartości początkowej środka trwałego.
Zaciągnięcie kredytu inwestycyjnego przeznaczonego na rozwój działalności wiąże się najczęściej z wieloma formalnościami – szczególnie, jeśli firma stara się jednocześnie o uzyskanie dofinansowania. W takim przypadku jednym z warunków pozytywnego rozpatrzenia wniosku może być konieczność uzyskania promesy bankowej, której koszt ponosi przedsiębiorca. Promesa na kredyt inwestycyjny – jak i kiedy zaliczyć taki wydatek w koszty uzyskania przychodu?
Promesa bankowa a koszt uzyskania przychodu
Przedsiębiorca, opłacając uzyskanie promesy bankowej na kredyt inwestycyjny związany z rozwojem przedsiębiorstwa bez większych wątpliwości może przyjąć, że wydatek taki będzie mógł stanowić koszt uzyskania przychodu. Promesa stanowi bowiem często warunek konieczny do uzyskania dofinansowania dla firmy, a co za tym idzie – jest niezbędna do rozwoju działalności, np. poprzez nabycie nowych środków trwałych. Tym samym jest to wydatek poniesiony w celu uzyskania przychodu. Jednocześnie nie występują szczególne przepisy, które wyłączałyby możliwość uwzględnienia takiej promesy w kosztach.
Promesa bankowa – koszt bezpośredni czy wartość środka trwałego?
Uzyskanie promesy bankowej jest wymagane przy dużych inwestycjach – najczęściej u przedsiębiorców, którzy starają się o spore dofinansowania na zakup środka trwałego. Powstaje zatem wątpliwość, czy koszt takiej promesy może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów w momencie poniesienia takiego wydatku; czy też jest on związany z nabyciem środka trwałego, a tym samym – powinien zwiększyć wartość początkową takiej inwestycji.
W powyższej kwestii Ministerstwo Finansów wielokrotnie odpowiadało na zapytania w ramach interpretacji indywidualnej. Obecnie – w związku z ostatnią interpretacją Dyrektora KIS – przyjmuje się, że wprawdzie uzyskanie promesy jest wydatkiem związanym docelowo z nabyciem środka trwałego, jednakże w praktyce nie wpływa na jego wartość początkową. Tym samym koszt promesy można zaliczyć do kosztów podatkowych w momencie jego poniesienia, a nie w postaci zwiększenia wartości początkowej środka trwałego.
Uwaga!
Powyższa interpretacje stanowi obecnie linię interpretacyjną MF, warto jednak pamiętać, że nie jest to wiążące dla każdego podatnika. Zatem, przy dużej wartości opłaconej promesy, warto dla bezpieczeństwa zwrócić się o wydanie własnej indywidualnej interpretacji.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Uszkodzona przesyłka zwiastuje kłopoty i to nie tylko dla kupującego, który otrzymał wadliwy towar, ale również dla sprzedawcy i przewoźnika. Stwierdzenie tego, kto odpowiada za uszkodzoną przesyłkę, zależy od wielu czynników i decyduje o tym, kto jest obciążony konsekwencjami.
Rynek usług fryzjerskich jest od lat ustabilizowany, a zapotrzebowanie na wykwalifikowanych fryzjerów jest stałe. Fryzjer znajdzie zatrudnienie w salonach fryzjerskich czy też fryzjersko – kosmetycznych, również w takich miejscach jak teatry, telewizja, studia fotograficzne, branża mody, czy też może otworzyć własną działalność gospodarczą. Sprawdź, jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą – salon fryzjerski.
PPK, czyli Pracownicze Plany Kapitałowe, od 2019 roku pomagają Polakom budować dodatkowy kapitał na emeryturę. W 2026 roku system przechodzi istotne zmiany, które sprawią, że stanie się bardziej dostępny, elastyczny i przyjazny dla uczestników w każdym wieku.
Rozliczenie PIT za 2024 rok to coroczny obowiązek osób uzyskujących dochody. Do wyboru jest kilka formularzy, w zależności od źródła i rodzaju uzyskiwanych dochodów. PIT-36, PIT-37, PIT-28 to tylko niektóre z nich. Poznaj kluczowe informacje, terminy oraz ulgi, aby prawidłowo rozliczyć się z urzędem skarbowym.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo