KnowledgeHub, fundusz venture capital, wspierający start-upy, które wykazują globalny potencjał wzrostu, w ciągu 4 najbliższych lat chce przeznaczyć 62 miliony złotych na projekty z branży MarTech, FinTech, MedTech i DeepTech. To jedna z największych inicjatyw inwestycyjnych uruchomionych w ramach programu PFR Starter.
Dotychczasowa działalność KnowledgeHub
KnowledgeHub, w ramach dotychczasowej działalności, zainwestował w ponad 20 spółek, wśród których są takie, które już teraz z rozmachem działają na arenie międzynarodowej. Większość skupia się na obszarach związanych z marketingiem internetowym, BigData, video online, programmatic buying, SEM i mediami społecznościowymi, jak np.:
- Senuto, oferujące platformę wspomagającą działania SEO;
- NapoleonCat, umożliwiające monitorowanie działań w mediach społecznościowych;
- YieldRiser, skupiające się na optymalizacji przychodów reklamowych wydawców internetowych;
- Data Exchanger posiadające własną technologię DMP, która może służyć do gromadzenia, zarządzania i analizowania danych. Firma zbiera dane online i offline;
- Infinity Media – niezależny dom mediowy z kompetencjami w planowaniu i zakupie wszystkich mediów.
Wszystkie spółki portfelowe funduszu KnowledgeHub zobaczysz TUTAJ.
Funduszem zarządzają Krzysztof Dębowski, Tomasz Piątkowski i Krzysztof Pudlak. Wszyscy trzej to byli przedsiębiorcy zaangażowani wcześniej m.in. w giełdowe SARE SA czy domy mediowe GroupM oraz Saatch&Saatchi.
W dalszych działaniach zamierzają poszerzyć spektrum inwestycyjnych zainteresowań o projekty osadzone w obszarach takich jak FinTech, MedTech i DeepTech, choć MarTech-u nie porzucają. Każda nowa spółka może liczyć na maks. 3 mln zł, co – biorąc pod uwagę ich łączną liczbę – daje sumę w wysokości 62,1 mln zł.
Jako fundusz seed mamy dość krótki i bardzo precyzyjnie określony w czasie moment, w jakim powinny znajdować się spółki, w które chcemy zainwestować – mówi Krzysztof Dębowski, Co-Managing Partner KnowledgeHub. Z jednej strony oczekujemy gotowego produktu, a przynajmniej jego MVP (Minimum Viabla Product), z drugiej nie inwestujemy w spółki będące już na etapie skalowania.
Chcemy wykorzystać nasze biznesowe doświadczenie, żeby dostrzec potencjał technologii, zanim jej przydatność wykażą wyniki sprzedaży – dodaje Tomasz Piątkowski, Partner KnowledgeHub.
KnowledgeHub oprócz pieniędzy oferuje know-how
Na współpracy z KnowledgeHub można zyskać nie tylko pieniądze. Zarządzający funduszem podkreślają, że będą aktywnie wspomagać swoje spółki portfelowe w pozyskaniu finansowania w ramach kolejnych rund inwestycyjnych. Chcę zapewnić im dotarcie do kluczowych decydentów, zorganizować platformę wymiany wiedzy, poprowadzić działania z zakresu PR oraz udostępnić własne zasoby back-office, m.in. w celu pozyskiwania i rozliczania dotacji ze środków UE.
O smart money mówią wszyscy, natomiast warto szczerze odpowiedzieć sobie na pytanie co faktycznie może zrobić fundusz venture capital w ramach wspierania swoich kilkunastu czy kilkudziesięciu inwestycji. Doradztwo, które wykracza poza książkowe porady, wymaga dogłębnego zrozumienia procesów zachodzących w spółce, a więc kilkumiesięcznego zaangażowania w jej działalność. Mało kto może na to liczyć – mówi Krzysztof Dębowski. Wolimy mówić o tym co realne i co faktycznie może pomóc: relacje, wymiana doświadczeń, konkretne działania.
Jako jeden z niewielu funduszy mamy własny dział, który pomaga pozyskiwać i rozliczać dotacje UE. Duża liczba spółek w portfelu to szansa na wymianę doświadczeń i wsparcie narzędziowe. A jako przedsiębiorcy lepiej rozumiemy wyzwania, przed jakimi stoją spółki, z którymi rozmawiamy o inwestycji – dodaje Krzysztof Pudlak, trzeci z partnerów w KnowledgeHub.
Pierwsze KnowledgeHub inwestycje ruszyły
KnowledgeHub rozpoczął już działania inwestycyjne i do końca czerwca w jego portfelu powinno znaleźć się pięć nowych spółek. Fundusz ma ośmioletni horyzont, w którym pierwsze cztery lata przeznaczył na inwestycje kapitałowe, a kolejne cztery na wyjścia z nich. Średnia oczekiwana roczna stopa zwrotu z inwestycji (IRR) to ok. 30%.