Zmiany w składkach ZUS nie przestają być gorącym tematem – po półrocznej uldze na start przyszedł czas na proporcjonalne składki społeczne. Na pierwszy rzut oka jest to dobre rozwiązanie, zapewniające małym firmom ulgę od wysokich obciążeń składkowych. Jak jest w rzeczywistości? Sprawdźmy!
Składki społecznie płacone w zależności od kwoty przychodu to niewątpliwie ułatwienie dla małych przedsiębiorców. Proporcjonalny ZUS w 2019 to gorący temat. Stosunkowo skomplikowane zasady, niska emerytura oraz nierówność w przyznawaniu ulgi – to minusy nowej zmiany. Jak jest w rzeczywistości? Sprawdźmy!
Proporcjonalny ZUS – na plus
Mechanizm proporcjonalnych składek społecznych w 2019 r. zakłada zmniejszenie obciążenia ZUS dla przedsiębiorców, których średni przychód w poprzednim roku podatkowym nie przekroczył 2,5-krotnościminimalnego wynagrodzenia. Będą oni mogli płacić niższą składkę społeczną, obliczaną proporcjonalnie na podstawie przychodu.
Uwaga!
Warto pamiętać, że składka na Fundusz Pracy, choć liczona od tej samej podstawy co ubezpieczenie społeczne i co do zasady również podlegająca proporcji, będzie płacona wyłącznie po spełnieniu określonych warunków – m.in. dopiero w momencie, gdy podstawa jej obliczania przekroczy wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę. Natomiast proporcji nie będzie podlegała składka na ubezpieczenie zdrowotne; liczona na podstawie innej, odrębnej podstawy.
Jak wskazują pomysłodawcy ustawy, nowe przepisy mają odciążyć małych przedsiębiorców i dać im szansę na rozwinięcie firmy. Zakłada się, że uprawnienie do proporcjonalnej składki zmniejszy liczbę działalności, które zostały zamknięte z powodu zbyt wysokich obciążeń podatkowych i składkowych w porównaniu do uzyskiwanych przychodów.
Plusem jest również system opłacania składek dla nowych przedsiębiorców. Generalnie będą oni mogli skorzystać z ulgi braku obowiązku rejestracji do składek społecznych przez pierwszych 6 miesięcy, następnie przez 2 lata z ZUS preferencyjnego, a na koniec – ze składek proporcjonalnych, aż do uzyskania przychodu wyższego niż zakładany limit.
Warto także zauważyć, że z proporcjonalnego ZUS można korzystać wyłącznie przez okres do 3 lat w ciągu 5 lat prowadzenia firmy. Opcja ma zatem motywować przedsiębiorców do rozwijania firmy i uzyskiwania przychodów wyższych, niż te zakładane dla niewielkich przedsiębiorstw.
Proporcjonalne składki na ubezpieczenie społeczne – minusy
Największą wadą wprowadzanej ustawy, na którą skarżą się przedsiębiorcy, jest uzależnienie proporcjonalnych składek od przychodu, a nie – od dochodu. Mechanizm tłumaczony jest faktem, że wielu małych przedsiębiorców zaczyna od ryczałtu (zatem nie oblicza dochodu), jednocześnie jednak nieco zdyskwalifikowane zostały działalności produkcyjne czy handlowe na tle usługowych, gdyż ponoszą najczęściej znacznie większe koszty. Tym samym większy przychód niekoniecznie przekłada się na większy dochód – a obciążenie składkami zostaje.
Patrząc w przyszłość, zmniejszenie składek społecznych – w tym składki emerytalnej – spowoduje jeszcze większe zmniejszenie potencjalnej emerytury przedsiębiorcy. Obecnie emerytury przewidywane dla samozatrudnionych należą do najniższych, a ponowne obniżenie składki może jeszcze pogorszyć tę sytuację. Stosunkowo niskie dochody, skutkujące brakiem opłacania Funduszu Pracy, mogą przyczynić się do braku prawa do zasiłku. Dopóki firma dobrze prosperuje, przedsiębiorcy mogą pomijać ten aspekt; jednak gdy pojawia się konieczność zamknięcia działalności, brak zasiłku może okazać się prawdziwym problemem.
Warto też zwrócić uwagę na duże obciążenie formalnościami – przedsiębiorca jest zobowiązany pilnować nie tylko swojego limitu przychodu, prawidłowego wyliczenia składki, ale też okresu korzystania z przywileju. Jak widać, nowe przepisy jak zawsze mają sporo zalet, ale równie wiele wad. Przedsiębiorcy muszą się uzbroić w cierpliwość i z czasem stwierdzić, które z nich przeważają.
UWAGA
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Allegro Cash to metoda płatności, która oferuje kupującym częściowy zwrot wydanej kwoty. Są jednak pewne wykluczenia, które sprawiają, że po poznaniu szczegółów ta opcja może stać się znacznie mniej atrakcyjna. Zobacz, na czym polega Allegro Cash.
Social media marketing to dziś jedno z najskuteczniejszych narzędzi promocji, które mogą wspierać rozwój lokalnych firm. Dzięki nim przedsiębiorstwa mają możliwość dotarcia do klientów z najbliższego otoczenia, budowania rozpoznawalności i angażowania społeczności wokół swojej marki. Sprawdź, jak wykorzystać potencjał social mediów, aby zwiększyć widoczność swojej firmy i osiągnąć sukces na lokalnym rynku.
Rosnące zainteresowanie ESG sprawia, że raportowanie działań związanych ze środowiskiem, odpowiedzialnością społeczną i zarządzaniem staje się standardem w biznesie. Przepisy CSRD, wprowadzone przez Unię Europejską, zobowiązują firmy do szczegółowego informowania o działaniach ESG, ale wiele firm z sektora MŚP nadal nie zna tego zagadnienia. Ponieważ nowe wymogi będą obejmować coraz mniejsze przedsiębiorstwa, znajomość zasad ESG jest niezbędna. W artykule wyjaśniamy, czym jest raportowanie ESG, kogo obejmuje i jakie może przynieść korzyści.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo