Nabycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa a VAT i PIT
Przejęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie podlega co do zasady VAT, może mieć natomiast wpływ na PIT. Amortyzacji podlegają nie tylko środki trwałe – może to również być sama wartość firmy.
Chcąc rozpocząć własną działalność gospodarczą nie trzeba koniecznie zaczynać od zera – nowy przedsiębiorca może dokonać nabycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP). Dzięki temu praca w nowej firmie może ruszyć od razu – warto jednak wiedzieć, jakie podatki mogą pojawić się przy takim nabyciu.
Zorganizowana część przedsiębiorstwa – bez VAT
Generalnie zgodnie z Ustawą o VAT, transakcja zbycia (sprzedaży, darowizny etc.) przedsiębiorstwa nie podlega przepisom tej ustawy. Oznacza to, że zasadniczo nabywając ZCP, nie będziemy mieli do czynienia z podatkiem VAT.
Aby mieć pewność, że VAT rzeczywiście nie znajdzie tu zastosowania, warto pamiętać o definicji ZCP, którą można znaleźć w art. 2 ust. 27e Ustawy o VAT. ZCP to zatem:
organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Uwaga!
Dokonując nabycia ZCP należy dokładnie przeanalizować powyższe założenia -warto bowiem zauważyć, że wyłącznie samodzielna, umożliwiające natychmiastowe „uruchomienie” pracy, część przedsiębiorstwa będzie zwolniona z opodatkowania VAT.
Nabycie ZCP jako czynność cywilnoprawna
Wykluczenie nabycia ZCP spod jurysdykcji ustawy o VAT powoduje, że konieczne może być w tym przypadku zastosowanie opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych – PCC. Zobowiązanym do rozliczenia tego obciążenia jest nowy właściciel – nabywca ZCP. Co ważne, nabywając ZCP przedsiębiorca może wycenić osobno elementy przyjętego majątku; może jednak zdecydować się na wycenę ogólną, ZCP jako całości. W tym miejscu warto jednak dobrze skalkulować wycenę – zgodnie z przepisami ustawy o PCC, jeśli podatnik rezygnuje z wyodrębnienie poszczególnych rzeczy lub praw majątkowych nabytych w ramach jednej czynności cywilnoprawnej, a są one opodatkowane różnymi stawkami PCC, do całości należy zastosować najwyższą właściwą stawkę.
Nabycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w podatku dochodowym
Przy nabyciu ZCP może okazać się, że do wartości niematerialnych i prawnych konieczne może być zaliczenie jego wartości. Będzie to miało miejsce w sytuacji, kiedy wartość nabycia przedsiębiorstwa przewyższy jego wartość rynkową. W takiej sytuacji różnica stanowić będzie WNiP, podlegający amortyzacji. Pozostałą wartość przedsiębiorstwa ujmujemy w ewidencjach w zależności od rodzaju składnika. Środki trwałe powinny zostać wpisane do ewidencji i poddane amortyzacji. Wyposażenie niskocenne oraz towary można wprowadzić do firmy na podstawie protokołu nabycia.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Krajowy System e-Faktur już wkrótce obejmie wszystkich przedsiębiorców w Polsce! System ten stanie się obowiązkowy dla każdego, kto prowadzi działalność gospodarczą, niezależnie od jej wielkości. Podstawowym obowiązkiem będzie wystawianie faktur ustrukturyzowanych w specjalnym formacie elektronicznym (XML), które następnie będzie trzeba przesłać do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.
Czterodniowy tydzień pracy w Polsce coraz bliżej. Rząd planuje uruchomić program pilotażowy, który zweryfikuje, czy skrócony czas pracy służy zarówno przedsiębiorcom, jak i pracownikom. Co wiemy o tym projekcie, a także na co powinni przygotować się właściciele firm?
Częste, a zwłaszcza dłuższe przebywanie na zwolnieniu lekarskim może budzić niepokój pracownika i rodzić szereg pytań, np. czy pracodawca może w tym czasie wypowiedzieć umowę? Jak wygląda ochrona przed zwolnieniem w czasie L4? I co dzieje się, gdy umowa kończy się podczas choroby?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo