Przekroczony limit zwolnienia do VAT – zgłoszenie po terminie
Przedsiębiorcy, którzy korzystają z podmiotowego zwolnienia z VAT muszą obserwować wysokość swojej sprzedaży w trakcie roku. W sytuacji, gdy zbliżą się oni do ustawowego limitu, są zobowiązani zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT.
Co ważne, przedsiębiorca korzystający z podmiotowego zwolnienia z VAT powinien dokonać rejestracji jako podatnik VAT czynny przed przekroczeniem limitu sprzedaży określonego w ustawie (obecnie wynosi on 200 tys. PLN – po więcej informacji na temat ustalania wysokości limitu kliknij tutaj).
WAŻNE!
Poniższy artykuł odnosi się do przepisów obowiązujących w 2017 roku.
Właściwego zgłoszenia dokonuje się przez złożenie/aktualizację druku VAT-R, w którym wskazuje się datę, od kiedy staje się podatnikiem VAT czynnym. Jeżeli limit zwolnienia podmiotowego został już przekroczony, przedsiębiorca powinien bezzwłocznie złożyć VAT-R.
Rejestracja po przekroczeniu limitu – dodaj czynny żal
Jeżeli właściciel firmy dokonuje rejestracji jako podatnik VAT czynny już po przekroczeniu limitu uprawniającego do zwolnienia, do VAT-R może dołączyć czynny żal, w którym wyjaśni przyczyny niedopełnienia obowiązku. Pismo to pozwoli uniknąć odpowiedzialności karnej skarbowej.
Utrata prawa do zwolnienia – nie zapomnij o deklaracji VAT
Fakt zarejestrowania jako czynny podatnik VAT już po przekroczeniu limitu sprzedaży nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązku rozliczenia należnego podatku i złożenia deklaracji VAT za okresy, w których powinien być już czynnym podatnikiem. Co ważne, w takim wypadku opodatkowaniu podlega już transakcja, która spowodowała przekroczenie limitu, nawet jeśli przedsiębiorca wystawił fakturę ze stawką „zw”.
Należy również pamiętać, że do wartości wpłacanego podatku od towarów i usług należy doliczyć także odsetki od zaległości podatkowych. Do zaległych deklaracji podatnik może dołączyć czynny żal.
Przykład 1.
Jan Kowalski prowadzi działalność gospodarczą od 2014 roku. Dotychczas korzystał on ze zwolnienia podatkowego z VAT. Do czerwca 2017 r. osiągnął sprzedaż (wliczaną do limitu wspomnianego zwolnienia) na poziomie 170 tys. PLN. 4 lipca wystawił fakturę na kwotę 45 tys. PLN, przekraczając tym samym ustawowy limit zwolnienia podmiotowego. Podsumowując opodatkowaniu będą podlegały wszystkie transakcje, począwszy od wspomnianej sprzedaży z 4 lipca.
Czy możliwe jest przejście na VAT po przekroczeniu limitu?
Jeżeli właściciel firmy dokonuje rejestracji jako podatnik VAT czynny już po przekroczeniu limitu uprawniającego do zwolnienia, do VAT-R może dołączyć czynny żal, w którym wyjaśni przyczyny niedopełnienia obowiązku.
Jak dokonać zgłoszenia do VAT po przekroczeniu limitu?
Właściwego zgłoszenia dokonuje się przez złożenie/aktualizację druku VAT-R, w którym wskazuje się datę, od kiedy staje się podatnikiem VAT czynnym. Jeżeli limit zwolnienia podmiotowego został już przekroczony, przedsiębiorca powinien bezzwłocznie złożyć VAT-R.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Rynek usług fryzjerskich jest od lat ustabilizowany, a zapotrzebowanie na wykwalifikowanych fryzjerów jest stałe. Fryzjer znajdzie zatrudnienie w salonach fryzjerskich czy też fryzjersko – kosmetycznych, również w takich miejscach jak teatry, telewizja, studia fotograficzne, branża mody, czy też może otworzyć własną działalność gospodarczą. Sprawdź, jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą – salon fryzjerski.
Coraz więcej klientów kupuje w sieci, ale nie chce czekać całymi dniami na kuriera ani odbierać paczek na poczcie. Dlatego chętnie wybierają click and collect – możliwość odbioru osobistego zamówienia ze sklepu online w dogodnym momencie. W tym artykule pokażemy Ci, jak działa ten model i jak możesz go wykorzystać, by realnie zwiększyć sprzedaż w swoim e-sklepie.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo