Zamieszczanie reklam na stronach internetowych innych użytkowników może budzić często wątpliwości, w jaki sposób powinny być rozliczane uzyskiwane przez nich przychody z tego tytułu. Sposób opodatkowania zależy również od tego, w jakiej formie ta reklama jest świadczona. Dlatego każdorazowo należy dokładnie przeanalizować stan faktyczny.
Dzisiaj zajmiemy się tematem sposobu rozliczania reklam zamieszczanych na stronach internetowych w podatku PIT na podstawie konkretnego wyroku NSA.
Jaka sprawa była rozstrzygana przez NSA?
Przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na przetwarzaniu danych, zarządzaniu stronami internetowymi. Nawiązał współpracę z firmami z USA i Wielkiej Brytanii, które udostępniały mu reklamy, a polski przedsiębiorca udostępniał je dalej swoim kontrahentom – osobom fizycznym zarejestrowanym w jego serwisie.
Z częścią osób przedsiębiorca zawarł umowy na piśmie (umowy o dzieło), a z częścią były to umowy zawarte z wykorzystaniem narzędzi internetowych – akceptacja Regulaminu zamieszczonego na stronie internetowej przedsiębiorcy była jednoznaczna z zawarciem umowy.
Od części dokonywanych wypłat przedsiębiorca pobierał zaliczki na podatek dochodowy lub zryczałtowany podatek dochodowy, a do części wypłat nie stosował takiej praktyki. Urząd skarbowy zakwestionował taki sposób postępowania i wydał decyzję, w której określił kwoty podatku dochodowego do zapłaty przez przedsiębiorcę traktując, że zawierane umowy miały charakter umów zlecenie i tak powinny być rozliczane.
Reklama na stronie internetowej a działalność gospodarcza – wyrok NSA
Ze stanowiskiem organu podatkowego i sądu WSA nie zgodził się przedsiębiorca, który uzasadniał, że jego działania były bliższe zawierania umów najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, a w takich okolicznościach nie był on zobowiązany do naliczania, pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat.
W wyroku z dnia 19 lutego 2021 r. sygn. akt II FSK 2914/18 sąd nie podzielił stanowiska przedsiębiorcy. Na podstawie zeznań świadków, jak również w wyniku przeprowadzenia wnikliwej analizy zebranych materiałów NSA uznał, że w tym konkretnym przypadku nie może być mowy o zawarciu umowy najmu, a jedynie o świadczeniu umowy zlecenie.
W związku z powyższym zgodnie z opisem czynności wykonywanych przez użytkowników serwisu przedsiębiorcy, NSA uznał, że są to czynności wykonywane osobiście na podstawie art. 13 pkt 8 ustawy o PIT, a więc przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło.
Każdorazowo przy zawieraniu umów na zamieszczanie reklam na stronach internetowych innych użytkowników przedsiębiorca powinien przeanalizować, jaki charakter będzie miała nawiązana współpraca.
Jak widać na powyższym przykładzie, kwalifikacja umowy decyduje o tym, kto i na jakich zasadach rozlicza podatki. Z uwagi na złożoność omawianej problematyki warto skorzystać z opinii doradcy podatkowego lub złożyć wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, aby uniknąć przykrych konsekwencji finansowych.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Absolutorium w spółce z o.o. jest formalnym zatwierdzeniem działań organów spółki, które jest dokonywane przez Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników na podstawie uchwały akceptującej działalność zarządu.
CSR to coś więcej niż odpowiedzialność – to szansa na rozwój i budowanie silnej marki. Firmy, które angażują się społecznie i ekologicznie, nie tylko poprawiają swój wizerunek, ale także zyskują lojalnych klientów i zmotywowanych pracowników. Sprawdź, jak MŚP mogą skutecznie wdrożyć CSR i wykorzystać go do wzmacniania swojej pozycji na rynku.
Gdy firma zmaga się z niewypłacalnością lub zagrożeniem niewypłacalnością, a upadłość nie jest rozważana jako opcja, restrukturyzacja jednoosobowej działalności gospodarczej staje się kluczowym narzędziem w walce o jej przetrwanie. Procedura ta daje przedsiębiorcy szansę na odzyskanie płynności finansowej oraz kontynuowanie działalności gospodarczej, jednocześnie unikając konsekwencji związanych z ogłoszeniem upadłości.
Otwarcie likwidacji w spółce z o.o. nie zawsze musi prowadzić do zakończenia działalności spółki. Zdarza się niekiedy, że decyzja o likwidacji spółki została podjęta pospiesznie czy też w związku z trudnościami o charakterze przejściowym, które często można rozwiązać bez konieczności likwidowania podmiotu. W takich przypadkach warto wiedzieć, że istnieje możliwość wycofania się z likwidacji spółki.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo