Blog ifirma.pl

Reklama na stronie internetowej a działalność gospodarcza

|
Zamieszczasz reklamy na stronach internetowych innych osób? Sprawdź, w jaki sposób takie działania powinny być rozliczane w podatkach.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Zamieszczanie reklam na stronach internetowych innych użytkowników może budzić często wątpliwości, w jaki sposób powinny być rozliczane uzyskiwane przez nich przychody z tego tytułu. Sposób opodatkowania zależy również od tego, w jakiej formie ta reklama jest świadczona. Dlatego każdorazowo należy dokładnie przeanalizować stan faktyczny.

Dzisiaj zajmiemy się tematem sposobu rozliczania reklam zamieszczanych na stronach internetowych w podatku PIT na podstawie konkretnego wyroku NSA.

Jaka sprawa była rozstrzygana przez NSA?

Przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na przetwarzaniu danych, zarządzaniu stronami internetowymi. Nawiązał współpracę z firmami z USA i Wielkiej Brytanii, które udostępniały mu reklamy, a polski przedsiębiorca udostępniał je dalej swoim kontrahentom – osobom fizycznym zarejestrowanym w jego serwisie.

Z częścią osób przedsiębiorca zawarł umowy na piśmie (umowy o dzieło), a z częścią były to umowy zawarte z wykorzystaniem narzędzi internetowych – akceptacja Regulaminu zamieszczonego na stronie internetowej przedsiębiorcy była jednoznaczna z zawarciem umowy.

Od części dokonywanych wypłat przedsiębiorca pobierał zaliczki na podatek dochodowy lub zryczałtowany podatek dochodowy, a do części wypłat nie stosował takiej praktyki. Urząd skarbowy zakwestionował taki sposób postępowania i wydał decyzję, w której określił kwoty podatku dochodowego do zapłaty przez przedsiębiorcę traktując, że zawierane umowy miały charakter umów zlecenie i tak powinny być rozliczane.

Reklama na stronie internetowej a działalność gospodarcza – wyrok NSA

Ze stanowiskiem organu podatkowego i sądu WSA nie zgodził się przedsiębiorca, który uzasadniał, że jego działania były bliższe zawierania umów najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, a w takich okolicznościach nie był on zobowiązany do naliczania, pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat.

W wyroku z dnia 19 lutego 2021 r. sygn. akt II FSK 2914/18 sąd nie podzielił stanowiska przedsiębiorcy. Na podstawie zeznań świadków, jak również w wyniku przeprowadzenia wnikliwej analizy zebranych materiałów NSA uznał, że w tym konkretnym przypadku nie może być mowy o zawarciu umowy najmu, a jedynie o świadczeniu umowy zlecenie.

W związku z powyższym zgodnie z opisem czynności wykonywanych przez użytkowników serwisu przedsiębiorcy, NSA uznał, że są to czynności wykonywane osobiście na podstawie art. 13 pkt 8 ustawy o PIT, a więc przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło.

Każdorazowo przy zawieraniu umów na zamieszczanie reklam na stronach internetowych innych użytkowników przedsiębiorca powinien przeanalizować, jaki charakter będzie miała nawiązana współpraca.

Jak widać na powyższym przykładzie, kwalifikacja umowy decyduje o tym, kto i na jakich zasadach rozlicza podatki. Z uwagi na złożoność omawianej problematyki warto skorzystać z opinii doradcy podatkowego lub złożyć wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, aby uniknąć przykrych konsekwencji finansowych.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie