Przedsiębiorcy w prowadzonej działalności gospodarczej mają niezliczoną ilość obowiązków, o których muszą pamiętać. Podstawowym dokumentem potwierdzającym sprzedaż jest faktura. Rodzi się pytanie, czy powinna ona zawierać również oznaczenia symbolami PKWiU dla usług i CN dla towarów. W dzisiejszej publikacji odpowiemy na pytanie, czy zamieszczanie na fakturach takich symboli jest konieczne.
Czy zamieszczanie symbolu PKWiU/CN na fakturze jest konieczne?
Często przedsiębiorcy zastanawiają się, szczególnie jeśli stosują obniżone stawki VAT lub korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, czy powinni umieszczać na fakturach kody PKWiU lub CN. Od 2013 roku przedsiębiorca nie ma już obowiązku umieszczania kodów PKWiU czy CN na fakturze, żaden przepis nie wprowadza takich regulacji. Jeżeli chodzi o elementy, jakie powinna zawierać faktura, to zostało to zapisane w art. 106e ustawy o VAT, nie ma tam wzmianki o podawaniu kodów PKWiU czy CN na fakturze.
Przedsiębiorcy w celu ustalenia prawidłowego kodu PKWiU 2015 lub CN mogą korzystać z wyszukiwarki, którą oferuje na swojej stronie internetowej Główny Urząd Statystyczny (GUS). Nie obowiązują już kody PKWiU 2008, więc warto skorzystać z kluczy powiązań PKWiU 2008 z PKWiU 2015. Na tej stronie można skorzystać z powiązań kodów PKWiU 2015 z kodami CN, co jest również bardzo pomocne.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
W jakim celu stosuje się kody PKWiU i CN?
Celem tej klasyfikacji jest ustalenie:
prawidłowej stawki podatku VAT i zwolnień od podatku,
prawidłowego oznaczenia GTU w JKP_V7
,
czy dostawa objęta jest obowiązkowym split payment
,
możliwości zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania na kasie fiskalnej,
informacji wykorzystywanych w celach statystycznych.
czy zamieszczanie PKWIU na fakturze jest konieczne?
Od 2013 roku przedsiębiorca nie ma już obowiązku umieszczania kodów PKWiU czy CN na fakturze, żaden przepis nie wprowadza takich regulacji.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Influencer marketing stał się jednym z najważniejszych narzędzi komunikacji marek z odbiorcami. W dobie mediów społecznościowych to właśnie opinie twórców cyfrowych często decydują o wiarygodności produktu i wpływają na ich decyzje zakupowe. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm decyduje się na współpracę z influencerami. Należy jednak pamiętać, że każda współpraca – niezależnie od tego, czy dotyczy influencera, czy innego podmiotu – powinna zostać uregulowana w formie pisemnej umowy.
W dynamicznym środowisku startupów kluczowe role zarządcze mają ogromne znaczenie dla sukcesu firmy. Niekiedy jednak przypisane im nazewnictwo może wprowadzić w konsternację osoby spoza organizacji. W niniejszym artykule rozwiewamy wątpliwości w tym zakresie, wyjaśniając, co oznacza skrót CEO, CFO, CSO, CMO, CCO, kim jest CTO oraz COO, co należy do ich obowiązków i dlaczego role te są tak ważne dla każdego startupu.
Śmierć wspólnika w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością to sytuacja, która może wywołać szereg konsekwencji prawnych i organizacyjnych. Dla pozostałych wspólników i zarządu jest to nie tylko wyzwanie natury formalnej, ale często także problem związany z dalszym funkcjonowaniem spółki. Czy zawsze spadkobiercy muszą wstąpić do spółki po śmierci wspólnika? A może istnieją sposoby, aby to ograniczyć lub całkowicie wykluczyć?
Startupy kojarzą się z innowacyjnością, dynamicznym tempem i ekscytującą atmosferą, w której tworzy się „kolejny wielki produkt”. W takiej wizji rola CEO często sprowadza się do kilku kluczowych obrazów: prowadzenia spotkań z inwestorami, występowania na konferencjach czy strategicznego kierowania zespołem z poziomu wygodnego fotela.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo