Zasada działania podatku dochodowego opiera się na obliczaniu i opłacania zaliczek na podatek w trakcie roku podatkowego. Znane jest kilka form i metod obliczania miesięcznych, a w działalności gospodarczej również kwartalnych wpłat zaliczek do urzędu skarbowego. Obliczanie zaliczek w trakcie roku podatkowego należy do decyzji przedsiębiorcy. Ale czy w każdym przypadku?
Zaliczki uproszczone – mechanizm działania
Z dokonywania wpłat zaliczek w procedurze uproszczonej mogą skorzystać jedynie przedsiębiorcy, którzy wybrali opodatkowanie dochodów na zasadach ogólnych. A więc dotyczy osób, które płacą podatki według skali podatkowej lub według 19% podatku liniowego. Sposób wyliczenia uproszczonej zaliczki nie należy do zbyt skomplikowanych. Mianowicie do wyliczenia przyjmujemy dochód wykazany w zeznaniu rocznym z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 44 ust. 6b; 6c ustawy o PIT):
W roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy lub
W roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata – jeżeli w zeznaniu, o którym mowa w pkt 1, podatnicy nie wykazali dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Zaliczka uproszczona będzie stanowiła 1/12 kwoty dochodu, o którym mowa jest powyżej. Dochód nie może być pomniejszony o składki na ubezpieczenia społeczne. Uproszczoną formę wpłacania zaliczek należy stosować przez cały rok podatkowy, a w zeznaniu rocznym musi być podana informacja o stosowaniu tej metody. Zaliczki w formie uproszczonej wpłaca się niezależnie od tego czy w danym roku podatkowym osiągamy dochody, czy ponosimy stratę w prowadzonej działalności gospodarczej.
Zaliczki uproszczone – kto nie skorzysta
Przepisy podatkowe są tak skonstruowane, że nie zawsze każdy przedsiębiorca będzie mógł z nich skorzystać. Taka sytuacja ma miejsce również w tym przypadku. Mianowicie przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej nie mogą skorzystać z tej formy wpłacania zaliczek. Nie osiągnęli bowiem kwoty dochodu z tytułu działalności gospodarczej za okresy, o których jest mowa w przepisach.
Drugim takim oczywistym przypadkiem jest brak dochodu w roku poprzedzającym dany rok podatkowy lub poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata.
Trzecia sytuacja dotyczy przedsiębiorców, którzy wybrali do rozliczania działalności gospodarczej zryczałtowany podatek dochodowy, oni również nie skorzystają z uproszczonej formy wpłacania zaliczek.
Przykład
Jeżeli przedsiębiorca chciałby skorzystać z uproszczonej formy wpłacania zaliczek w 2020 roku, a w zeznaniu podatkowym za 2018 i 2017 rok wykazał stratę podatkową nie będzie miał możliwości wpłacania zaliczek uproszczonych. Są to bowiem lata podatkowe, na podstawie których oblicza się zaliczkę uproszczoną.
Zaliczek w formie uproszczonej nie można wpłacać w okresach kwartalnych. Obowiązują miesięczne terminy regulowania zaliczki.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Gdy nadchodzi Black Friday w e-commerce, serwery parują, a klienci kupują jak szaleni. To czas, który może przynieść rekordowe zyski albo… falę reklamacji. Zanim zacznie się gorączka, zobacz, jak przygotować sklep na szczyt sprzedażowy i przejść przez sezon bez potknięć.
Zdarzają się sytuacje, że zakupiony w sklepie towar jest wadliwy albo po prostu niezgodny z umową. W takim przypadku można skorzystać z uprawnienia, jakim jest reklamacja. Czym dokładnie jest reklamacja i jak przebiega jej proces krok po kroku oraz jakie przepisy regulują prawa konsumenta i przedsiębiorcy w tym zakresie?
12 grudnia 2024 roku Prezydent podpisał rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw, który dotyczy wprowadzenia uzupełniającego urlopu macierzyńskiego. Takie rozwiązanie ma zrekompensować pracującym rodzicom czas, który podczas urlopu macierzyńskiego spędzą w szpitalu w przypadku długotrwałej hospitalizacji dziecka.
W międzynarodowym obrocie gospodarczym, szczególnie przy sprzedaży towarów, nie zawsze łatwo ustalić, kto ponosi odpowiedzialność za transport, ubezpieczenie czy ryzyko uszkodzenia towaru. Reguły Incoterms to uniwersalne zasady, które precyzyjnie określają obowiązki sprzedającego i kupującego. Dzięki nim kontrahenci z różnych krajów mogą zawierać transakcje szybciej, bezpieczniej i bez nieporozumień.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo