Zgłoszenie konta bankowego a zapłata podatków i ZUS

Nie każdy przedsiębiorca musi posiadać rachunek bankowy. Taki obowiązek nie dotyczy na przykład mikroprzedsiębiorców. Niewiele jest jednak firm, które się nim nie posługują. Zgłoszenie konta bankowego w odpowiednich urzędach i instytucjach jest bardzo istotnym elementem i należy o nim pamiętać. Fakt ten istotny jest w nawiązaniu do rozliczeń podatkowych jak i ZUS. Poniżej zawarte są wszystkie najważniejsze informacje związane z rachunkiem bankowym jakie dotyczą prowadzenia konta firmowego.

Przedsiębiorca a rachunek bankowy

Gros firm zarejestrowanych jako jednoosobowe działalności gospodarcze albo spółki cywilne nie ma obowiązku regulowania zobowiązań publicznoprawnych z rachunku bankowego. Zgodnie z Ordynacją podatkową, mikroprzedsiębiorcy w rozumieniu Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej mogą opłacać podatki i składki ZUS gotówkowo. Większość przedsiębiorców decyduje się jednak na regulowanie podatków i składek ZUS za pomocą konta bankowego – osobistego lub firmowego. Jeśli wybierzemy takie rozwiązanie, należy pamiętać o zgłoszeniu rachunków do urzędów.

Zgłoszenie rachunku bankowego do US i ZUS

Do urzędu skarbowego i ZUS powinny być zgłoszone rachunki bankowe – zarówno osobiste, jak i firmowe – na których wykonujemy operacje związane z prowadzoną działalnością. Jeśli dokonamy zmiany konta lub założymy nowe, również konieczne będzie zgłoszenie aktualizacyjne.

Na zgłoszenie rachunków bankowych mamy generalnie 7 dni od dnia zaistnienia zmiany (stanowi tak Ustawa o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników). Formalności dopełniamy na właściwych drukach:

  • CEIDG-1 oraz (jeśli rachunków bankowych jest więcej niż jeden) CEIDG-RB – składanym do właściwego urzędu miasta lub gminy – w przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych
  • NIP-2 – składanym do właściwego urzędu skarbowego, oraz ZUS-ZBA składanym do ZUS, w przypadku spółek cywilnych.

 

Uwaga! Jednoosobowa działalność gospodarcza informacji o rachunku bankowym nie musi przesyłać bezpośrednio do urzędu skarbowego czy ZUS – dane zostaną zaktualizowane automatycznie, na podstawie wniosku CEIDG-1.

 

Autor: Anna Kubalka – ifirma.pl

Zostaw
komentarz

Nasi eksperci również chętnie
uczestniczą w dyskusji i odpowiadają
na Wasze komentarze.

ifirma.pl program do księgowania - tablet biuro@2xDzielimy się wiedzą nie tylko na bloguifirma.pl program do księgowania - tablet biuro@2x

Ponad 30 porad księgowych

POBIERZ E-BOOKI