Przedsiębiorcy, którzy ponoszą nakłady na działalność badawczo-rozwojową dostali możliwości odliczenia pewnych kategorii kosztów kwalifikowalnych związanych z taką działalnością. Rozliczenie takiej ulgi nie należy do prostych, ale pozwala na zapłacenie mniejszej kwoty podatku dzięki możliwości podwyższenia kosztów do odliczenia. W dzisiejszej publikacji sprawdzimy, jakie zmiany w uldze B+R wprowadził Polski Ład.
Zmiany w uldze B+R w Polskim Ładzie
Jednym z kluczowych elementów wzrostu gospodarczego jest takie kreowanie regulacji podatkowych, które będą wspierały proces inwestycji i zwiększania produktywności firm. Z takiego założenia wyszedł ustawodawca, rozszerzając m.in. katalog kosztów kwalifikowalnych i ich wysokość w uldze badawczo rozwojowej. Pamiętajmy, że z ulgi mogą skorzystać tylko ci przedsiębiorcy, którzy wybrali opodatkowanie według skali podatkowej lub podatkiem liniowym.
Kategoria odliczeń
2021 rok
2022 rok
Wysokość odliczenia kosztów kwalifikowalnych przez centra badawczo-rozwojowe (CBR)
Do 150%
Do 200%
Kwota przysługującego odliczenia kosztów kwalifikowanych związanych z wynagrodzeniami pracowników zatrudnionych do działalności badawczo-rozwojowej
Do 100%
Do 200%
Wsparcie innowacyjnych pracowników
Brak
Warunki wsparcia zostały opisane poniżej
Warunki do skorzystania z ulgi na innowacyjnych pracowników
Jeżeli przedsiębiorca nie odliczy od swojego dochodu w zeznaniu rocznym kwot ulgi na działalność B+R, ponieważ poniósł stratę lub kwota dochodu była niewystarczająca, to ma możliwość odliczenia kwoty tej ulgi od zaliczek na podatek odprowadzanych od wynagrodzeń pracowników. Warunki uprawniające do skorzystania z ulgi na wsparcie innowacyjnych pracowników:
dotyczy przychodów pracowników, których czas pracy, w którym realizowane były zadania związane z działalnością badawczo-rozwojową wynosi co najmniej 50% ogólnego czasu pracy,
jest prowadzona dodatkowa ewidencja czasu pracy dla potrzeb działalności B+R,
pracownicy mogą być zatrudnieni na umowy o pracę, umowy-zlecenia, umowy o dzieło lub z tytułu praw autorskich.
Wysokość odliczenia wynosi w ramach tej ulgi obliczana jest jako:
iloczyn najniższej stawki podatkowej, czyli 17% oraz kwoty nieodliczonej ulgi B+R dla przedsiębiorców opodatkowanych według skali podatkowej, którzy składają PIT-36, nie można stosować stawki 32%,
iloczyn stawki podatkowej 19% oraz kwoty nieodliczonej ulgi B+R dla przedsiębiorców opodatkowanych podatkiem liniowym, którzy rozliczają zeznanie roczne na PIT-36L.
Przykład 1.
Przedsiębiorca opodatkowany podatkiem liniowym, który korzysta z ulgi B+R, poniósł stratę za 2022 rok i nie odliczył 10.000 zł ulgi. W zeznaniu podatkowym PIT-36L za ten rok może wykazać ulgę do odliczenia od zaliczek od wynagrodzeń innowacyjnych pracowników w kwocie 1.900 zł.
Ulgę na innowacyjnych pracowników przedsiębiorca może zacząć odliczać począwszy od następnego miesiąca po miesiącu, w którym złoży zeznanie podatkowe, odliczenie stosuje do końca roku podatkowego.
Przykład 2.
Przedsiębiorca, który złoży zeznanie roczne za 2022 rok w lutym 2023 roku, może pomniejszyć zaliczki na podatek za innowacyjnych pracowników począwszy od miesiąca marca do grudnia 2023 roku.
Wprowadzone zmiany w Polskim Ładzie w zakresie ulgi B+R powinny zachęcić przedsiębiorców do jej stosowania.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Podczas budowania sklepu internetowego trzeba zwrócić uwagę na jego funkcjonalność. Automatyzacje niektórych procesów, szczególnie dostaw, ułatwią kupującym nawigację po serwisie, a sprzedawcom pozwolą zaoszczędzić czas. Zobacz, jak wybrać kuriera do sklepu internetowego.
Umowa zawarta na odległość Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta umowa zawarta na odległość to umowa zawarta z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość […]
Marketing lokalny to ważne narzędzie dla małych i średnich firm, które chcą zwiększyć swoją widoczność w najbliższym otoczeniu. Takie skupienie się na lokalnych działaniach może przynieść lepsze efekty niż szeroko zakrojone kampanie. Sprawdź, jak skutecznie wykorzystać marketing lokalny, by zyskać lojalność klientów i umocnić swoją pozycję na rynku.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo