Jak rozliczyć wydatki na zakup znaku towarowego w kosztach firmy?

znak towarowy jako koszt

Zakupiłeś znak towarowy? Sprawdź, w jaki sposób można to rozliczyć w kosztach. Posiadanie znaku towarowego przez przedsiębiorcę pozwala na identyfikację jego towarów, czy usług. Znak ma indywidualny, niepowtarzalny charakter, dlatego towary będą rozpoznawalne na rynku i dzięki temu buduje się markę firmy. Sprawdźmy więc, w jaki sposób można rozliczyć wydatki na zakup znaku towarowego w kosztach firmy.

Znak towarowy, jako wartość niematerialna i prawna

Pod pojęciem prawa własności intelektualnej kryją się m.in. znaki towarowe, które należy postrzegać jako każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych można przeczytać, że prawa własności intelektualnej, a więc również znaki towarowe, mogą być uznane za wartości niematerialne i prawne, o ile zostaną spełnione warunki:

  1. Okres używania będzie dłuższy niż rok.
  2. Znak towarowy będzie wykorzystywany na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
  3. Będzie kompletny i zdatny do użytkowania.

Czy znak towarowy zawsze może być amortyzowany?

W ustawie o PIT jest również zapisane, że wartości niematerialne i prawne nabyte od innego podmiotu, do których zaliczają się znaki towarowe, mogą być amortyzowane na zasadach ogólnych. Metoda amortyzacji będzie zależała od wartości początkowej znaku towarowego, a niekiedy od decyzji przedsiębiorcy.

Wartość początkowa znaku towarowego

Za wartość początkową znaku towarowego będzie się uważać:

  1. Cenę nabycia – w przypadku odpłatnego nabycia.
  2. Wartość rynkową z dnia nabycia – w razie nabycia w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób. Jeżeli umowa darowizny albo umowa o nieodpłatnym przekazaniu określa wartość w niższej wysokości, to przyjmuje się wartość z umowy.

Znaki towarowe o wartości początkowej do 10.000 zł

Jeżeli wartość początkowa nie przekracza kwoty 10.000 zł, to w takim przypadku przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów podatkowych nabyte znaki towarowe w jeden z następujących sposobów:

  1. Jednorazowo w koszty uzyskania przychodów.
  2. Dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego.
  3. Amortyzować metodą liniową.

Podstawą do zaksięgowania znaku towarowego w kosztach podatkowych, czy to od razu, czy poprzez odpisy amortyzacyjne będzie wartość wynikająca z dokumentu zakupu lub umowy.

Znaki towarowe o wartości początkowej powyżej 10.000 zł

Jeżeli wydatki poniesione na zakup znaku towarowego przekroczą kwotę 10.000 zł, to wówczas muszą być amortyzowane wyłącznie metodą liniową.

Najkrótszy dopuszczalny okres amortyzacji wynosi 5 lat, czyli 60 miesięcy.

Podsumowanie

  1. Znaki towarowe mogą być zaksięgowane w kosztach uzyskania przychodów w PKPiR na zasadach ogólnych.
  2. Sposób ujęcia – bezpośrednio lub poprzez odpisy amortyzacyjne będzie zależał od wartości początkowej znaku towarowego, ale niekiedy również od decyzji przedsiębiorcy.
  3. Znak towarowy, żeby mógł się znaleźć w kosztach podatkowych, musi być nabyty od innego podmiotu, nie może być wytworzony we własnym zakresie.
Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

księgowość biuro rachunkowe online księgowość biuro rachunkowe online
Księgowość Internetowa i biuro rachunkowe online Księgowość Internetowa i biuro rachunkowe online Księgowość Internetowa i biuro rachunkowe online

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość