Jak rozliczyć wydatki na zakup znaku towarowego w kosztach firmy?
Zakupiłeś znak towarowy? Sprawdź, w jaki sposób można to rozliczyć w kosztach.
Posiadanie znaku towarowego przez przedsiębiorcę pozwala na identyfikację jego towarów, czy usług. Znak ma indywidualny, niepowtarzalny charakter, dlatego towary będą rozpoznawalne na rynku i dzięki temu buduje się markę firmy. Sprawdźmy więc, w jaki sposób można rozliczyć wydatki na zakup znaku towarowego w kosztach firmy.
Znak towarowy, jako wartość niematerialna i prawna
Pod pojęciem prawa własności intelektualnej kryją się m.in. znaki towarowe, które należy postrzegać jako każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych można przeczytać, że prawa własności intelektualnej, a więc również znaki towarowe, mogą być uznane za wartości niematerialne i prawne, o ile zostaną spełnione warunki:
Okres używania będzie dłuższy niż rok.
Znak towarowy będzie wykorzystywany na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Będzie kompletny i zdatny do użytkowania.
Czy znak towarowy zawsze może być amortyzowany?
W ustawie o PIT jest również zapisane, że wartości niematerialne i prawne nabyte od innego podmiotu, do których zaliczają się znaki towarowe, mogą być amortyzowane na zasadach ogólnych. Metoda amortyzacji będzie zależała od wartości początkowej znaku towarowego, a niekiedy od decyzji przedsiębiorcy.
Wartość początkowa znaku towarowego
Za wartość początkową znaku towarowego będzie się uważać:
Cenę nabycia – w przypadku odpłatnego nabycia.
Wartość rynkową z dnia nabycia – w razie nabycia w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób. Jeżeli umowa darowizny albo umowa o nieodpłatnym przekazaniu określa wartość w niższej wysokości, to przyjmuje się wartość z umowy.
Znaki towarowe o wartości początkowej do 10.000 zł
Jeżeli wartość początkowa nie przekracza kwoty 10.000 zł, to w takim przypadku przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów podatkowych nabyte znaki towarowe w jeden z następujących sposobów:
Jednorazowo w koszty uzyskania przychodów.
Dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego.
Amortyzować metodą liniową.
Podstawą do zaksięgowania znaku towarowego w kosztach podatkowych, czy to od razu, czy poprzez odpisy amortyzacyjne będzie wartość wynikająca z dokumentu zakupu lub umowy.
Znaki towarowe o wartości początkowej powyżej 10.000 zł
Jeżeli wydatki poniesione na zakup znaku towarowego przekroczą kwotę 10.000 zł, to wówczas muszą być amortyzowane wyłącznie metodą liniową.
Znaki towarowe o wartości początkowej powyżej 10.000 zł nie mogą być amortyzowane metodą degresywną, czy korzystać z jednorazowej amortyzacji.
Najkrótszy dopuszczalny okres amortyzacji wynosi 5 lat, czyli 60 miesięcy.
Podsumowanie
Znaki towarowe mogą być zaksięgowane w kosztach uzyskania przychodów w PKPiR na zasadach ogólnych.
Sposób ujęcia – bezpośrednio lub poprzez odpisy amortyzacyjne będzie zależał od wartości początkowej znaku towarowego, ale niekiedy również od decyzji przedsiębiorcy.
Znak towarowy, żeby mógł się znaleźć w kosztach podatkowych, musi być nabyty od innego podmiotu, nie może być wytworzony we własnym zakresie.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zielona transformacja to coraz głośniejszy temat również na polu biznesowym. Do dyskusji włącza się także IFIRMA, dołączając w roli partnera do spotkania w ramach cyklu Startups Networking & Innovations Platform (SNIP) poświęconego zielonym technologiom, które odbędzie się już 15 kwietnia 2025 roku w Katowicach.
Świat e-marketingu od dawna zdominowany jest przez dwóch gigantów – Google oraz Facebooka. Wielu reklamodawców szuka jednak alternatywnych sposobów promocji, z powodu kwestii finansowych, ale też praktycznych.
Na coraz szerszym polu można dostrzec efekty trwającej rządowej akcji deregulacyjnej. W czercwu inicjatywa SprawdzaMY opublikowała podsumowanie Fazy 1.0, a w lipcu na posiedzeniu sejmu kolejne projekty przeszły przez pierwsze czytanie.
W tym roku NiuCon powraca z jeszcze większym rozmachem: nowe atrakcje, setki stoisk wystawców oraz konkursy, warsztaty i pokazy, które na długo zostaną w pamięci uczestników, goście specjalni z Japonii i Europy, a także IFIRMA w roli partnera wydarzenia. To idealna okazja, by zanurzyć się w świat japońskich inspiracji i poczuć się częścią międzynarodowej społeczności fanów kultury otaku.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo