Nic nie stoi na przeszkodzie, by przedsiębiorca korzystający ze zwolnienia podmiotowego z VAT prowadził sprzedaż towarów na rzecz kontrahentów z krajów członkowskich Unii Europejskiej. Jak powinna wyglądać faktura potwierdzająca taką transakcję? Jaką stawkę należy zastosować? Zapraszamy do lektury.
Przedsiębiorca, który korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT i dokonuje sprzedaży towarów na rzecz kontrahentów unijnych nie ma obowiązku rejestracji do VAT-UE. Konieczność ta dotyczy bowiem wyłącznie czynnych podatników VAT, którzy dokonują tzw. transakcji wewnątrzwspólnotowych.
W określonych sytuacjach zwolniony podatnik VAT ma obowiązek rejestracji do VAT-UE. Konieczność taka wystąpi, gdy:
wartość transakcji WNT (wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów) przekroczyła w danym roku podatkowym równowartość 50 tys. PLN
dochodzi do nabycia usług od kontrahentów z UE, w odniesieniu do których miejscem świadczenia jest kraj nabywcy (dodatkowy obowiązek – rozliczenie podatku od tej transakcji)
przedsiębiorca świadczy usługi, dla których miejscem opodatkowania jest kraj nabywcy.
Zwolnienie z VAT a informacja podsumowująca VAT-UE
Podatnik zwolniony podmiotowo z VAT, którego nie objął obowiązek rejestracji do VAT-UE, nie ma również obowiązku składania do urzędu skarbowego comiesięcznych informacji podsumowujących VAT-UE. Także w tym przypadku jest to powinność zarezerwowana co do zasady dla czynnych podatników VAT.
W tym miejscu warto zaznaczyć, iż do WDT (wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów) dochodzi wówczas, gdy sprzedawca jest czynnym podatnikiem VAT. W związku z powyższym sprzedaż na rzecz kontrahenta z UE przez przedsiębiorcę korzystającego ze zwolnienia nie będzie stanowiła WDT. Należy ją traktować jak zwykłą sprzedaż krajową, która podlega wpisowi do uproszczonego rejestru sprzedaży (do prowadzenia którego zobowiązani są podatnicy korzystający ze zwolnienia podmiotowego z VAT – więcej na ten temat przeczytasz tutaj).
Zwolnienie a sprzedaż do UE – jaka stawka?
W związku z powyższym, podatnik zwolniony z VAT, który sprzedał towar kontrahentowi z UE powinien wystawić standardową fakturę ze stawką „zw” oraz informacją o podstawie zwolnienia. Co ważne, sprzedaż towarów do krajów członkowskich wlicza się do limitu sprzedaży uprawniającego do zwolnienia.
Sprzedaż towarów do UE przez nievatowca - co z obowiązkiem rejestracji do VAT-UE?
Przedsiębiorca, który korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT i dokonuje sprzedaży towarów na rzecz kontrahentów unijnych nie ma obowiązku rejestracji do VAT-UE. Konieczność ta dotyczy bowiem wyłącznie czynnych podatników VAT, którzy dokonują tzw. transakcji wewnątrzwspólnotowych.
Podatnik zwolniony z VAT a sprzedaż towarów do UE - jaka stawka?
Podatnik zwolniony z VAT, który sprzedał towar kontrahentowi z UE powinien wystawić standardową fakturę ze stawką „zw” oraz informacją o podstawie zwolnienia.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W dzisiejszym świecie coraz więcej przedsiębiorstw dostrzega znaczenie odpowiedzialnego i zrównoważonego prowadzenia biznesu. Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR – Corporate Social Responsibility) stała się nie tylko modnym hasłem, ale przede wszystkim kluczowym elementem strategii firm, które chcą budować pozytywny wizerunek, zdobywać lojalnych klientów i przyciągać najlepszych pracowników.
Od 1 kwietnia 2025 roku będą obowiązywać nowe przepisy dotyczące zwrotu akcyzy od samochodów osobowych czasowo zarejestrowanych w Polsce w celu ich wywozu za granicę oraz zwolnienia od akcyzy dla samochodów osobowych rejestrowanych profesjonalnie na terytorium Polski w celu wykonywania jazd testowych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, które będą przedmiotem badań naukowych lub prac rozwojowych w ramach prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej.
Każdy właściciel sklepu internetowego wcześniej czy później staje przed tym dylematem: postawić na fulfillment dla e-commerce czy rozwijać własny magazyn? Ten wybór nie jest kosmetyczny. Przekłada się bowiem bezpośrednio na koszty operacyjne, szybkość realizacji zamówień i satysfakcję klientów. W tym artykule przyjrzymy się obu modelom, aby pomóc Ci wybrać rozwiązanie, które pasuje do Twojego e-sklepu.
Jeśli masz artystyczne zacięcie i chciałbyś się utrzymywać ze swojego talentu, możesz spróbować swoich sił jako tatuażysta. Nie musisz mieć żadnych licencji, a do zdobycia doświadczenia wystarczy kurs. Czy studio tatuażu to dobry pomysł na własny biznes? Sprawdź, ile to kosztuje oraz jak uzyskać dofinansowanie.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo