Czym jest bezrobocie koniunkturalne i jaki ma wpływ na gospodarkę?
Jedną z przyczyn wystąpienia wysokiej stopy bezrobocia w kraju są zmiany w obrębie koniunktury, czyli sytuacji ekonomicznej. Dlatego podczas kryzysów i recesji często mamy do czynienia z bezrobociem koniunkturalnym. Co to takiego i jakie wpływ ma ono na gospodarkę?
Bezrobocie jest zjawiskiem występującym, gdy osoby chcące podjąć aktywność zawodową – nie może takowej znaleźć. Wskaźnik stopy bezrobocia jest jedną z najistotniejszych miar, która odzwierciedla sytuację ekonomiczną kraju. Wyróżniamy kilka rodzajów bezrobocia, w zależności od charakteru przyczyn stojących za osłabieniem rynku pracy.
Bezrobocie koniunkturalne jak sama nazwa wskazuje, wynika ze specyfiki cyklów koniunkturalnych, czyli wahań rynkowych i zmianach zachodzących w gospodarce. Zazwyczaj jest krótkoterminowe, ale pomimo to jego skutki finansowe mogą znacząco obciążyć ekonomię kraju.
Przyczyny
Niepokojącym sygnałem jest sytuacja, kiedy popyt na towary i usługi spada. Dzieje się tak właśnie podczas recesji i ujemnego wzrostu gospodarczego. Powoduje to mniejszą sprzedaż i spadek przychodów dla przedsiębiorstw, które następnie zmuszone są obniżyć koszty pracy. Wiąże się to z redukcją zatrudnienia. Zwolnieni pracownicy, którzy nie będą w stanie podjąć ponownie aktywności zawodowej, przyczynią się do wzrostu stopy bezrobocia. Innymi czynnikami potęgującymi to zjawisko mogą być:
Zbyt wysokie stawki podatkowe dla przedsiębiorców;
Niedopasowanie kompetencyjne w szczególności absolwentów szkół wkraczających na rynek pracy;
Duża konkurencja na rynku pracy.
Skutki
Rosnące bezrobocie nie jest pożądana sytuacją na rynku. Jego skutki odbijają się na wiele sfer życia ekonomicznego i społecznego. Są to np.:
Obniżenie produkcji w danych branżach – mniejsza dostępność towarów;
Obniżenie płac;
Długotrwały spadek popytu na towary i usługi, powoduje spadek cen, a w dalszej kolejności deflację;
Wyższy wskaźnik przestępczości, rozwój tzw. szarej strefy;
Pogłębianie się kryzysu gospodarczego, co prowadzi do ubożenia społeczeństwa i nierówności;
Obciążenie budżetu państwa – zmniejszenie siły roboczej, a jednocześnie; wprowadzenie działań na rzecz aktywizacji zawodowej w formie np. zasiłków, programów socjalnych;
Bezrobocie strukturalne – wynika z przemian, rozwoju technologicznego. Wraz z postępem IT wiele zawodów zostało wypartych z rynku pracy lub taki los je czeka. Np. robotyzacja i sztuczna inteligencja może w niedalekiej przyszłości zastąpić pracę sprzedawców w sklepach. Dodatkowo rosnący udział e-commerce w handlu zmienia zachowania zakupowe, koncentrując się na zakupach online, aniżeli stacjonarnych.
Bezrobocie frykcyjne – następuje przez dynamiczny charakter zmian na rynku pracy, jest raczej krótkotrwałe. Mówimy o nim, gdy ludzie postanawiają zrezygnować z zatrudnienia na rzecz innego, chęci przebranżowienia się, zmiany miejsca zamieszkania itp.
Bezrobocie instytucjonalne – jest spowodowane określonymi przepisami prawnymi, które determinują stosunki między pracodawcami a pracownikami. Powodem jego wystąpienia mogą być np. zachowania dyskryminacyjne.
Przykłady bezrobocia koniunkturalnego
Kryzys finansowy w 2008 roku
W wyniku krachu na rynkach finansowych i bankowych w 2008 w Stanach Zjednoczonych mieliśmy do czynienia z recesją gospodarczą i wzrostem bezrobocia koniunkturalnego. Osoby, które straciły swoje dotychczasowe źródło utrzymania, nie było w stanie spłacać zaciągniętych kredytów, co przyczyniło się do masowych bankructw.
Miało to wpływ również na rynek nieruchomości – zmalał popyt na nowe mieszkania, więc nastąpiła redukcja etatów wielu pracowników budowlanych, pogłębiając problem. W obliczu kryzysu zazwyczaj władza decyduje się na modyfikacje w polityce monetarnej i obniżenie stóp procentowych. Tak też stało się w przypadku Systemu Rezerwy Federalnej (banku centralnego USA).
Po ożywieniu gospodarki, sytuacja się odwróciła. Wzrósł popyt i sprzedaż mieszkań, zwiększając zapotrzebowanie na pracowników z sektora budowlanego i obniżając finalnie bezrobocie koniunkturalne.
Pandemia koronawirusa w 2020 roku
Na skutek wybuchu pandemii wiele przedsiębiorstw było zmuszonych tymczasowo zamknąć lub mocno ograniczyć swoją działalność. Upadek firmy lub zmniejszenie jej przychodów doprowadziło do wielu zwolnień. Rząd wprowadził program tarczy antykryzysowej, która miała przeciwdziałać negatywnym skutkom spowolnienia gospodarczego. Po stopniowym złagodzeniu obostrzeń pracodawcy znów mogli kontynuować pracę w swoich firmach i zaczęto na nowo zatrudniać nowych pracowników.
Metody walki z bezrobociem koniunkturalnym
Działania zapobiegające bezrobociu zależą od konkretnej sytuacji gospodarczej kraju. Najpopularniejszymi metodami walki z bezrobociem są:
Obniżenie stóp procentowych, dzięki czemu wzięcie kredytu lub pożyczki jest bardziej opłacalne i skłania do większej konsumpcji, gdyż na nowo napędza mechanizmy rynkowe;
Finansowanie kursów i szkoleń dla osób bezrobotnych;
Dotacje z Urzędy Pracy, funduszy europejskich;
Działania na rzecz aktywizacji zawodowej – organizacja staży, szkoleń, prac interwencyjnych we współpracy z Urzędami Pracy i pracodawcami;
Przyznawanie zasiłków socjalnych;
Obniżenie stawek podatkowych lub wprowadzenie zwolnień podatkowych, wprowadzenie ulg inwestycyjnych – świadczenie postojowe (przyznawane jednorazowo przedsiębiorcom i osobom zatrudnionym na umowy cywilnoprawne w okresie pandemii koronawirusa w Polsce);
Zwolnienie ze składek ZUS dla przedsiębiorców na początku prowadzenia działalności;
Obniżenie wieku emerytalnego;
Przyznawanie niskooprocentowanych lub bezzwrotnych pożyczek dla przedsiębiorców na rozwój firmy.
Podsumowanie
Nie da się ukryć, że nie jest możliwe całkowite wyeliminować bezrobocia koniunkturalnego. Rynek jest zbyt dynamiczny i zmienny, aby przewidzieć, kiedy nastąpi recesja, skutkująca wzrostem stopy bezrobocia. Można jednak na takie sytuacje przygotować pewne działania i kreować politykę pieniężną w taki sposób, aby móc zawczasu zminimalizować to ryzyko. Przedsiębiorcy powinni być świadomi poszczególnych procesów, aby odpowiednio zaplanować strategię swojej firmy.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Deregulacja to proces, który ma na celu uproszczenie przepisów prawa, ograniczenie biurokracji i zwiększenie dostępności usług publicznych – zarówno dla obywateli, jak i przedsiębiorców.
Zastanawiasz się jak najlepiej zaplanować urlop w 2025 roku? W dzisiejszym artykule podpowiemy ci kiedy wziąć urlop, żeby cieszyć się długim weekendem.
Aby się zarejestrować do VAT, musisz złożyć w urzędzie skarbowym formularz VAT-R. Zobacz, jak wypełnić VAT-R, czyli zgłoszenie rejestracyjne do VAT oraz VAT UE w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej (osoby fizycznej).
Zastanawiasz się czym jest VAT OSS, ile wynosi limit i jak rozliczać sprzedaż na terenie UE? W dzisiejszym artykule opiszemy zagadnienia związane z tym tematem.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo