Pieczątka i konto bankowe ułatwiają późniejszy obrót gospodarczy chociaż przepisy nie wymagają ich posiadania, z zastrzeżeniem że pewne zobowiązania firmy, nie mogą być opłacone z konta prywatnego.
Pieczątka i firmowe konto bankowe ułatwiają późniejszy obrót gospodarczy, chociaż przepisy nie wymagają ich posiadania. Jednak należy mieć na uwadze, że pewne zobowiązania firmy nie mogą być opłacone z konta prywatnego.
Pieczątka firmowa
Jest niezwykle przydatna do dokumentowania zawieranych transakcji między firmą i jej kontrahentami, potwierdzania dokumentów urzędowych, zatwierdzania operacji bankowych. Standardowo każda pieczątka może zawierać następujące dane: pełną nazwę firmy, dane teleadresowe, REGON, numer NIP. Wyrobienie firmowej pieczątki nie jest drogą usługą. Wiąże się to z kosztami na poziomie 30-60 zł. Pieczątkę najczęściej otrzymujemy w dniu, w którym złożyliśmy zamówienie. Maksymalny czas oczekiwania to kilka dni.
Konto bankowe
Ustawa Prawo Przedsiębiorców z dnia 6 marca 2018 r. nakłada na przedsiębiorców obowiązek posiadania rachunku bankowego, gdy stroną transakcji jest inny przedsiębiorca oraz gdy jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.
Ustawodawca nie zabronił przedsiębiorcom korzystania z ich bankowych kont osobistych. Jednak są pewne wyjątki, o których należy wspomnieć.
Przedsiębiorcy zarejestrowani do podatku VAT mają obowiązek założenia konta firmowego, aby widnieć na białej liście. Oraz przedsiębiorcy, którzy chcą lub muszą dokonać płatności w mechanizmie podzielonej płatności będą potrzebowali je założyć.
Wielu mikroprzedsiębiorców nadal korzysta z rachunku osobistego, który jest czasami tańszą alternatywą. Nie zmienia to też faktu, że rachunek firmowy ułatwia prowadzenie codziennych rozliczeń. Aby ułatwić dokonanie wyboru, poniżej wskażemy wady i zalety oby dwóch rozwiązań.
Rachunek prywatny – wady i zalety:
+ dużo tańszy w prowadzeniu niż rachunek firmowy,
+ całość rozliczeń prywatnych i firmowych znajduje się w jednym miejscu,
+ mniej formalności do założenia,
+ w łatwiejszy sposób można uzyskać zwolnienie z opłaty za kartę czy prowadzenie konta,
– brak split paymentu,
– brak wpisu na białej liście.
Rachunek firmowy wady i zalety:
+ przejrzystość przez oddzielenie transakcji firmowych od prywatnych,
+ łatwość w śledzeniu transakcji firmowych,
+ split payment,
+ dostosowane formularze dla przedsiębiorcy,
+ buduje większe zaufanie u kontrahentów,
+ wpis na białej liście,
– wysokie koszty prowadzenia konta.
Kogo należy informować?
O założeniu firmowego rachunku bankowego należy poinformować Urząd Skarbowy na druku CEIDG-1. W celu założenia konta wypełniamy wniosek w wybranym przez nas banku. Standardowo na formularzu podajemy podstawowe informacje: nazwa firmy, adres, numery identyfikacyjne. Dokonując wyboru banku dla swojego przedsiębiorstwa, zwróćmy szczególną uwagę na wysokość opłat za prowadzenie rachunku, dokonywanie przelewów, wpłat i wypłat gotówkowych. Istotne jest, czy bank umożliwia korzystanie z kart płatniczych, jak liczną sieć bankomatów i placówek posiada, czy oferuje możliwość obsługi konta przez internet i/lub przez telefon. Warto skorzystać z pomocy licznych rankingów oraz porównań ofert bankowych tworzonych specjalnie z myślą o przedsiębiorcach.
Niezbędne więc będzie zabranie ze sobą do banku:
dowodu osobistego,
ksera dokumentu nadania numeru REGON (oryginał do wglądu).
Numer rachunku bankowego nie jest informacją wymaganą dla Urzędu Gminy (Miasta). Jest to informacja, którą podajemy do Urzędu Skarbowego na druku CEIDG-1.
Gdy konto firmowe zakłada spółka cywilna, konieczne jest przedstawienie w banku umowy spółki.
Autorka tekstów na blogu ifirma.pl. Ekspertka w zagadnieniach dotyczących księgowości i podatków. Chętnie porusza też tematy związane ze stawianiem pierwszych kroków w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej. Na co dzień dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, udzielając wsparcia klientom ifirma.pl.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zastanawiasz się, czym się różni leasing operacyjny, finansowy i najem długookresowy samochodu? W dzisiejszym artykule zajmiemy się rozważaniami na ten temat.
Rozpoczynając działalność gospodarczą, nie musisz od razu rejestrować się jako podatnik VAT. Możesz to zrobić dobrowolnie, jeśli uznasz to za korzystne. Warto jednak pamiętać, że istnieją sytuacje, w których rejestracja do VAT jest obowiązkowa.
Zastanawiasz się, jaką stawką VAT jest opodatkowana sprzedaż nieruchomości w przypadku: – pośrednika, – dewelopera, – sprzedaż na własny rachunek? W dzisiejszym artykule postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.
Wstęp Świadczenie usług poza terytorium kraju wymaga znajomości zasad zawartych w Dyrektywie 2006/112/WE RADY z dnia 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej oraz ustawie o podatku VAT, na podstawie których określa się w jakim państwie usługa jest opodatkowana i kto jest płatnikiem podatku. Dodatkowo w związku z tym, iż zmienił się […]
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo