Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów dotyczy transakcji przeprowadzanych pomiędzy przedsiębiorcami w różnych krajach Unii Europejskiej. Od 2017 roku nie zawsze VAT należny i naliczony można było odliczyć w tym samym okresie rozliczeniowym. Sprawdźmy, co się zmieniło w pakiecie SLIM VAT 2.
Ogólna zasada rozliczania transakcji WNT
W przypadku dostawy towarów w ramach WNT obowiązek podatkowy w VAT zostaje przeniesiony na nabywcę towarów. Oznacza to, że taka transakcja musi być opodatkowana w VAT przez polskiego przedsiębiorcę, który dokonuje zakupów. Przy rozliczaniu WNT podatek VAT należny stanowi jednocześnie podatek VAT naliczony. Dla czynnego podatnika VAT, z pełnym prawem do odliczenia VAT naliczonego, będzie to więc transakcja neutralna podatkowo.
Kiedy można odliczyć VAT naliczony od WNT?
Zgodnie z ustawą VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy. Dodatkowo muszą być spełnione łącznie jeszcze dwa warunki:
Nabywca posiada fakturę dokumentującą dostawę towarów w ramach WNT. Taka faktura musi być w jego posiadania najpóźniej w terminie 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy w WNT.
Nabywca uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu WNT w JPK_V7, w którym jest on obowiązany rozliczyć ten podatek.
Przykład 1.
Pan Michał zakupił towar w ramach WNT od przedsiębiorcy z Niemiec, dostawa miała miejsce w październiku 2021 roku. Faktura została wystawiona do 15 listopada 2021 roku z datą 30 października 2021 r. Obowiązek podatkowy z tytułu WNT powstaje 30.10.2021 r. W związku z powyższym pan Michał wykaże VAT należny i naliczony od WNT w JPK_V7M składanym za miesiąc październik do 25 listopada 2021 r.
Co się zmieniło w SLIM VAT 2 od 7 września 2021 roku?
Przed zmianą przepisów, jeżeli przedsiębiorca nie otrzymał faktury dokumentującej WNT w terminie 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy, to nie mógł dokonać rozliczenia podatku VAT należnego i naliczonego, w tym samym okresie rozliczeniowym. Po zmianie przepisów, od 7 września 2021 roku, zmieniła się ta zasada w związku z wyrokiem TSUE.
Po zmianie, jeżeli przedsiębiorca nie otrzyma faktury od WNT w terminie 3 miesięcy, będzie zobowiązany do pomniejszenia podatku VAT naliczonego w okresie, w którym upłynął 3-miesięczny termin.
Przykład 2.
Pan Jakub zakupił towary od przedsiębiorcy z Czech, dostawa miała miejsce w październiku 2021 r., jednak do 15 listopada nie otrzymał faktury. W takim przypadku obowiązek podatkowy powstał w listopadzie 2021 r. Faktura dotarła do pana Jakuba w marcu 2022 roku. Pan Jakub w JPK_V7 za miesiąc listopad wykazał podatek VAT należny i naliczony od WNT. Faktura dotarła do niego po upływie 3 miesięcy, dlatego w JPK_V7M za luty 2022 roku dokona pomniejszenia VAT naliczonego, ponieważ mijają 3 miesiące od powstania obowiązku podatkowego. Natomiast w miesiącu marcu, po otrzymaniu faktury, poprzez korektę JPK_V7M za listopad 2021 r. jeszcze raz odliczy podatek VAT naliczony od transakcji WNT. Przynajmniej tak na razie rozumiana jest ta zmiana przepisów (art. 86 ust. 10h ustawy o VAT).
Przebieg transakcji gospodarczej
Księgowania w JPK_V7
Miesiąc ujęcia w JPK_V7
Dostawa towarów z Czech w miesiącu październiku 2021 r., brak faktury sprzedaży
Z uwagi na nieotrzymanie faktury do 15 listopada 2021 r., obowiązek podatkowy powstał 15.11.2021 r. Faktura została zaksięgowana w JPK_V7 w ewidencji VAT zakupu i sprzedaży z wykazanym podatkiem VAT należnym i naliczonym w rozliczeniu za miesiąc listopad 2021 r.
Listopad 2021 r.
Brak faktury od kontrahenta z Czech
W miesiącu lutym 2022 roku upłynęły 3 miesiące od powstania obowiązku podatkowego w VAT. Pan Jakub ma obowiązek pomniejszyć podatek VAT naliczony za luty 2022 r. od transakcji WNT dokonanej w październiku 2021 r. a rozliczonej w listopadzie 2021 r.
Luty 2022 r.
Pan Jakub otrzymał fakturę w marcu 2022 roku
Należy dokonać korekty JPK_V7 za listopad, jeszcze raz odliczyć VAT naliczony
Listopad 2021 r.
Czyli w rezultacie w listopadzie będzie dwa razy odliczony VAT naliczony, a w lutym dojdzie do jego jednokrotnego zmniejszenia.
Jednym z warunków, aby odliczyć VAT naliczony jest wykazanie VAT należnego od WNT w JPK_V7, w którym powstał obowiązek jego rozliczenia. Czyli jeżeli zdarzyłby się taka sytuacja, że przez przeoczenie, jakaś transakcja nie została wykazana we właściwym okresie rozliczeniowym, to należy tego dokonać poprzez korektę JPK_V7.
Przykład 3.
Przedsiębiorca otrzymał fakturę WNT w miesiącu listopadzie 2021 r., jednak jej nie zaksięgował. Przypomniał sobie o tym fakcie dopiero w miesiącu grudniu. W takiej sytuacji powinien dokonać korekty JPK_V7M za miesiąc listopad i wykazać podatek VAT należny i naliczony od takiej transakcji w tym samym okresie rozliczeniowym.
Po zmianie przepisów od 7 września 2021 roku najwięcej wątpliwości budzi rozliczenie dwukrotne VAT naliczonego w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy w WNT, tak jak to zostało opisane w przykładzie 2. Jednak do czasu ewentualnej zmiany tego przepisu lub wydania objaśnień podatkowych wydaje się zasadnym przyjęcie takiego sposobu rozliczania.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Kiedy można odliczyć VAT naliczony od WNT?
Zgodnie z ustawą VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy. Dodatkowo muszą być spełnione łącznie jeszcze dwa warunki:
Nabywca posiada fakturę dokumentującą dostawę towarów w ramach WNT. Taka faktura musi być w jego posiadania najpóźniej w terminie 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy w WNT.
Nabywca uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu WNT w JPK_V7, w którym jest on obowiązany rozliczyć ten podatek.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W świecie, w którym zmienność stała się nową normą, a tempo rozwoju technologii nie zwalnia nawet na chwilę, rola Project Managera nabiera zupełnie nowego wymiaru. Jeszcze do niedawna wystarczyła solidna wiedza techniczna i umiejętność pilnowania terminów. Dziś potrzeba już więcej. Współczesny menedżer projektu musi być liderem, strategiem, innowatorem i mediatorem – często w jednej osobie.
Świat e-marketingu od dawna zdominowany jest przez dwóch gigantów – Google oraz Facebooka. Wielu reklamodawców szuka jednak alternatywnych sposobów promocji, z powodu kwestii finansowych, ale też praktycznych.
Prowadzisz działalność, w której Twoje produkty muszą wyglądać atrakcyjnie, a nie chcesz wydawać fortuny na sprzęt fotograficzny i oprogramowanie służące obróbce? Zatrudnianie fotografa mija się z celem? Tutaj z pomocą przychodzą smartfony i niezwykłe aplikacje, które ułatwią Ci życie i pomogą oddać jakość Twojej pracy w stopniu absolutnie zaspokajającym Twoje potrzeby!
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo