Jakie są metody prognozowania sprzedaży w e-commerce?
Branża e-commerce rośnie w dynamicznym tempie. Wiele firm dostrzegając jej potencjał, decyduje się na rozwój w tym kierunku i sprzedaż poprzez ten kanał dystrybucji.
Jednak bez rzetelnej analizy poszczególnych danych finansowych bądź niefinansowych, znacznie trudniej opracowywać właściwą strategię firmy i reagować na zmiany popytu. Dlatego też tak ważna jest umiejętność prognozowania sprzedaży i w tym artykule poznasz kilka metod, które warto wykorzystać w swoim biznesie!
Prognozowanie sprzedaży w e-commerce jest kluczowe dla podejmowania trafnych decyzji biznesowych, optymalizacji zapasów oraz zwiększania przychodów.
Prognozowanie sprzedaży opiera się na kilku podstawowych metodach – analiza trendów i sezonowości, modele statystyczne, uczenie maszynowe.
Należy pamiętać, że prognozowanie sprzedaży łączy się również z pewnymi wyzwaniami, jak jakość danych czy zmienne czynniki zewnętrzne.
Skuteczne prognozowanie sprzedaży w e-commerce wymaga nie tylko odpowiednich narzędzi, ale także regularnego aktualizowania modeli, integracji z systemami IT oraz ciągłego monitorowania i dostosowywania strategii do zmieniających się warunków rynkowych.
Prognoza wyników sprzedaży – co to?
Prognozowanie sprzedaży w e-commerce to proces przewidywania przyszłych przychodów produktów lub usług na podstawie różnych danych biznesowych. Służy przede wszystkim do podejmowania właściwych decyzji biznesowych. W zależności od obszaru, który nas interesuje, skuteczna prognoza pozwoli na m.in.:
Opracowanie planu sprzedaży i jej celów;
Zaplanowanie budżetu firmy np. na działania marketingowe;
Zatrudniania i szkolenia pracowników np. działu obsługi klienta.
Zmienne w prognozie sprzedaży e-commerce
Na jakie czynniki wewnętrzne i zewnętrzne należy brać pod uwagę podczas prognozowania sprzedaży? Oto kilka z nich:
CZYNNIKI WEWNĘTRZNE
Jakość obsługi klienta oraz customer experience w każdym punkcie styku i etapie doświadczenia klienta z firmą;
Ceny produktów i usług w ofercie;
Czas realizacji zamówień i dostarczenia towaru do klienta;
Komunikacja wewnątrz firmy;
Motywacja i poziom satysfakcji pracowników, rotacja pracowników;
Liczba zatrudnionych pracowników;
Działania marketingowe i sprzedażowe oraz ich zasięg;
Dystrybucja towarów;
Stopień automatyzacji procesów w firmie.
CZYNNIKI ZEWNĘTRZNE
Jakość obsługi klienta u konkurencji;
Ceny konkurujących produktów i usług;
Lojalność klientów i opinie o produktach i usługach firmy;
Jakość produktów i usług konkurencji;
Działania rywali na rynku w zakresie promocji, komunikacji i sprzedaży;
Trendy rynkowe kształtujące popyt;
Wpływ sytuacji makroekonomicznej na poszczególne procesy i koszty;
Wyniki sprzedaży ze wcześniejszych okresów;
Zmieniające się regulacje prawne.
Prognozowanie sprzedaży metody
Jest wiele sposobów, aby przeprowadzić prognozowanie sprzedaży. Są to np.:
Analiza wskaźników makroekonomicznych
Pozwala na badanie cyklów koniunkturalnych, które mogą wskazywać na określone trendy sprzedażowe.
Metoda delficka
Opiera się na wiedzy i doświadczeniach ekspertów z zakresu budowania strategii sprzedażowej. Więcej o tej metodzie i jak przeprowadzić takie badanie, znajdziesz w tym artykule.
Prowadzenie symulacji
Zbiera informacje poprzez odtworzenie procesu sprzedaży jako eksperymentu rynkowego np. w ramach rozwoju nowych produktów korzysta się z wcześniej niestosowanych kanałów online.
Badanie rynku
Polega na zebraniu informacji od potencjalnych klientów o ich uświadomionych lub nieuświadomionych potrzebach, pragnieniach. Na podstawie badań ankietowych, obserwacji itd. Możliwe jest określenie, czy na dany produkt lub usługę będzie wystarczający popyt.
Prognoza szeregów czasowych
To metoda polegająca na analizowaniu danych z przeszłości, aby następnie na ich podstawie dokonać prognozy przyszłych wyników. Możesz do tego wykorzystać wskaźniki KPI, o których pisaliśmy w tym artykule.
Zalety prognozowania sprzedaży w e-commerce
Dlaczego warto skorzystać z prognozy wyników sprzedaży? Oto kilka powodów:
Ułatwiają osiąganie wyznaczonych celów strategicznych;
Lepsza organizacja działalności poprzez zwiększenie dostępności produktów, przyspieszenie czasu realizacji zamówienia, wyższa jakość obsługi przekłada się na satysfakcję klienta i budowanie jego lojalności do naszej firmy;
Zadowolenie klienta i lepsza organizacja przyczynia się również do wyższych przychodów;
Identyfikacja i zrozumienie zachowań klientów;
Dobranie skutecznej strategii cenowej – ustalenie takiego poziomu cen, który będzie odpowiedni dla grupy docelowej;
Kontrola zmian zachodzących na rynku pozwala na szybszą reakcję i podjęcie dobrych decyzji biznesowych;
Skuteczne zarządzanie zespołem – badanie zaangażowania, satysfakcji pracowników, rozpoznanie ich potrzeb umożliwi stworzenie im warunków do efektywniejszej pracy i rozwoju. Dodatkowo może obniżyć koszty (rekrutacja i zatrudnienie kandydata jest znacznie droższe niż doszkalanie już zatrudnionych).
Wady prognozowania sprzedaży w e-commerce
Z kolei, z jakimi przeszkodami musisz się liczyć, jeżeli będziesz chciał(a) przeprowadzić taką analizę?
Brak wystarczająco danych lub niekompletność danych – jeżeli dopiero zaczynasz swój biznes, nie będziesz w stanie dokonać rzetelnej prognozy wyników sprzedaży, biorących pod uwagę wystarczająco długi okres. Możesz przeprowadzić analizę swojego makrootoczenia, konkurencji itd., aczkolwiek miej na uwadze, że nie posiadając własnych danych, wyniki mogą nie być w pełni obiektywne. Warto również pamiętać o weryfikowaniu rzetelności pozyskanych informacji i czy przedstawiają one cały obraz danej sprzedaży;
Technologia – bez odpowiednich programów umożliwiających zbieranie i analizę danych, prognoza sprzedaży w e-commerce nie będzie możliwa. Wymaga to inwestycji w narzędzia IT, na które nie zawsze są środki finansowe;
Subiektywna interpretacja wyników – to ograniczenie wynika z natury człowieka i faktu, że nasza ocena często naznaczona jest emocjami, oczekiwaniami, błędnymi przekonaniami. Taka postawa dotyczy wielu sfer życia i wiąże się m.in. z tzw. efektem Dunninga-Krugera, który przejawia się w przesadnej pewności co do podejmowanych decyzji. Więcej o nim pisaliśmy w tym artykule;
Brak jasno określonych celów, strategii – wdrożenie prognozowania sprzedaży musi mieć swoje uzasadnienie i realizować pewne cele. Dzięki temu będziesz wiedział(a), w jaki sposób zarządzać całym procesem, na co zwrócić uwagę, co poprawić. Wykonywanie analizy bez planu działania może wprowadzić chaos i w efekcie nie przyczyni się do rozwoju Twojego biznesu, a jedynie do marnotrawstwa czasu, pieniędzy i innych zasobów.
Prognozowanie sprzedaży – podsumowanie
Analityka biznesowa i prognozowanie sprzedaży jest obecnie niezbędnym elementem rozwoju w e-commerce. Możliwości metod określających zmiany popytu umożliwiają podejmowanie lepszych decyzji i dają szansę na wyższe przychody, budowanie przewagi konkurencyjnej. Rozwiązanie to wymaga jednak dobrych narzędzi IT oraz wiedzy, aby móc faktycznie prawidłowo wyciągać wnioski i wykorzystywać zebrane informacje w swoim przedsiębiorstwie.
Autorka treści poruszających tematykę zarówno biznesową, e-commercową, oraz księgową. W tekstach tworzonych na ifirma.pl dąży do kreatywnego, ale też zrozumiałego omówienia często zawiłych aspektów z obszaru ekonomii, ułatwiając przedsiębiorczym osobom stawianie pierwszych kroków w świecie biznesu. Jako absolwentka Rachunkowości i Controllingu, przekłada zdobytą wiedzę również na praktyczne działania, które przybliża czytelnikom w formie efektywnych rozwiązań. Na co dzień przyjmuje analityczną perspektywę, przemieniając nawet pozornie zwyczajne otoczenie w cenne źródło inspiracji.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Temat danych osobowych to istotne zagadnienie również w kontekście e-commerce, szczególnie, gdy planujemy otworzyć w tej branży własny biznes online. O co należy zadbać, by legalnie rozwijać swoje pomysły? Najważniejsze kwestie, w rozmowie z Krzysztofem Janosiem, przybliżą koordynatorka ds. Ochrony Danych Osobowych w IFRIMA – Angelika Gacek-Drzewiecka oraz specjalista e-commerce – Damian Wizert.
Prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą, pozostajesz w związku małżeńskim i prowadzisz firmę, która popadła w długi? A może dopiero rozważasz założenie działalności i chcesz wiedzieć, jakie ryzyko niesie to dla Twojego małżonka?
Częste, a zwłaszcza dłuższe przebywanie na zwolnieniu lekarskim może budzić niepokój pracownika i rodzić szereg pytań, np. czy pracodawca może w tym czasie wypowiedzieć umowę? Jak wygląda ochrona przed zwolnieniem w czasie L4? I co dzieje się, gdy umowa kończy się podczas choroby?
O gwarancji bankowej często się słyszy, zwłaszcza przy okazji przetargów czy wynajmu lokali. Nie każdy jednak nie do końca wie, czym właściwie jest gwarancja bankowa i po co się ją stosuje.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo