Co można załatwić przez ePUAP: zaświadczenie o niezaleganiu składek ZUS
Czasami przedsiębiorcy potrzebują potwierdzenia, że nie zalegają z opłacaniem składek ZUS – czy to na ubezpieczenie zdrowotne, czy ubezpieczenia społeczne. Możliwe jest uzyskanie dokumentu, który o tym zaświadcza. W dodatku nie trzeba w tym celu odwiedzać fizycznej siedziby ZUS-u, zamiast tego wystarczy skorzystać z możliwości ePUAP. Chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami ZUS – czytaj dalej.
Umów się na bezpłatną wideorozmowę z ekspertem, podczas której zarejestrujesz działalność unikając typowych pułapek i błędów.
ZUS wniosek o niezaleganie – jak go uzyskać?
Dzięki administracji elektronicznej w Polsce można załatwić coraz więcej spraw przez internet. Wiele zaświadczeń i dokumentów, które poświadczają status przedsiębiorcy jest dostępnych w wersji online – wystarczy złożyć o nie wniosek.
Podobnie jest z potwierdzeniem niezalegania ze składkami ZUS. Takie potwierdzenie wymagane jest czasem przez banki przed udzieleniem kredytu, albo przez urzędy pracy, jeśli przedsiębiorca pobierał dotację na swoją działalność i musi się z niej rozliczyć.
Dróg do tego jest kilka – można je bardzo łatwo uzyskać przez internetową witrynę Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, albo stronę biznes.gov.pl. Oto krótka instrukcja jak tego dokonać przez stronę ZUS.
ZUS zaświadczenie o niezaleganiu online – krok po kroku
Wchodzimy na stronę ZUS.pl i klikamy opcję logowania do PUE – Platformy Usług Elektronicznych.
Na stronie logowania możemy wybrać logowanie przez profil zaufany/login.gov, bankowość internetową lub za pomocą kwalifikowanego podpisu elektrycznego. Opcja z profilem zaufanym lub bankowością wydaje się najłatwiejsza i zabiera najmniej czasu.
Po potwierdzeniu swoich danych przechodzimy do zakładki Płatnik.
Z katalogu dostępnych usług wybieramy opcję ‘Złożenie dokumentu ZUS-RWN’ – to właśnie druk, który stanowi wniosek o wydanie potrzebnego nam zaświadczenia.
Wypełniamy wniosek ZUS RWN w wersji elektronicznej i decydujemy o tym, w jaki sposób chcemy odebrać zaświadczenie. System automatycznie zaznacza odbiór online, przez serwis PUE, wówczas zaświadczenie otrzyma się na skrzynkę odbiorczą dostępną jako ‘Dokumenty i wiadomości’. Inną z opcji jest wysyłka pocztą tradycyjną na podany adres, zaś trzeci wariant to odbiór osobisty w siedzibie ZUS.
Na koniec podpisujemy wniosek za pomocą certyfikatu kwalifikowanego, e-dowodu, lub profilu zaufanego ePUAP i wysyłamy go do urzędu.
Przyjrzyjmy się dokładnie, co trzeba uzupełnić we wniosku RWN.
ZUS RWN wniosek o niezaleganie składek:
W górnej części formularza znajduje się instrukcja wypełniania ze standardowym przypomnieniem, by wypełniać formularz drukowanymi literami, pola wyboru zaznaczać X-em, używać tuszu czarnego lub niebieskiego i – co szczególnie istotne – podawać adres korespondencyjny, właściwy dla załatwienia tej sprawy.
Poniżej znajduje się miejsce na dane wnioskodawcy, w kolejnych polach wpisuje się:
NIP,
REGON,
PESEL,
rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości,
nazwę lub imię i nazwisko płatnika,
adres,
numer telefonu dla ułatwienia kontaktu.
Na koniec podaje się liczbę egzemplarzy zaświadczenia, o jaką się wnioskuje, a poniżej zaznacza sposób odbioru odpowiedzi.
Jak długo czeka się na wydanie zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami ZUS
ZUS wskazuje, że termin oczekiwania na wydanie dokumentu RWN w wersji papierowej wynosi do 7 dni. Nieco szybciej powinna być dostępna internetowa wersja druku, w formacie .xml.
W przypadku wizyty osobistej w urzędzie, o ile sytuacja nie budzi wątpliwości, takie zaświadczenie może być wydane od razu. Po otrzymaniu wniosku, pracownik ZUS sprawdzi Twoją historię wpłat z tytułu składek i dokumenty rozliczeniowe. Na tej podstawie wyda decyzję o zaświadczeniu, bądź jego odmowę.
Zaleganie składek ZUS – co jeśli wnioskodawca zalega ze składkami?
W sytuacji, gdy osoba wnioskująca o wydanie druku ZUS RWN zalega z opłatą jakichś składek, ZUS wydaje decyzję odmowną, nie mogąc wydać zaświadczenia. Od decyzji też można się odwoływać na drodze sądowej, jeśli istnieją ku temu przesłanki.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Kto może złożyć ZUS wniosek o niezaleganie?
Wniosek może złożyć każdy płatnik składek.
Na jakim druku składa się wniosek o niezaleganie składek ZUS?
Jest to wniosek RWN, a dokładniej WNIOSEK PŁATNIKA SKŁADEK O WYDANIE ZAŚWIADCZENIA O NIEZALEGANIU W OPŁACANIU SKŁADEK.
Jak można uzyskać ZUS zaświadczenie o niezaleganiu online?
Poprzez stronę ZUS, portal PUE lub stronę biznes.gov.pl, a w każdym z tych przypadków dane potwierdza się za pomocą ePUAP/ profilu zaufanego.
Jak długo czeka się na wydanie dokumentu z ZUS o niezaleganie?
Maksymalny czas oczekiwania na wersję papierową wynosi 7 dni, wersja elektroniczna zwykle dostępna jest szybciej.
Czy ZUS może odmówić wydania zaświadczenia o niezaleganiu składek?
Tylko w przypadku, jeśli płatnik rzeczywiści zalega z płatnościami jakichkolwiek składek.
Jakie składki są wyszczególnione na zaświadczeniu?
Na zaświadczeniu wymienione są składki na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Emerytur Pomostowych i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Już 6 marca 2025 roku odbędzie się RZEcommerce, wyjątkowe wydarzenie poświęcone rynkowi sprzedaży online, którego partnerem jest IFIRMA. To spotkanie skupiające liderów branży, przedsiębiorców i ekspertów, którzy wspólnie zastanowią się nad kierunkiem rozwoju handlu internetowego w Polsce i na świecie, omówia najnowsze trendy, strategie i innowacje.
Każda firma zarejestrowana w CEIDG będzie miała obowiązek korzystania ze specjalnej skrzynki e-Doręczeń w sprawach związanych ze swoją działalnością. Sprawdź, od kiedy adres do e-Doręczeń będzie obowiązkowy dla przedsiębiorców i jak go założyć.
Obecnie wiele osób ma wątpliwości, jakie działania mogą prowadzić do utraty prawa do zasiłku chorobowego. Aby je rozwiać, w rządzie pojawił się projekt, który ma na celu m.in. doprecyzowanie zasad utraty prawa do zasiłku chorobowego, wprowadzenie regulacji dotyczących przebywania poza granicami RP w okresie zwolnienia lekarskiego oraz możliwości świadczenia pracy u jednego pracodawcy, podczas gdy zwolnienie dotyczy innego. Sprawdź szczegóły planowanych zmian w L4 w 2024 roku!
26 stycznia 2025 roku odbędzie się kolejny finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Jeśli jesteś jednym z ofiarodawców, to z pewnością zainteresuje Cię, czy wpłatę na WOŚP możesz odliczyć od podatku.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo