Osoby prowadzące działalność gospodarczą coraz częściej zastanawiają się nad wybraniem opodatkowania swoich dochodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym odkąd została wprowadzona rewolucyjna zmiana ustawy. Począwszy od 2021 roku większe grono firm mogło skorzystać z tej formy opodatkowania. W dzisiejszej publikacji będziemy rozważali, w jaki sposób postąpić, przy wyborze, jeżeli świadczymy usługę, która nie jest przyporządkowana do żadnej stawki ryczałtu.
Jak wybrać stawkę ryczałtu?
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym w art. 12 podaje wysokości stawek ryczałtu w zależności od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej. Jednak nie zawsze wybranie właściwej stawki ryczałtu jest oczywiste. Punktem wyjścia do oceny, jaką stawkę ryczałtu należy przyjąć będzie bardzo często określenie kodu PKWiU. Co jednak jeżeli już na tym etapie powstaną pytania i wątpliwości i będziemy mieli problem z ustaleniem PKWiU? Możemy podjąć działania w kierunku ustalenia klasyfikacji statystycznej. W tym celu powinniśmy złożyć wniosek do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Opinia Urzędu powinna być pomocna i jednocześnie będzie również potwierdzała należytą staranność ze strony przedsiębiorcy. Jednak nie zawsze takie działanie może być wystarczające dla organu podatkowego. Mamy co prawda już obecnie możliwość uzyskania Wiążącej Informacji Stawkowej (WIS), ale odnosi się ona do stosowania stawek obniżonych w VAT a nie stawek ryczałtu, pomimo że sprowadza się przecież do tego samego ustalenia kodu PKWiU. W przestrzeni publicznej słyszy się głosy o potrzebie WIS, tylko takiego dla stawek ryczałtu. Jak widać przedsiębiorcy wcale nie mają tak łatwo przy ustalaniu stawek ryczałtu.
Jaką stawkę ryczałtu zastosować, jeżeli świadczona jest usługa z PKWiU, które nie jest przypisane dla żadnej ze stawek ryczałtu?
Przy założeniu, że znamy już nasz kod PKWiU może dojść do jeszcze jednej sytuacji. Mianowicie nasz kod PKWiU, pod którym świadczymy usługę nie został wymieniony w art. 12 ustawy o ryczałcie. W takim przypadku wydaje się, że przychody będą opodatkowane stawką 8,5% (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie). Mowa jest w nim o przychodach z działalności usługowej ogólnie, a więc można to zinterpretować w sposób dorozumiany, że jeżeli kod PKWiU nie został wymieniony przez ustawodawcę przy opisie innych stawek ryczałtu pozostaje stawka 8,5% dla takich usług. Można w tym miejscu powołać się dodatkowo na interpretację Dyrektora KIS nr 0114-KDIP3-2.4011.501.2021.2.MJ z dnia 8 września 2021 roku, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe w zakresie zastosowania stawki ryczałtu 8,5%, pomimo przywołania przez przedsiębiorcę nieaktualnych przepisów ustawy o ryczałcie. Jednak ważna jest jeszcze w tej sprawie kwestia podkreślona przez Dyrektora KIS, że interpretacja została wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Z tego wynika, że kluczowe w takich sprawach będzie w pierwszej kolejności ustalenie przez przedsiębiorcę kodu PKWiU świadczonej usługi.
Podsumowanie
Rozstrzygana problematyka nie jest tak naprawdę nigdzie uregulowana, ani w przepisach ani w wyjaśnieniach Ministra Finansów. Słyszy się głosy, że z uwagi na popularność opodatkowania ryczałtem należałoby w jakiś sposób unormować tę kwestię, chociażby o poszerzenie zakresu wydawanych interpretacji o stawki ryczałtu. Miejmy nadzieję, że ustawodawca wsłucha się w te prośby i poczyni stosowne zmiany przepisów. Nieprawidłowe określenie stawki ryczałtu niesie dla przedsiębiorcy określone skutki finansowe a niekiedy sankcje karnoskarbowe, dlatego temat jest tak ważny.