Okres świąteczny to czas dawania i otrzymywania prezentów. Jest to też dobry czas, żeby podziękować pracownikom za ich wkład pracy w rozwój firmy. Forma podziękowań jest różna, najczęściej są to drobne upominki, talony na zakupy, ale mogą to być również kosze prezentowe. W dzisiejszym artykule odpowiemy na pytanie czy można odliczyć od podatku koszty prezentów świątecznych.
Jakie cechy ma koszt podatkowy?
Na temat definiowania kosztów uzyskania przychodów pisaliśmy już wiele razy. Ustawa o podatku dochodowym (PIT) odnosi się do tego tematu dość ogólnie.
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów
W art. 23 ustawy PIT zostały wymienione koszty, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów
Koszty muszą mieć związek przyczynowo-skutkowy z prowadzoną działalnością gospodarczą
Koszty muszą być właściwie udokumentowane
Tak naprawdę to przedsiębiorca musi obronić poniesiony koszt przed organem podatkowym. Na nim spoczywa obowiązek udowodnienia, że jest to koszt podatkowy. Wiele wydatków przysparza problemów z ich prawidłową kwalifikacją. Przedsiębiorcy mają dylematy czy można, czy nie można zaliczyć czegoś do kosztów. Szczególnie kłopotliwe jest ustalenie cienkiej granicy w przypadku wydatków, które mogą być postrzegane jako koszty reprezentacji. Wiemy, że to jest koszt wyłączony z kosztów uzyskania przychodów, jednak nie udało się do tej pory wypracować sensownej definicji kosztów reprezentacji. Zajmiemy się teraz głównym naszym tematem, a więc omówieniem kosztów prezentów świątecznych.
Prezenty świąteczne dla pracowników a koszty uzyskania przychodu
Najczęściej w firmach kupowane są prezenty świąteczne dla pracowników. Postać takich upominków bywa różna, ale najczęściej będą to kosze ze słodyczami lub innymi artykułami spożywczymi. W polskiej tradycji przyjęło się również obdarowywanie alkoholem. Jednak zanim pójdziemy na zakupy warto sięgnąć do interpretacji podatkowych, żeby zdecydować co się znajdzie w prezencie świątecznym. W jednej z interpretacji z dnia 16.06.2021 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.89.2021.3.PD przedsiębiorca zadał m.in. pytanie czy może ująć w kosztach podatkowych kosze prezentowe dla pracowników, w których znajdzie się np.: kubek, notes, list, miód, plecak i wino. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) uznał, że taki wydatek może się znaleźć w kosztach, ale z wyjątkiem wina, które jest kosztem reprezentacji. Jednak tylko wydatki na prezenty przekazane osobom zatrudnionym na umowę o pracę znajdą się w kosztach. Z kosztów będą wyłączone wydatki na zakup prezentów dla pracowników zatrudnionych na umowę zlecenie.
Prezenty świąteczne dla kontrahentów a koszty uzyskania przychodu
Nie mniej problematyczne jest rozstrzygnięcie czy prezenty świąteczne dla kontrahentów mogą się znaleźć w kosztach uzyskania przychodów. Żeby tak się mogło stać nie mogą one nosić znamion reprezentacji, a każdy z nas na pewno już wie, jak trudno jest ustalić co kryje się pod pojęciem reklamy, a co pod reprezentacją. W takim razie na co powinno się zwrócić uwagę?
W jednej z interpretacji nr IBPB-1-3/4510-55/15/MO z dnia 8 lipca 2015 r. można przeczytać, że wydatkami na reprezentację będą upominki przekazywane w celu uhonorowania wybranych kontrahentów eleganckim, ekskluzywnym upominkiem o dużej wartości, bez względu na to, czy umieszczono na nich logo firmy lub produktu, czy też nie. Jeśli celem będzie reklamowanie produktów przedsiębiorcy (np. rozdawane masowo klasyczne drobne gadżety z logo, jak kubek, smycz, długopis), to można to uznać za koszt podatkowy. Działania, które mają na celu tworzenie pozytywnego wizerunku firmy, budowę odpowiednich relacji z klientami w celu wywołania jak najlepszego wrażenia mają charakter reprezentacyjny.
Prezenty świąteczne a VAT
Co do podatku VAT, to jeżeli przedsiębiorcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu towarów czy usług, to ma on obowiązek naliczyć podatek należny od sprzedaży. Pamiętajmy, że na gruncie podatku VAT również nieodpłatne przekazanie towaru będzie opodatkowane. Wyjątek stanowią prezenty o małej wartości, po tym pojęciem kryją się towary:
o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku VAT), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,
których przekazania nie ujęto w ewidencji, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku VAT) nie przekracza 20 zł.
W przypadku podatku VAT, to przedsiębiorca musi ustalić, czy będzie zobowiązany naliczyć podatek czy też nie. Potwierdzają to również organy podatkowe, przykładowa interpretacja nr 0114-KDIP4-2.4012.143.2021.2.WH z dnia 17.06.2021 r. Dyrektor KIS potwierdza w niej, że prezenty nie będą podlegały pod opodatkowanie, jeśli będą o małej wartości i będą przekazywane na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Takimi prezentami będą na pewno te przekazywane pracownikom, jak również kontrahentom, w tym drugim przypadku nie mogą nosić znamion reprezentacji.
Prezenty świąteczne – czy są przychodem pracownika?
Zgodnie z ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem pracownika jest m.in. wartość pieniężna świadczeń w naturze. Takim świadczeniem w omawianym przez nas przypadku będą prezenty świąteczne. Oznacza to, że pracodawca powinien uwzględnić w przychodach do opodatkowania wartość przekazanego prezentu. Co do zasady jeśli jakieś świadczenie jest przychodem w PIT, to najczęściej znajdzie się również w podstawie do naliczania składek społecznych.
Ważne!
Wartość pieniężna prezentu świątecznego znajdzie się w przychodach pracownika i zostanie naliczona zaliczka na podatek i składki ZUS
Więcej informacji na temat opodatkowania i oskładkowania paczek świątecznych pisaliśmy w podlinkowanej publikacji.
Prezenty świąteczne w kosztach podatkowych – podsumowanie
Tak naprawdę trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź na pytanie czy prezenty świąteczne mogą się znaleźć w kosztach uzyskania przychodów. Jeśli chodzi o prezenty dla pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, to nie powinno być z tym większych problemów, pod warunkiem, że nie znajdzie się w nich alkohol. Co do upominków dla kontrahentów, to mówi się raczej o takiej kategorii prezentu, który ma wartość symboliczną, zawiera logo firmy i stanowi formę reklamy. Taka formuła przyczynia się to do zwiększenia rozpoznawalności firmy na rynku i zwiększenia sprzedaży. Jeśli chodzi o podatek VAT, to tylko prezenty świąteczne o małej wartości nie będa musiały być opodatkowane. Wartość prezentu świątecznego znajdzie się w podstawie do naliczania podatku PIT i składek ZUS.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Deregulacja to proces, który ma na celu uproszczenie przepisów prawa, ograniczenie biurokracji i zwiększenie dostępności usług publicznych – zarówno dla obywateli, jak i przedsiębiorców.
W dzisiejszym świecie skuteczna prezentacja to często klucz do sukcesu – niezależnie od tego, czy prowadzisz szkolenie, przedstawiasz ofertę klientowi, czy bronisz projektu na uczelni.
Firmy, które chcą wyróżnić się na rynku, muszą wiedzieć, jak zaplanować działania marketingowe w 2025, aby skutecznie angażować odbiorców. Sztuczna inteligencja, mikrospołeczności czy wirtualni influencerzy to tylko niektóre z kierunków, które warto uwzględnić w strategiach reklamowych na nowy rok. W tym artykule przedstawimy trendy marketingowe 2025.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo