Dokonując wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów należy pamiętać o właściwym rozliczeniu VAT. W takich transakcjach to nabywca jest zobowiązany do naliczenia i odprowadzenia podatku w swoim kraju. O czym jeszcze warto pamiętać? Sprawdź!
WNT, czyli wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów to nic innego jak zakup towaru od firmy z innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej. Co ważne, transakcje takie są rozliczane w szczególny sposób na gruncie podatku od towarów i usług. O czym warto pamiętać dokonując WNT? Jak wygląda dalsza sprzedaż takiego towaru w Polsce?
WNT neutralne podatkowo w VAT
Polski przedsiębiorca, który dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia towarówotrzyma od zagranicznego kontrahenta fakturę (ang. invoice, niem. rechnung), na której nie będzie VAT. Sprzedawca – po spełnieniu określonych warunków – powinien bowiem zastosować specjalną stawkę 0% VAT właściwą dla sprzedaży towarów wewnątrz Unii.
Ważne!
Przedsiębiorca, który zamierza nabywać towary od firm zarejestrowanych w innych krajach członkowskich UE przed pierwszą taką transakcją powinien zarejestrować się do VAT-UE – więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.
Nie oznacza to jednak, że VAT od WNT nie występuje. Taka transakcja jest opodatkowana w kraju, w którym kończy się transport towarów. Oznacza to, że jeżeli polski przedsiębiorca nabył towar np. od kontrahenta z Niemiec i towar ten przyjechał do Polski, wówczas transakcja ta jest opodatkowana w Polsce, według stawki właściwej dla tego rodzaju towarów (obowiązek ten dotyczy także podatników korzystających ze zwolnienia z VAT – więcej na ten temat przeczytasz tutaj).
Jednocześnie, jeżeli nabywca jest czynnym podatnikiem VAT a towar zakupiony od kontrahenta z UE ma służyć działalności opodatkowanej, przysługuje mu prawo do odliczenia VAT od takiego zakupu.
Właśnie dlatego WNT jest co do zasady transakcją neutralną podatkowo.
Nabywca wykazuje w deklaracji VAT należny – od sprzedaży (poz. 23 i 24 w VAT-7(17)), który staje się dla niego VAT naliczonym – od zakupu (odpowiednio poz. 43 i 44 lub 45 i 46 w VAT-7(18)).
WNT – stawka opodatkowania
Sprzedaż towaru z WNT na terenie Polski
Co ważne, jeżeli polski przedsiębiorca dokona sprzedaży takiego towaru już na terenie Polski, wówczas opodatkowuje go w tradycyjny sposób – wystawia fakturę, na której nalicza VAT wg określonej stawki. W takiej transakcji to nabywca pokrywa ciężar podatku od towarów i usług (płaci bowiem kwotę brutto z faktury), a sprzedawca odprowadza go do urzędu skarbowego (wykazując VAT należny).
FAQ - najczęściej zadawane pytania
WNT jaka stawka VAT?
Polski przedsiębiorca, który dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów otrzyma od zagranicznego kontrahenta fakturę, na której nie będzie VAT. Sprzedawca – po spełnieniu określonych warunków – powinien bowiem zastosować specjalną stawkę 0% VAT właściwą dla sprzedaży towarów wewnątrz Unii. Taka transakcja jest opodatkowana w kraju, w którym kończy się transport towarów.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zastanawiasz się, że co zrobić, gdy dotychczasowe działania egzekucyjne nie przyniosły efektów, bo majątek dłużnika nie wystarcza na spłatę długów, ale zachodzi prawdopodobieństwo, że posiada on jakiś nieujawniony majątek? Pamiętaj, że jako wierzyciel masz prawo złożyć wniosek o wyjawienie majątku dłużnika, który pozwala na uzyskanie informacji o jego pełnym majątku.
System KSeF z założenia będzie powszechnym systemem e-fakturowania. Obowiązek wystawiania faktur w KSeF będzie dotyczył docelowo wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych), którzy zobowiązani są do wystawiania faktur na podstawie polskich przepisów.
Dokapitalizowanie spółki z o.o. to sposób na zwiększenie jej zasobów finansowych, który może odbyć się m.in. poprzez podwyższenie kapitału zakładowego, dopłaty wspólników lub pożyczki udzielone przez wspólników.
Na dzisiejszym rynku trudno przetrwać bez jasno zdefiniowanej przewagi konkurencyjnej. Czym się wyróżniasz? Dlaczego klient ma wybrać właśnie Ciebie, a nie Twojego rywala? To pytania, na które każda firma – niezależnie od wielkości – musi znać odpowiedź. W tym artykule pokażemy, czym dokładnie jest przewaga konkurencyjna, jak ją zbudować, a także jakie błędy najczęściej popełniają przedsiębiorcy próbując się wyróżnić.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo