Przedsiębiorstwo w spadku jest to forma tymczasowego zarządzania przedsiębiorstwem po śmierci przedsiębiorcy. Działalność gospodarcza jest co prawda kontynuowana, ale firma w spadku rozlicza się jedynie z przychodów i kosztów powstałych od dnia śmierci przedsiębiorcy. Dzisiaj opiszemy jak wypełnić PIT-36S.
Kto składa PIT 36S?
Zeznanie roczne PIT-36S składa przedsiębiorstwo w spadku, które prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną według skali podatkowej. Taka forma opodatkowania dochodów musi być kontynuowana przez zarządcę sukcesyjnego w roku, w którym zmarł przedsiębiorca, jeżeli się w ten sposób rozliczał z fiskusem. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby również przedsiębiorstwo w spadku wybrało tę formę dobrowolnie w kolejnych latach.
Jak wypełnić PIT-36S?
W składanym zeznaniu PIT-36S przedsiębiorstwo w spadku podaje NIP zmarłego przedsiębiorcy.
W części A “Miejsce i cel składania zeznania” przedsiębiorstwo w spadku wskazuje urząd skarbowy według miejsca zamieszkania na dzień otwarcia spadku zmarłego przedsiębiorcy. W zależności od tego, czy jest to zeznanie pierwotne, czy jego korekta należy zaznaczyć odpowiedni checkbox.
W części B “Dane identyfikacyjne” wpisujemy nazwisko, pierwsze imię i datę urodzenia zmarłego przedsiębiorcy. Takie dane znajdą się również w składanych załącznikach do zeznania.
W części C “Informacje dodatkowe” przedsiębiorstwo w spadku zaznacza odpowiednie kwadraty, które będą dotyczyły jego firmy. Podaje się tutaj m.in. informacje o kwartalnym sposobie wpłaty zaliczek w trakcie roku podatkowego, jeżeli taki był stosowany.
W części D “Dochód/strata” wykazywane są przychody, koszty uzyskania przychodów, dochód/stratę i należne zaliczki przedsiębiorstwa w spadku. W pierwszym roku, w którym zmarł przedsiębiorca będą to kwoty obejmujące okres od dnia śmierci do końca roku podatkowego. Zasada wykazywania tych danych jest taka sama, jak w pozostałych przypadkach rozliczania działalności gospodarczej. Prowadzenie ksiąg podatkowych przedsiębiorstwa w spadku opiera się tak samo na ustawie o PIT i rozporządzeniu w sprawie PKPiR.
W części E “Odliczenie dochodu zwolnionego, strat i kosztów kwalifikowalnych oraz inne odliczenia” wpisuje się m.in. straty, które poniosło przedsiębiorstwo w spadku, ale również można tutaj uwzględnić straty poniesione przez zmarłego przedsiębiorcę, które nie zostały przez niego odliczone.
W dalszej części można wykazać koszty kwalifikowalne z tytułu działalności badawczo-rozwojowej (B+R) prowadzonej przez przedsiębiorstwo w spadku, ale również można tutaj wykazać koszty poniesione przez zmarłego przedsiębiorcę.
W części F “Ustalenie podstawy opodatkowania/starty” wykazywane są wszelkiego rodzaju zwiększenia, zmniejszenia podstawy opodatkowania, które będą miały wpływ na wysokość podstawy opodatkowania.
W części F.3.3 przedsiębiorstwo w spadku wykazuje zmniejszenia/zwiększenia podstawy opodatkowania, które znalazły się w załączniku PIT/WZ “Informacja o wierzytelnościach i zobowiązaniach zmniejszających lub zwiększających podstawę opodatkowania (stratę), wynikającą z transakcji handlowych”. Jest to nowy załącznik obowiązujący począwszy od zeznań składanych za 2020 rok. Znajdą się w nim nieuregulowane należności i zobowiązania, które będą odpowiednio zmniejszały lub zwiększały podstawę opodatkowania. Ma to związek z wprowadzeniem ulgi na złe długi w podatku dochodowym.
W części F.3.4. znajdzie się podsumowanie wszystkich zwiększeń i zmniejszeń i zostanie wyliczona ostateczna kwota, jaka znajdzie się w podstawie opodatkowania podatkiem dochodowym lub powstanie strata na działalności gospodarczej.
W części G “Obliczenie podatku” znajdzie się już finalna kwota dochodu podlegającego opodatkowaniu, którą zaokrągla się do pełnych złotych. Podatek oblicza się zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych w dwóch progach podatkowych:
podstawa opodatkowania do 85.528 zł – stawka podatku 17%,
powyżej 85.528 zł – stawka podatku 32%.
W części J “Zaliczki, o których mowa w art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy” wpisujemy zaliczki należne i zapłacone w trakcie roku podatkowego.
W części K “Podatek do zapłaty/nadpłata” wykazana zostanie suma wpłaconych zaliczek w trakcie roku podatkowego i wyliczony zostanie podatek do zapłaty, który należy uregulować w terminie do 30 kwietnia lub będzie wskazana kwota nadpłaty.
Zeznanie podpisuje zarządca sukcesyjny lub ustanowiony przez niego pełnomocnik. Zeznanie można złożyć:
w formie dokumentu pisemnego (zeznanie papierowe),
w formie dokumentu elektronicznego (zeznanie elektroniczne).
Termin na złożenie zeznania podatkowego PIT-36S liczony jest od 15 lutego do 30 kwietnia po zakończonym roku podatkowym.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Allegro Cash to metoda płatności, która oferuje kupującym częściowy zwrot wydanej kwoty. Są jednak pewne wykluczenia, które sprawiają, że po poznaniu szczegółów ta opcja może stać się znacznie mniej atrakcyjna. Zobacz, na czym polega Allegro Cash.
Podmioty nieposiadające możliwości uwierzytelnienia się elektronicznie, mogą nadać lub odebrać uprawnienie do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur za pomocą zawiadomienia ZAW-FA.
W dobie rosnącego zapotrzebowania na szybki dostęp do Internetu, kluczowe staje się przyspieszenie rozwoju sieci o bardzo dużej przepustowości (VHCN). Dzięki rozporządzeniu GIA, czyli nowemu rozporządzeniu o infrastrukturze gigabitowej, proces ten zostanie przyspieszony poprzez promowanie wspólnego korzystania z istniejącej infrastruktury technicznej oraz umożliwienie bardziej efektywnego wdrażania nowej.
Akt w sprawie infrastruktury gigabitowej wszedł w życie 11 maja 2024 r., a stosowany będzie dopiero od listopada 2025 roku.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo