Przedsiębiorstwo w spadku jest to forma tymczasowego zarządzania przedsiębiorstwem po śmierci przedsiębiorcy. Działalność gospodarcza jest co prawda kontynuowana, ale firma w spadku rozlicza się jedynie z przychodów i kosztów powstałych od dnia śmierci przedsiębiorcy. Dzisiaj opiszemy jak wypełnić PIT-36S.
Kto składa PIT 36S?
Zeznanie roczne PIT-36S składa przedsiębiorstwo w spadku, które prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną według skali podatkowej. Taka forma opodatkowania dochodów musi być kontynuowana przez zarządcę sukcesyjnego w roku, w którym zmarł przedsiębiorca, jeżeli się w ten sposób rozliczał z fiskusem. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby również przedsiębiorstwo w spadku wybrało tę formę dobrowolnie w kolejnych latach.
Jak wypełnić PIT-36S?
W składanym zeznaniu PIT-36S przedsiębiorstwo w spadku podaje NIP zmarłego przedsiębiorcy.
W części A “Miejsce i cel składania zeznania” przedsiębiorstwo w spadku wskazuje urząd skarbowy według miejsca zamieszkania na dzień otwarcia spadku zmarłego przedsiębiorcy. W zależności od tego, czy jest to zeznanie pierwotne, czy jego korekta należy zaznaczyć odpowiedni checkbox.
W części B “Dane identyfikacyjne” wpisujemy nazwisko, pierwsze imię i datę urodzenia zmarłego przedsiębiorcy. Takie dane znajdą się również w składanych załącznikach do zeznania.
W części C “Informacje dodatkowe” przedsiębiorstwo w spadku zaznacza odpowiednie kwadraty, które będą dotyczyły jego firmy. Podaje się tutaj m.in. informacje o kwartalnym sposobie wpłaty zaliczek w trakcie roku podatkowego, jeżeli taki był stosowany.
W części D “Dochód/strata” wykazywane są przychody, koszty uzyskania przychodów, dochód/stratę i należne zaliczki przedsiębiorstwa w spadku. W pierwszym roku, w którym zmarł przedsiębiorca będą to kwoty obejmujące okres od dnia śmierci do końca roku podatkowego. Zasada wykazywania tych danych jest taka sama, jak w pozostałych przypadkach rozliczania działalności gospodarczej. Prowadzenie ksiąg podatkowych przedsiębiorstwa w spadku opiera się tak samo na ustawie o PIT i rozporządzeniu w sprawie PKPiR.
W części E “Odliczenie dochodu zwolnionego, strat i kosztów kwalifikowalnych oraz inne odliczenia” wpisuje się m.in. straty, które poniosło przedsiębiorstwo w spadku, ale również można tutaj uwzględnić straty poniesione przez zmarłego przedsiębiorcę, które nie zostały przez niego odliczone.
W dalszej części można wykazać koszty kwalifikowalne z tytułu działalności badawczo-rozwojowej (B+R) prowadzonej przez przedsiębiorstwo w spadku, ale również można tutaj wykazać koszty poniesione przez zmarłego przedsiębiorcę.
W części F “Ustalenie podstawy opodatkowania/starty” wykazywane są wszelkiego rodzaju zwiększenia, zmniejszenia podstawy opodatkowania, które będą miały wpływ na wysokość podstawy opodatkowania.
W części F.3.3 przedsiębiorstwo w spadku wykazuje zmniejszenia/zwiększenia podstawy opodatkowania, które znalazły się w załączniku PIT/WZ “Informacja o wierzytelnościach i zobowiązaniach zmniejszających lub zwiększających podstawę opodatkowania (stratę), wynikającą z transakcji handlowych”. Jest to nowy załącznik obowiązujący począwszy od zeznań składanych za 2020 rok. Znajdą się w nim nieuregulowane należności i zobowiązania, które będą odpowiednio zmniejszały lub zwiększały podstawę opodatkowania. Ma to związek z wprowadzeniem ulgi na złe długi w podatku dochodowym.
W części F.3.4. znajdzie się podsumowanie wszystkich zwiększeń i zmniejszeń i zostanie wyliczona ostateczna kwota, jaka znajdzie się w podstawie opodatkowania podatkiem dochodowym lub powstanie strata na działalności gospodarczej.
W części G “Obliczenie podatku” znajdzie się już finalna kwota dochodu podlegającego opodatkowaniu, którą zaokrągla się do pełnych złotych. Podatek oblicza się zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych w dwóch progach podatkowych:
- podstawa opodatkowania do 85.528 zł – stawka podatku 17%,
- powyżej 85.528 zł – stawka podatku 32%.
W części J “Zaliczki, o których mowa w art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy” wpisujemy zaliczki należne i zapłacone w trakcie roku podatkowego.
W części K “Podatek do zapłaty/nadpłata” wykazana zostanie suma wpłaconych zaliczek w trakcie roku podatkowego i wyliczony zostanie podatek do zapłaty, który należy uregulować w terminie do 30 kwietnia lub będzie wskazana kwota nadpłaty.
Zeznanie podpisuje zarządca sukcesyjny lub ustanowiony przez niego pełnomocnik. Zeznanie można złożyć:
- w formie dokumentu pisemnego (zeznanie papierowe),
- w formie dokumentu elektronicznego (zeznanie elektroniczne).
Termin na złożenie zeznania podatkowego PIT-36S liczony jest od 15 lutego do 30 kwietnia po zakończonym roku podatkowym.