Śmierć przedsiębiorcy może przysporzyć jego najbliższej rodzinie sporo problemów związanych z prowadzoną firmą. Wiele zależy od tego, jaki jest rozmiar i charakter prowadzonej działalności, jak również od tego, czy spadkobiercy podejmą decyzję o jej kontynuowaniu. Wprowadzone przepisy o sukcesji i zarządzie sukcesyjnym dały możliwość spadkobiercom płynnie przejść przez ten trudny okres. Dzisiaj odpowiemy sobie na pytanie, w jaki sposób należy rozliczyć zeznanie roczne przedsiębiorstwa w spadku.
Przedsiębiorstwo w spadku a zeznanie roczne
Przepisy związane z sukcesją firmy wprowadziły szereg nowych regulacji do ustaw podatkowych. W ustawie o podatku dochodowym opisane zostały odrębnie kwestie, które wprost się odnoszą do przedsiębiorstwa w spadku. Ustawodawca przewidział również specjalne formularze dla rozliczenia podatku dochodowego dedykowane dla przedsiębiorstwa w spadku. Rozliczenia dokonuje się na drukach typu:
Zeznanie roczne składa się do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla zmarłego przedsiębiorcy.
Termin na złożenie zeznania jest taki sam, jak w przypadku pozostałych przedsiębiorców, upływa 30 kwietnia po zakończonym roku podatkowym dla zeznań PIT-36S i PIT-36LS, a dla PIT-28S z końcem lutego.
Typ formularzy zależy od wybranej przez przedsiębiorcę formy opodatkowania przychodów/dochodów. W zeznaniu rocznym przedsiębiorstwo w spadku wykazuje kwoty przychodów, kosztów uzyskania przychodów, które osiągnięto od daty śmierci do końca roku podatkowego, a także w kolejnych latach podatkowych.
Nie dokonuje się rozliczenia podatku dochodowego za okres, w którym podatnikiem była osoba zmarła.
Przykład
Przedsiębiorca ustanowił zarządcę sukcesyjnego w postaci swojej córki. Przedsiębiorca rozliczał swoje dochody podatkiem liniowym. Tak się nieszczęśliwie złożyło, że zmarł 31 sierpnia 2020 r. W takim przypadku córka złoży za 2020 rok zeznanie roczne przedsiębiorstwa w spadku PIT-36LS, w którym ujmuje przychody od dnia 31 sierpnia 2020 roku, koszty uzyskania przychodów z tego okresu.
W zeznaniu rocznym przedsiębiorstwa w spadku można dodatkowo odliczyć:
- stratę podatnika poniesioną w latach poprzednich, o ile nie została odliczona przez zmarłego przedsiębiorcę,
- wydatki na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R), w tym także nieodliczone przez zmarłego przedsiębiorcę.
Za okres, w którym zmarły przedsiębiorca prowadził firmę, zarządca sukcesyjny nie składa zeznania rocznego i nie wpłaca podatku. Organ podatkowy określi zobowiązanie za ten okres w wydanej decyzji, w której wyliczy m.in. kwoty zobowiązania podatkowego, wysokość poniesionej straty przez podatnika lub wysokość nadpłaty. Decyzję otrzymają spadkobiercy.