Zastanawiasz się kim jest zarządca nieruchomości i jakie obowiązki na nim spoczywają ? Jeśli tak, to w niniejszym artykule odpowiemy na to pytanie.
Zarządca nieruchomości, to przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą z zakresu zarządzania nieruchomościami, co oznacza, że zarządcą może być każdy przedsiębiorca, niezależnie od formy organizacyjnej prowadzonej działalności.
Do czynności zarządu zalicza się zarówno czynności faktyczne, prawne, jak i procesowe, w związku z czym używa się pojęć zarządu faktycznego, prawnego i procesowego.
Jeśli chodzi o czynności w ramach zarządzania nieruchomością, to zgodnie z przepisem art. 184b ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami zarządzanie nieruchomością polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności mających na celu zapewnienie racjonalnej gospodarki nieruchomością, a w szczególności:
Co więcej organy administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego mogą żądać od zarządcy obiektu budowlanego informacji lub udostępnienia dokumentów: związanych z prowadzeniem robót, przekazywaniem obiektu budowlanego do użytkowania, utrzymaniem i użytkowaniem obiektu budowlanego; świadczących o dopuszczeniu wyrobu budowlanego do obrotu albo jednostkowego zastosowania w obiekcie budowlanym [por. P. Wojciechowski [w:] Ustawa o gospodarce nieruchomościami. Komentarz, red. P. Czechowski, Warszawa 2015, art. 185].
Na zarządcy nieruchomości ciążą też obowiązki w zakresie zapewnienia czystości, o czym mowa w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Zarządca nieruchomości przekazuje organom wykonawczym gminy właściwej ze względu na miejsce położenia nieruchomości dane dotyczące czynszów najmu lokali mieszkalnych, w powiązaniu z lokalizacją, wiekiem budynku i jego stanem technicznym oraz powierzchnią użytkową lokalu i jego standardem, wynikające z umów najmu, położonych w zarządzanych przez niego budynkach, w terminach i według wzoru określonych w odrębnych przepisach [por. art. 186a ustawy o gospodarce nieruchomościami].
Zakres zarządzania nieruchomością określa umowa o zarządzanie nieruchomością, która zawierana jest z:
Umowa wymaga formy pisemnej lub elektronicznej pod rygorem nieważności. Brak sporządzenia umowy w formie pisemnej (bądź innej formie np. aktu notarialnego) oznacza, że nie dochodzi do nawiązania stosunku prawnego zarządu.
Dodatkowo warto zauważyć, że dla prowadzenia działalności w zakresie zarządzania nieruchomościami nie są wymagane żadne szczególne kwalifikacje, czy też wykształcenie – albowiem jedynym wymogiem jest posiadanie pełnej zdolność do czynności prawnych.
W wyroku Sądu Apelacyjnego w Lublinie z dnia 29 stycznia 2014 r., sygn. akt I ACa 652/13 wskazano, że:
Wzór umowy o zarządzanie nieruchomością możesz pobrać tutaj.
Zgodnie z przepisem art. 186 ustawy o gospodarce nieruchomościami:
Zarządca nieruchomości podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej (OC) za szkody wyrządzone w związku z zarządzaniem nieruchomością. Co więcej obowiązkowym załącznikiem umowy o zarządzanie nieruchomością jest kopia dokumentu ubezpieczenia OC, aktualnego na dzień zawarcia umowy.
Zarządca nieruchomości zobowiązany jest poinformować stronę umowy o wszelkich zmianach danych zawartych w tym dokumencie oraz o zawarciu nowej umowy ubezpieczenia, przekazując kopię uaktualnionego lub nowego dokumentu.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!