



Umowa jest jednym z najważniejszych dokumentów w relacjach biznesowych i cywilnych, bo to właśnie ona formalizuje ustalenia między stronami.
W praktyce jednak wiele osób koncentruje się wyłącznie na jej podstawowych elementach umowy – kto jest stroną, co jest jej przedmiotem, ile trzeba zapłacić i do kiedy. Jednakże prawdziwe znaczenie umowy ujawnia się dopiero wtedy, gdy pojawiają się problemy, tj. opóźnienia w wykonaniu umowy, spory o rozliczenia, terminy płatności czy też rozwiązanie umowy.
Dlatego warto zadbać o to, aby w umowie znalazły się konkretne zapisy (klauzule), które przewidują różne ryzyka i chronią interesy obu stron. Dobrze napisane klauzule pomagają uniknąć nieporozumień, przyspieszają rozwiązywanie sporów, a czasem po prostu ratują sytuację, gdy coś pójdzie nie tak.
O tym, czym są klauzule umowne, jakie są najważniejsze i jak je formułować, aby były skuteczne, dowiesz się z poniższego artykułu.
Klauzula umowna to fragment – konkretny zapis umowy, który precyzuje prawa i obowiązki stron w określonym zakresie. Może dotyczyć np. zasad płatności, odpowiedzialności za opóźnienia, poufności czy możliwości rozwiązania umowy. Dobrze sformułowana klauzula nie tylko doprecyzowuje ustalenia między stronami, ale również może skutecznie chronić ich interesy, minimalizować ryzyko sporów i zabezpieczać wykonanie umowy.
Zawarcie odpowiednich klauzul w umowie powoduje, że umowa jest nie tylko zbiorem ogólnych ustaleń pomiędzy stronami, ale stanowi realne zabezpieczenie w razie trudności w realizacji umowy.
Zastanawiasz się, czy umowa ustna jest tak samo ważna jak pisemna, to przeczytaj ten artykuł.
Do najważniejszych klauzul w umowach należą:
„Każda ze stron ma prawo wypowiedzieć niniejszą umowę z zachowaniem 30-dniowego okresu wypowiedzenia, ze skutkiem na koniec miesiąca kalendarzowego. W przypadku rozwiązania umowy przed wykonaniem całości świadczenia, strony dokonają rozliczenia proporcjonalnie do wykonanych prac i poniesionych kosztów.”
„W przypadku opóźnienia w wykonaniu przedmiotu umowy z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy, Zamawiającemu przysługuje kara umowna w wysokości 0,5% wartości netto umowy za każdy dzień opóźnienia.”
„Zamawiający zobowiązuje się do zapłaty zaliczki w wysokości 30% wartości netto umowy w terminie 7 dni od jej podpisania. Pozostała kwota zostanie uregulowana po odbiorze końcowym prac.”
„Na zabezpieczenie wierzytelności wynikających z niniejszej umowy Wierzyciel i Dłużnik ustanawiają hipotekę umowną do kwoty 500 000 zł na nieruchomości położonej w Warszawie przy ul. […] wpisanej do KW nr […] prowadzonej przez Sąd Rejonowy […]”
„Dłużnik oświadcza, że dobrowolnie poddaje się egzekucji w trybie art. 777 §1 pkt 5 KPC do kwoty 150 000 zł z tytułu niewykonania obowiązków wynikających z niniejszej umowy.”
„Wykonawca ponosi odpowiedzialność za szkody powstałe w wyniku nienależytego wykonania przedmiotu umowy do wysokości 100% wynagrodzenia brutto. Strony ustalają, że zgłoszenie roszczenia powinno nastąpić w terminie 14 dni od wykrycia szkody.”
„Strony zobowiązują się do zachowania w poufności wszelkich informacji przekazanych sobie wzajemnie w związku z realizacją niniejszej umowy, zarówno w trakcie jej trwania, jak i po jej zakończeniu, przez okres 3 lat. Informacje poufne obejmują w szczególności dane techniczne, handlowe, organizacyjne oraz inne informacje niepubliczne. Naruszenie obowiązku poufności skutkuje obowiązkiem zapłaty kary umownej w wysokości 20 000 zł za każde naruszenie.”
Więcej o NDA, czyli umowie o zachowaniu poufności, przeczytasz tutaj.
„Z chwilą zapłaty wynagrodzenia, Wykonawca przenosi na Zamawiającego całość majątkowych praw autorskich do utworu, w szczególności w zakresie utrwalania, zwielokrotniania, rozpowszechniania i publicznego udostępniania.”
„Z chwilą zapłaty wynagrodzenia, Wykonawca przenosi na Zamawiającego całość majątkowych praw autorskich do utworów powstałych w ramach niniejszej umowy, na wszystkich znanych polach eksploatacji, w szczególności w zakresie: utrwalania, zwielokrotniania, rozpowszechniania, publicznego udostępniania, modyfikacji i wykorzystania komercyjnego. Przeniesienie następuje bez ograniczeń terytorialnych i czasowych.”
„Wykonawca zobowiązuje się, że przez okres miesięcy od zakończenia niniejszej umowy nie będzie prowadzić działalności konkurencyjnej wobec Zamawiającego, ani świadczyć usług na rzecz jego klientów.”
Jeśli chcesz wiedzieć, jak wygląda zakaz konkurencji w branży IT, to przeczytaj ten artykuł.
„Wynagrodzenie Wykonawcy podlega corocznej waloryzacji na podstawie wskaźnika inflacji ogłaszanego przez GUS za poprzedni rok kalendarzowy.”
„Administratorem danych osobowych jest [nazwa firmy], z siedzibą w […]. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wykonania umowy. Szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych znajdują się w Polityce Prywatności dostępnej na stronie www.[…].”
W relacjach między przedsiębiorcą a konsumentem umowy często opierają się na gotowych wzorcach – regulaminach, ogólnych warunkach sprzedaży czy formularzach umownych. Klauzule niedozwolone inaczej klauzule abuzywne, to postanowienia umowne, które:
Ustawodawca w przepisie art. 385 (3) Kodeksu cywilnego zawarł katalog klauzul niedozwolonych, wśród których znajdują się postanowienia, które:
Czego nie powinno być zatem w umowie z konsumentem? Zapisów powodujących przykładowo:
Więcej o klauzulach niedozwolonych przeczytasz w tym artykule.
Przede wszystkim, aby klauzula umowna została uznana za prawidłowo skonstruowana, to musi być zgodna z prawem i legalnie chronić interesy stron, w tym respektować przepisy o ochronie konsumenta.
Dobrze skonstruowana umowa porządkuje wzajemne obowiązki i skutecznie zabezpiecza interesy stron. Dlatego też klauzule umowne pełnią w umowach kluczową rolę, albowiem to one przewidują sytuacje problemowe, określają odpowiedzialność, chronią dane i prawa własności intelektualnej, a także zapewniają możliwość dochodzenia roszczeń lub rozwiązania współpracy na przejrzystych zasadach. Warto jednak pamiętać, że zapisy umowy nie mogą zawierać postanowień niezgodnych z prawem, szczególnie w relacjach z konsumentami. Dobrze zaprojektowane klauzule zwiększają bezpieczeństwo prawne i minimalizują ryzyko powstania sporów.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.