Nowa ulga podatkowa dla firm zatrudniających żołnierzy! Kto skorzysta i na jakich zasadach?
Rok 2025 przyniesie niespodziewanie nową ulgę podatkową – przedsiębiorcy, którzy zatrudnią na etacie żołnierza OT lub AR, będą mogli odliczyć od dochodu odpowiednie kwoty. Sprawdź, jakie są warunki korzystania z nowej ulgi oraz ile można odliczyć!
Rok 2025 ma niespodziewanie przynieść nową ulgę podatkową. Prace sejmowe przebiegły w zawrotnym tempie – 25 września 2024 roku projekt wpłynął do Sejmu, a już 17 października Prezydent podpisał ustawę. Sprawdź szczegóły nowej ulgi na zatrudnionego żołnierza w firmie!
Żołnierz w firmie
Żołnierze Obrony Terytorialnej (OT) lub Aktywnej Rezerwy (AR), mimo że, co do zasady, na co dzień nie pełnią służby w obronie narodowej, to przez cały czas pozostają jednak żołnierzami w czynnej służbie wojskowej. W związku z tym mogą w każdej chwili zostać wezwani do wykonywania obowiązków wojskowych, co wyłącza możliwość realizowania przez nich obowiązków w ramach stosunku pracy. W konsekwencji może to zniechęcać pracodawców do zatrudniania pracowników będących żołnierzami OT lub AR.
Tutaj sprawdzisz, jakie obowiązki ma pracodawca zatrudniający żołnierza:
Nowa ulga podatkowa dla firm zatrudniających żołnierza
Aby zachęcić pracodawców do zatrudniania pracowników będących jednocześnie żołnierzami OT lub AR, a także zwiększyć atrakcyjność terytorialnej służby wojskowej, podnieść liczebność Sił Zbrojnych RP oraz zmniejszyć obciążenia dla pracodawców, wprowadzono nową ulgę podatkową. Została ona uregulowana ustawą o zmianie niektórych ustaw w celu wsparcia przedsiębiorców zatrudniających żołnierzy Obrony Terytorialnej lub żołnierzy Aktywnej Rezerwy.
Kto może skorzystać z nowej ulgi podatkowej?
Ulga na żołnierza przysługuje firmom, które zatrudniają żołnierzy Obrony Terytorialnej lub Aktywnej Rezerwy na podstawie umowy o pracę z co najmniej minimalnym wynagrodzeniem.
W przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną za zatrudnionego nie uważa się wspólnika tej spółki.
W obecnym brzmieniu ustawy ulga z tytułu zatrudnienia żołnierza jest przewidziana dla firm rozliczających się na skali podatkowej oraz na podatku liniowym. Nie jest dostępna dla przedsiębiorców na ryczałcie.
Ile można odliczyć?
Kwota ulgi zależy od długości nieprzerwanej służby żołnierza i wynosi:
12 tys. zł – jeżeli zatrudniony żołnierz przez co najmniej 1 rok nieprzerwanie pełni służbę wojskową;
15 tys. zł – jeżeli zatrudniony żołnierz przez co najmniej 2 lata nieprzerwanie pełni służbę wojskową;
18 tys. zł – jeżeli zatrudniony żołnierz przez co najmniej 3 lata nieprzerwanie pełni służbę wojskową;
21 tys. zł – jeżeli zatrudniony żołnierz przez co najmniej 4 lata nieprzerwanie pełni służbę wojskową;
24 tys. zł – jeżeli zatrudniony żołnierz przez co najmniej 5 lat nieprzerwanie pełni służbę wojskową.
Żołnierz, o którym mowa w powyższym wyliczeniu, to żołnierz terytorialnej służby wojskowej lub żołnierz aktywnej rezerwy, a przez nieprzerwaną służbę rozumie się czas spędzony w tych formach służby.
Kwota odliczenia przysługuje na każdego żołnierza zatrudnionego na podstawie umowy o pracę z co najmniej minimalnym wynagrodzeniem, co oznacza, że jeśli przedsiębiorca zatrudnia dwóch żołnierzy, którzy nieprzerwanie pełnią służbę wojskową przez co najmniej rok, to może odliczyć nie 12 tys. zł, ale 24 tys. zł.
Warunek dotyczący okresu służby ustala się na dzień 31 grudnia roku podatkowego albo ostatni dzień zatrudnienia tego żołnierza w roku podatkowym.
Uwaga! Przy obliczaniu okresów pełnienia terytorialnej służby wojskowej lub służby w aktywnej rezerwie uwzględnia się również okresy sprzed wejścia w życie ustawy wprowadzającej nową ulgą podatkową na żołnierza.
Podwyższenie kwoty ulgi
Mikroprzedsiębiorcy lub mali przedsiębiorcy mogą podwyższać kwotę ulgi o współczynnik 1,5.
Podmioty, które nie mają statusu mikro i małego przedsiębiorcy oraz przez cały rok podatkowy zatrudniają w ramach stosunku pracy co najmniej 5 pracowników (w przeliczeniu na pełne etaty i przez cały rok), mogą natomiast podwyższać kwotę ulgi o współczynnik 1,2.
Żołnierz zatrudniony przez część roku – jaka kwota ulgi?
Jeżeli żołnierz terytorialnej służby wojskowej lub aktywnej rezerwy był zatrudniony w ramach stosunku pracy przez niepełny rok podatkowy, prawo do odliczenia przysługuje w wysokości 1/12 podstawowej kwoty ulgi za każdy pełny miesiąc kalendarzowy tego zatrudnienia.
Jak wykazać nową ulgę podatkową na żołnierza?
Ulga z tytułu zatrudnienia żołnierza polega na pomniejszeniu dochodu do opodatkowania w zeznaniu rocznym o kwoty wymienione w powyższych rozdziałach.
Aby móc odliczyć ulgę na żołnierza w zeznaniu rocznym 2025/2026 trzeba będzie podać:
numer PESEL żołnierzy terytorialnej służby wojskowej lub aktywnej rezerwy;
liczbę miesięcy i lat nieprzerwanej służby w terytorialnej służbie wojskowej;
informację, czy przedsiębiorca odliczający ulgę jest mikroprzedsiębiorcą, małym przedsiębiorcą lub czy zatrudnia co najmniej 5 pracowników.
Na żądanie organów podatkowych przedsiębiorca będzie zobowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia.
Możliwość rozliczenia straty
Kwota odliczenia z tytułu zatrudnienia żołnierza (także z podwyższonym współczynnikiem) w rocznym zeznaniu podatkowym nie może przekroczyć dochodu z działalności gospodarczej.
Jeśli jednak ulga podatkowa na żołnierza jest wyższa niż dochód z działalności gospodarczej w danym roku, ulgę tę można rozliczyć w kolejno po sobie następujących 5 latach podatkowych, z tym że kwota odliczenia nie może
przekroczyć w żadnym z tych lat wysokości dochodu z działalności gospodarczej.
Od kiedy nowa ulga z tytułu zatrudnienia żołnierza?
Po raz pierwszy ulgę będzie można odliczyć od dochodów (przychodów) osiągniętych od 1 stycznia 2025 roku, a zatem wykażemy ją w zeznaniu rocznym składanym w roku 2026 (PIT-36 lub PIT-36L).
W momencie pisania artykułu ustawa czeka już tylko na ogłoszenie w Dzienniku Ustaw – z najpóźniejszym terminem ogłoszenia ustanowionym na 29.10.2024 roku oraz terminem wejścia w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia.
Szczegółowo z nowymi przepisami można zapoznać się pod tym linkiem.
Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Influencer marketing cieszy się rosnącym zainteresowaniem reklamodawców. Pozwala on na pozyskanie uwagi odbiorców i zdobycie ich zaufania, wzmacniając długotrwałą relację.
Od 1 lipca 2025 r. obowiązują dwa nowe rozporządzenia Ministra Finansów dotyczące kas rejestrujących, w tym kas mających postać oprogramowania. Nowe przepisy mają zastosowanie do wszystkich przedsiębiorców prowadzących sprzedaż na rzecz konsumentów, niezależnie od branży.
Wykluczanie ze statystyk na Allegro może pomóc w zwiększeniu wyników sprzedaży i pokazanie rzeczywistej jakości obsługi klienta, która nie obejmuje sytuacji losowych, nieporozumień z kupującym oraz sytuacji, w których to nie sprzedawca, a przewoźnik jest odpowiedzialny za niezadowolenie klienta.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo