Zgodnie z przepisami, dokumentem który jest podstawą ujmowania wydatku w kosztach i odliczania VAT jest faktura zakupu, rachunek albo umowa. Okazuje się jednak, że w niektórych przypadkach przedsiębiorcy wystarczy paragon. Sprawdź szczegóły!
Zgodnie z przepisami, dokumentem który jest podstawą ujmowania wydatku w kosztach i odliczania VAT jest faktura zakupu, rachunek albo umowa. Okazuje się jednak, że w niektórych przypadkach przedsiębiorcy wystarczy paragon. Warto natomiast wiedzieć, że wymogi dla paragonu są różne jeśli chodzi o zaliczenie wydatku do kosztów oraz odliczenie VAT.
Koszt na podstawie paragonu
O tym, które wydatki można zaksięgować na podstawie paragonu, mówi par. 14 ust. 4 i 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zgodnie z nim, paragon wystarczy do zaksięgowania:
Zakupu w jednostkach handlu detalicznego:
Materiałów,
Środków czystości i BHP,
Materiałów biurowych,
Wydatków poniesionych za granicą na zakup paliwa i olejów.
Warunkiem zaksięgowania takich wydatków jest dopisanie na odwrocie paragonu danych podatnika – nazwiska, nazwy zakładu, adresu, a także rodzaju nabytego towaru.
Najpopularniejszym paragonem, od którego dokonamy odliczenia VAT, może być paragon za przejazd autostradą. Nie dotyczy to wszystkich biletów – zdarzają się takie, które nie mają wykazanej kwoty VAT. Jeśli jednak na bilecie za autostradę mamy wyszczególnioną wartość podatku, a przejazd był dokonany w celach służbowych, zasadniczo podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT.
Przepisy o VAT przewidują dodatkowo możliwość odliczania VAT od tzw. faktur uproszczonych – czyli dowodów innych niż faktury, w przypadku gdy wartość transakcji nie przekracza 450 zł lub 100 euro.
Ważne!
Skomplikowane? Nadal nie wszystko jest jasne? Klienci biura rachunkowego mogą liczyć na wsparcie dedykowanej księgowej. Zarejestruj się i sprawdź sam.
W takim przypadku dokument będzie uprawniał do odliczenia VAT, nawet jeśli nie będzie zawierał:
Imienia i nazwiska, nazwy i adresu nabywcy,
Miary i ilości nabytego towaru lub zakresu wykonanej usługi,
Ceny jednostkowej netto,
Wartości sprzedaży netto,
Stawki podatku,
Sumy wartości sprzedaży netto z podziałem na poszczególne stawki i sprzedaż zwolnioną z podatku,
Kwot podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na poszczególne stawki podatku.
Zasadniczo do odliczenia VAT może zatem uprawniać także paragon na niewielką kwotę. Istotny jest tu jednak jeden szczegół – powyższe wyłączenia nie zawierają informacji o NIP nabywcy, co oznacza, że numer identyfikacji podatnika jest niezbędny na paragonie uprawniającym do odliczenia. Obecnie część kas fiskalnych posiada opcję dodawania NIP, docelowo – zgodnie z planowanymi zmianami dotyczącymi m.in. faktur do paragonu – powinny posiadać je wszystkie urządzenia. Na chwilę obecną może się jednak zdarzyć, że odliczenia VAT od paragonu nie będzie możliwe właśnie z powodu braku NIP nabywcy – wtedy jedynym wyjściem będzie wystąpienie o wystawienie faktury do paragonu.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W e-commerce nie ma czasu na nudę. Klienci kupują coraz więcej, sprzedawcy szukają skuteczniejszych sposobów na marketing, a innowacyjne metody płatności zyskują na popularności. Sprawdzamy, co wydarzyło się w branży i jakie lekcje można z tego wyciągnąć.
KSeF od 2026 roku stanie się obowiązkowy, a faktura ustrukturyzowana będzie jedyną formą dokumentowania sprzedaży w obrocie między przedsiębiorcami. Co w przypadku, gdy sprzedawca wystawia fakturę poza KSeF? Czy nabywca nadal może odliczyć z niej VAT?
Jedną z metod działania oszustów może być tzw. faktura scamowa (oszukańcza, fikcyjna) – wystawiając fałszywe faktury, chcą pozyskać dane adresata faktury lub podstępem doprowadzić do przelania pieniędzy na konto naciągaczy.
Sprzedajesz coś przez internet? A może dopiero planujesz założyć swój sklep online albo wystawić pierwsze produkty na Allegro, Vinted czy OLX? Bez względu na to, na jakim jesteś etapie, jedna kwestia prędzej czy później Cię dosięgnie – podatki.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo