



Koniec aut spalinowych zapowiadany przez Unię Europejską wpływa na większe zainteresowanie samochodami elektrycznymi. A te trzeba gdzieś naładować. Stąd stacja ładowania samochodów elektrycznych może się okazać trafnym pomysłem na dodatkowe źródło przychodów.
Stąd stacja ładowania samochodów elektrycznych może się okazać trafnym pomysłem na dodatkowe źródło przychodów.
Zacznijmy od zdefiniowania istotnych pojęć poruszanych w temacie infrastruktury sieci stacji ładowania, aby móc łatwiej poruszać się po tekście.
Stacja ładowania samochodów elektrycznych to urządzenie budowlane lub wolnostojący obiekt budowlany:
Wyznacznikiem zaliczenia urządzenia jako stacji ładowania jest świadczenie usługi ładowania. Jeżeli z ładowarki korzysta tylko właściciel – nie jest ono stacją ładowania w rozumieniu przepisów. Przykładowo:
Stacje ładowania możemy podzielić na:
Operator stacji ładowania – właściciel stacji ładowania.
Dostawca usług ładowania – firma sprzedająca usługi ładowania. Dostawcą może być także operator stacji ładowania.
Lokalizacja stacji ładowania elektryków ma niewątpliwy wpływ na koszty, jak i przychody. To, gdzie postawić stacje ładowania zależy od docelowej grupy klientów i spodziewanych parametrów ładowania. Przykładowe miejsca na postawienie stacji, to:
Jak widzimy możliwych miejsc na postawienie stacji jest wiele. W wyborze odpowiedniej przestrzeni warto jeszcze wziąć pod uwagę oczekiwania klienta, co dla niego będzie atrakcyjne. Może to być:
Mapa dotychczasowych stacji i punktów ładowania elektryków znajduje się m.in. na stronie prowadzonej przez Urząd Dozoru Technicznego.
W zależności od lokalizacji stacji ładowania elektryków (która się łączy nierozerwalnie z poziomem obłożenia) oraz modelem biznesowym, zastosowanie mogą mieć inne typy stacji, wśród których wyróżniamy:
Na parkingach i w większych ogólnodostępnych punktach, lepsze będą stacje stojące, o mocnej konstrukcji, które są odporne na warunki atmosferyczne, akty wandalizmu itp. Mogą być wolno lub szybko ładujące.
Przy wyjazdach z dużych miast, na trasach szybkiego ruchu, punktach wylotowych zalecane są stacje DC, które szybko i sprawnie naładują auta kierowców w drodze. Takie większe stacje mogą być również dobrą powierzchnią reklamową.
Stacje o mniejszej mocy mogą sprawdzać się na parkingach w pobliżu miast – gdzie auto może ładować się kilka godzin (kierowcy nie spieszy się z naładowaniem). Warto też wziąć pod uwagę, że takie stacje otwierają przedsiębiorcy, którzy prowadzą hotele, restauracje, ośrodki wypoczynkowe itp. Taka skrzynka może zachęcić kierowcę elektryka do wizyty w danym obiekcie, a i może przy okazji coś zakupi.
Koszt postawienia stacji ładowania będzie się różnił w zależności od miejsca, regionu kraju, a także rodzaju stacji. Do najważniejszych wydatków, należy zaliczyć:
Zarabiać na stacjach ładowania można prowadząc działalność gospodarczą:
Komercyjne usługi ładowania mogą być głównym przedmiotem działalności, jak i być poboczną działalnością obok tej podstawowej.
Do korzyści pozafinansowych (które w ostateczności mogą wpłynąć na przychody), jakie płyną ze stacji ładowania elektryków, możemy zaliczyć:
Kluczowe pojęcia związane ze stacjami ładowania przedstawiliśmy na początku artykułu. Dalej, w celu uproszczenia będziemy posługiwać się zwrotem “otwarcie stacji ładowania”, które oznacza udostępnienie posiadaczom elektryków możliwości ładowania samochodów za pomocą stacji ładowania.
Dla otworzenie stacji ładowania w działalności gospodarczej możemy wyróżnić dwie opcje:
W pierwszym przypadku należy zarejestrować działalność, zgodnie z krokami wskazanymi na stronie Rejestracja firmy. W drugim natomiast, wystarczy zaktualizować wpis CEIDG o odpowiedni kod PKD.
Jeśli chodzi o PKD 2025, to usługi ładowania pojazdów mogą przynależeć np. do kodu PKD 35.15 – handel energią elektryczną. Kod ten obejmuje sprzedaż energii elektrycznej, wykonywana na własny rachunek, poprzez między innymi urządzenia do ładowania pojazdów elektrycznych (na przykład samochodów elektrycznych, motocykli, rowerów) i sprzętu elektronicznego (na przykład telefonów komórkowych, laptopów).
W razie wątpliwości, jaki kod PKD zastosować do swojego biznesu, można z zapytaniem wystąpić do GUS.
Wymagania formalne związane z ogólnodostępną stacją ładowania, to przede wszystkim:
Stacje niepubliczne:
Wymaganie techniczne dla stacji ładowania znajdziemy w Rozporządzeniu Ministra Energii. Przede wszystkim stacja powinna być usytuowana poza strefą zagrożenia wybuchem, a także być wyposażona m.in w.:
Źródło: Stacje i punkty ładowania pojazdów elektrycznych przewodnik udt dla operatorów i użytkowników – zalecane praktyki.
Przed pierwszą eksploatacją stacji ładowania samochodów elektrycznych, należy złożyć wniosek o badanie wstępne do Urzędu Dozoru Technicznego, właściwego ze względu na miejsce lokalizacji stacji. Wniosek można złożyć elektronicznie lub papierowo. Należy do niego dołączyć m.in.:
Badania dokonuje inspektor UDT w terminie 30 dni od złożenia wniosku o ich przeprowadzenie. Opłata za wykonanie badań wynosi 20% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia krajowego w roku poprzednim.
Szczegółowe informacje na temat stacji i punktów ładowania można znaleźć w obszernym Przewodniku stworzonym przez Urząd Dozoru Technicznego wspólnie Ministerstwem Energii oraz przedstawicielami branży elektromobilności.
W dobie promowania elektromobilności przez rządy, zarabianie na stacji ładowania samochodów elektrycznych może się okazać dobrym pomysłem na biznes, gdzie poniesione obecnie koszty (dość spore) mogą zwrócić się w przyszłości (w perspektywie nawet paroletniej). Warto jednak mieć na uwadze, że każdy biznes może być ryzykowny i tak naprawdę jest niewiadomą, co przyniesie… pozostaje śledzić trendy w elektromobilności i starać się przewidzieć zapotrzebowanie.
Sprawdź, jak przygotować się do rejestracji działalności gospodarczej.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.