Infografika umożliwia atrakcyjne zaprezentowanie treści w internecie. Skutecznie zaprojektowana przyciągnie wzrok użytkownika zdecydowanie skuteczniej niż sam tekst. Jeśli zauważasz, że Twoje treści przemykają niedostrzeżone przez odbiorców to znak, że powinieneś przygotować je w atrakcyjnej wizualnie postaci. Tworzenie infografiki nie jest skomplikowane i nie wymaga znajomości specjalistycznego oprogramowania, a pomoże w wygenerowaniu wartościowego ruchu. Jak to osiągnąć?
Spis treści:
Infografika – co to?
Idea infografiki opiera się na graficznej formie zaprezentowania informacji. Główne założenie polega na takim przygotowaniu treści, aby była ona czytelna i przystępna dla użytkownika. Właściwa wizualizacja danych nie tylko wpłynie pozytywnie na lepszą przyswajalność, ale i jej atrakcyjność. Na ludzki mózg zdecydowanie lepiej działają bowiem obrazy niż suche bloki tekstu.
Teraz, kiedy już wiesz co to jest infografika – poniżej prezentujemy kilka wskazówek, dzięki którym poznasz podstawowe zasady projektowania. Wskazujemy też narzędzia, w których przygotujesz przyciągającą wzrok infografikę.
Jak zrobić infografikę?
Punkt wyjściowy stanowi zebranie danych, które chcesz zaprezentować odbiorcy. Możesz także zacząć od wybrania kategorii, którą chcesz uświadomić użytkownikom, np.:
- przedstawienie statystyk czy wyników badań,
- wytłumaczenie jakiegoś zjawiska czy zależności,
- podsumowanie informacji,
- zwrócenie uwagi na jakiś problem.
Wyodrębnij nagłówki
Podzielenie zebranych informacji na paragrafy i opatrzenie ich odpowiednimi tytułami nie tylko ułatwia użytkownikom nawigację, ale sprzyja także przyswajaniu informacji. To również podpowiedź dla twórcy na przygotowanie wizualizacji, która uwypukla kluczowe nagłówki.
Zwróć uwagę na odpowiednie nasycenie infografiki treścią. Uniwersalna zasada głosi, że powinno się na niej znaleźć od 200 do 300 słów. W przypadku projektów o większej zawartości tekstu spada zainteresowanie użytkowników.
Przede wszystkim warto zadbać o stworzenie kreatywnych porównań. Zamiast pisać „na skanowanie lub usuwanie zbędnych maili na Twojej skrzynce tracisz codziennie około 25 minut” lepiej sformułować to „w ciągu miesiąca tracisz około 1 dnia pracy na przeglądanie niechcianych maili”. Zadbaj też o spójność używanego języka i dostosuj go do grupy docelowej.
Jedną z popularnych metod jest zaprezentowanie danych liczbowych w atrakcyjnej wizualnie formie. Możesz także rozpisać problem na etapy, które pomogą w jego rozwiązaniu. Opatrzenie poszczególnych kroków razem z sugestywnymi piktogramami ułatwi przyswajanie informacji. Inna forma prezentowania danych opiera się na stosowaniu czytelnych porównań. Na początku swojej drogi z projektowaniem infografik online warto szukać inspiracji u doświadczonych twórców.
Canva – darmowy program do tworzenia infografiki
Do stworzenia angażujących i atrakcyjnych wizualnie infografik możesz korzystać z bezpłatnych narzędzi. Jednym z nich jest Canva – występuje także w wersji PRO, jednak na początku możesz z powodzeniem korzystać z jej darmowych funkcjonalności.
Canva oferuje wiele darmowych szablonów do tworzenia infografik, które możesz modyfikować wedle własnych potrzeb. Zmiana kolorów na firmowe barwy, dodanie logo, zamieszczenie tematycznych ikon i ilustracji – to tylko ułamek możliwości tego programu. Dużym ułatwieniem jest też bogata baza różnorodnych zdjęć oraz możliwość zmiany formatu – to przydatna funkcja, gdy projektujesz grafiki na różne platformy.
Infografika online w Visme
Łatwe możliwości edycji, bogaty zasób fontów, ikon i zdjęć to zalety tego narzędzia online. Wartość dodana, która wyróżnia ten program to wysoki stopień interakcyjności przygotowywanych projektów – można je opatrzeć animowanymi elementami, które dodatkowo przyciągną wzrok użytkowników.
Podsumowanie
Przygotowywania infografik online można z powodzeniem nauczyć się samodzielnie bazując na dostępnych w sieci narzędziach. Takie graficzne projekty nie tylko ułatwiają przyswajanie treści przez użytkowników, ale są także chętniej udostępniane w social mediach. To z kolei pożądany efekt, który pozwoli dotrzeć do szerszego grona odbiorców relatywnie niskim kosztem.
Podziel się z innymi: