Pozycjonowanie long tail - omówione zagadnienie:
Dzięki dywersyfikacji metod pozycjonowania można osiągnąć coraz lepsze efekty takich działań. Sposobem, po który często się sięga, jest między innymi pozycjonowanie long tail, czyli pozycjonowanie w oparciu o szczegółowe, zazwyczaj wielowyrazowe frazy kluczowe. Dzięki tej metodzie promuje się stronę nawet na kilkaset różnych fraz po niewielkich kosztach. Czym dokładnie jest takie pozycjonowanie i jakie niesie za sobą korzyści dla właścicieli stron?
Pozycjonowanie long tail od kuchni
Metoda „na długi ogon” nie jest nowa w świecie SEO, a jej strategiczne znaczenie dla uzyskania konkretnych rezultatów (przyciągnięcia klientów zainteresowanych ofertą, usługą, zakupem) znane jest od dawna. Wybierając do pozycjonowania nie pięć, nie dziesięć i nawet nie dwadzieścia słów kluczowych, często bardzo popularnych i konkurencyjnych, ale kilkaset lub nawet kilka tysięcy fraz, można znacznie poprawić widoczność swojej strony. Jednocześnie nie trzeba się martwić o koszt takiego przedsięwzięcia. Usługi pozycjonowania fraz z długim ogonem należą do bardzo atrakcyjnych cenowo.
Na czym polegają działania long tail SEO?
Najprościej opisać je można jako pozycjonowanie opierające się na promowaniu strony na bardzo wiele różnych fraz kluczowych o specyficznej, dokładnej i szczegółowej konstrukcji. Najczęściej są to przede wszystkim:
- dokładne nazwy produktów,
- konkretne nazwy usług ze szczegółową lokalizacją,
- informacje osobowe połączone z prowadzoną działalnością, np. artysty,
- modele z częściowym opisem technicznym np. telefony, komputery.
Long tail bazuje na uzupełnieniu tradycyjnego pozycjonowania na główne słowa kluczowe pozycjonowaniem na liczne frazy, które zwiększają szansę na konwersję działań.
Wejście = akcja
Konwersją w świecie e-marketingu i SEO nazywa się sytuację, w której internauta po wejściu na stronę www dokonuje na niej jakiejś akcji. Z punktu widzenia sprzedawcy w sklepie internetowym będzie to przede wszystkim zakup produktu. Wejścia uzyskane ze szczegółowej frazy long tail sprawiają, że wskaźnik konwersji jest większy. Wynika to z faktu, że długie ogony pozwalają znaleźć internautom strony i sklepy z faktycznie interesującą ich zawartością. Po wejściu na nie i znalezieniu poszukiwanego produktu zwykle decydują się od razu na zakup, ponieważ nie muszą przeklikiwać się przez dziesiątki podstron, lecz wszystko znajdują jednym kliknięciem w wyszukiwarce.
Przeczytaj też: 5 błędów na stronie, które powodują spadek konwersji
Jak dobrać odpowiednie frazy long tail?
Przede wszystkim się nie ograniczać. W long tail SEO chodzi o to, aby swoją stronę opisać jak największą ilością różnorodnych słów i fraz kluczowych, ponieważ pozycjonowanie rozbite jest nie tylko na stronę główną i parę zakładek, ale również podstrony kategorii czy produktów w przypadku sklepów internetowych. Frazy warto dobierać wedle chociażby asortymentu dostępnego w sklepie, treści tematycznych poruszanych na stronie, lokalizacji świadczonych usług. Mimo że long tail daje praktycznie nieograniczone możliwości, frazy muszą pozostać związane z zawartością strony. Wybieranie słów dotyczących zupełnie innej branży, zupełnie mija się z celem.
Korzyści płynące z długiego ogona
Właściciel strony www, która pozycjonowana jest w ten sposób, może spodziewać się konkretnych efektów tych działań. To przede wszystkim wspomniany wyżej zwiększony współczynnik konwersji, ale nie tylko. SEO długi ogon to również większa liczba wejść na stronę i więcej internautów poznających jej zawartość i zapamiętujących nazwę. Ponieważ na frazy long tail występuje mniejsza konkurencja, o wiele łatwiej „wbić” je do TOP i utrzymywać na wysokich pozycjach. Dodatkowo takie pozycjonowanie na długi ogon jest korzystne finansowo: umożliwia wypromowanie wielu słów kluczowych przy nawet niewielkim nakładzie budżetowym.
Jak przeprowadzić dobre SEO pod długi ogon?
Rolą pozycjonera jest zapoznanie się z zawartością witryny oraz jej tematyką. Powinien ocenić, czy strona nadaje się pod SEO z długim ogonem, czy ma wystarczają liczbę zakładek i podstron, które mogłyby generować ruch. Jeśli nie – warto zasugerować właścicielowi rozbudowę oraz podjąć działania optymalizacyjne. Pozycjoner powinien też korzystać z zaawansowanych narzędzi ułatwiających dobór odpowiednich fraz. Podjęte działania muszą być spójne, a przy tym uzupełniać, a nie całkowicie zastępować tradycyjne pozycjonowanie.
Podziel się z innymi: