Jak dobrać słowa kluczowe - omówione zagadnienia:
Słowa kluczowe są fundamentalnym elementem wpływającym na zasięg strony internetowej w wyszukiwarce Google. To (nomen omen) klucz do sukcesu zarówno reklam w Google Ads, jak i działań SEO. Z definicji słowa kluczowe są logicznym ciągiem znaków, używanym w celu wyszukania informacji w wyszukiwarce. Tylko jak znaleźć te związane z Twoją działalnością, po których użytkownik trafi właśnie na Twoją stronę?
Jak dobrać słowa kluczowe?
Podstawową czynnością, którą należy wykonać, aby znaleźć właściwe frazy, jest wcielenie się w rolę odbiorcy naszej reklamy bądź strony.
Dlaczego to tak ważne, by tekst na stronie lub w reklamie zawierał słowa kluczowe? Ponieważ pozbawione ich treści przynoszą znacznie gorsze wyniki, cokolwiek jest naszym celem – czy to sprzedaż, zdobycie subskrybentów, czy po prostu wyświetlenia.
Keyword research, czyli wyszukiwanie słów kluczowych
Keyword research to działanie standardowo wykonywane przez specjalistów zajmujących się optymalizacją stron, którzy dogłębnie analizują najczęściej wyszukiwane frazy z danego zakresu tematycznego. Ze znalezionych propozycji wybierają te frazy, które odpowiadają autentycznym potrzebom lub problemom użytkowników i które mogłyby skierować ich na pozycjonowaną stronę. Nie jest to tak trudne zadanie, jak mogłoby się wydawać – każdy właściciel strony, sklepu lub bloga może wykonać je samodzielnie, pomagając sobie w tym specjalnymi narzędziami, powszechnie dostępnymi w sieci.
Słowa kluczowe – narzędzia
Istnieje wiele oprogramowań ułatwiających keyword research. Zdecydowana większość z nich jest płatna (w trybie abonamentowym), lecz warto dokonać tej inwestycji na rzecz znacznie lepszego pozycjonowania naszej strony w przyszłości.
Jednym z nich jest KWfinder firmy Mangools. Jest to intuicyjna wyszukiwarka słów kluczowych, która dostarcza wielu cennych informacji na ich temat. Pozwala sprawdzić m.in. dokładną liczbę zapytań (z podziałem na poszczególne miesiące!), a także oblicza prawdopodobieństwo wyróżnienia się spośród konkurencji.
Polskim narzędziem tego typu jest Senuto, które nie tylko pomaga dobrać słowa kluczowe pod SEO, ale również pozwala sprawdzić, jaka jest aktualna pozycja w Google podstron naszego serwisu i jak radzi sobie… konkurencja.
Ciekawą propozycją może być również planer słów kluczowych KeywordTool.io, dostępny w wersji płatnej, z wieloma zaawansowanymi funkcjonalnościami, i nieco okrojonej, darmowej, która nawet bez rejestracji umożliwia sprawdzenie do kilkudziesięciu propozycji słów kluczowych na jedno zapytanie.
Narzędzia Google
Narzędziem, które równie dobrze wyszukuje słowa kluczowe, jest dostarczany przez Google AdWords Keyword Planer. To zdecydowanie najpopularniejsze oprogramowanie używane do keyword research, prawdopodobnie ze względu na fakt, iż jest darmowe. Wystarczy zarejestrować tam konto, aby cieszyć się pełnią możliwości oferowaną przez Keyword Plannera i z powodzeniem wyszukiwać frazy kluczowe, sprawdzać częstotliwość ich wyszukiwania przez internautów i potencjalny koszt reklamy na nie.
Słowa kluczowe a pozycja strony
Frazy kluczowe są fundamentalnym elementem, jeżeli chodzi o pozycjonowanie strony, ze względu na wykorzystanie ich w SEO. Podstawowym zadaniem tzw. Search Engine Optimization, jest optymalne pozycjonowanie danej witryny w wyszukiwarkach typu Google. W związku z tym dane frazy kluczowe powinny zostać dobrane pod kątem popularyzacji określonej strony. Trudno w ogóle mówić o pozycjonowaniu bez stosowania słów kluczowych.
Podział fraz kluczowych
Same frazy kluczowe wykorzystywane do SEO, dzielą się na kilka kategorii, takich jak:
- ogólne – szeroki zakres pojęć, np. koszulki,
- brandowe – zawierające nazwę danej marki, firmy, np. koszulki Adidas,
- szczegółowe – precyzyjniej określają słowo kluczowe, np. koszulki bawełniane Adidas,
- lokalne – przedstawiające miejsce, np. koszulki Białystok,
- long tail/z długim ogonem – wiele wyrazów, dokładnie opisujących frazę kluczową, np. koszulki bawełniane z podwójnym szwem.
Każdy z wyżej wymienionych rodzajów fraz kluczowych może być wykorzystywany także w linkach sponsorowanych, takich jak Google Ads, co pozytywnie wpływa na pozycjonowanie całej strony.
Podziel się z innymi: