Stratą ze źródła przychodu jest nadwyżka kosztów uzyskania przychodu nad sumą przychodów z tego źródła w roku podatkowym.Rozliczenie straty podatkowej w art. 9 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
„O wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, można obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.”
Zwróćmy jednak uwagę na dwie ważne kwestie:
1. To samo źródło
Rozliczenia straty dokonuje się tylko w ramach tego samego źródła przychodu. Jeżeli więc przedsiębiorca poza przychodami z działalności gospodarczej uzyskuje także przychody np. ze stosunku pracy, to nie może rozliczyć straty z działalności dokonując zmniejszenia dochodów z umowy o pracę.
2. Okres rozliczenia straty
Stratę można maksymalnie rozliczać przez okres 5 lat, okres ten należy liczyć w sposób nieprzerwany.
Ważne!
Do roku 2018 najszybciej można ją było rozliczyć w ciągu 2 lat (po 50% kwoty straty w jednym roku), natomiast od roku 2019, po spełnieniu odpowiednich warunków, strata może być rozliczona w jednym roku, w całości. Szczegółowe informacje znajdują się tu.
Podatnik samodzielnie decyduje w jakiej proporcji będzie rozliczał stratę. Powinien wziąć tu pod uwagę w szczególności wielkość dochodu w danym roku i prognozowane dochody w latach kolejnych oraz inne odliczenia od dochodu (np. składki ZUS społeczne, ulga na internet). Jeśli podatnik nie zdąży rozliczyć całej straty w ciągu pięciu lat np. ze względu na niskie dochody, to nieodliczona część straty przepadnie.
Powyższy przepis nie ma zastosowania do strat (art. 9 ust. 3a):
z odpłatnego zbycia rzeczy i praw majątkowych, w których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8,
ze źródeł przychodów, z których dochody są wolne od podatku dochodowego.
Przykład:
Podatnik w prowadzonej działalności gospodarczej poniósł stratę w wysokości 20 000 zł w 2014 r. W 2015 również poniósł stratę w wysokości 15 000 zł.
Przedsiębiorca osiągnął dochód w wysokości 40 000 zł w roku 2016.
Rozliczenie straty wygląda następująco:
podatnik od dochodu osiągniętego w roku 2016 może odliczy maksymalnie 50% straty z roku 2014 – 10 000 zł oraz 50% straty z roku 2015 – 7 500zł (razem 17 500 zł).
Możliwość rozliczenie straty poniesionej w 2014 r. kończy się wraz z końcem 2019 r., natomiast strata z 2015 r. może być rozliczona do końca 2020 r.
Poniesioną stratę w latach ubiegłych można rozliczać już w poszczególnych miesiącach danego roku (jeżeli firma osiąga dochód), lub można rozliczyć ją dopiero w zeznaniu rocznym.
Jeśli chcemy ją rozliczać w trakcie roku, to w serwisie ifirma.pl wielkość straty do odliczenia wprowadzamy przez zakładkę Pulpit ➡ Konfiguracja ➡ Deklaracje ➡ PIT, w części PIT-5 w polu “kwota strat z lat poprzednich, możliwa do rozliczenia w danym r.” (wpisujemy już konkretną kwotę do odliczenia).
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Otwarcie likwidacji w spółce z o.o. nie zawsze musi prowadzić do zakończenia działalności spółki. Zdarza się niekiedy, że decyzja o likwidacji spółki została podjęta pospiesznie czy też w związku z trudnościami o charakterze przejściowym, które często można rozwiązać bez konieczności likwidowania podmiotu. W takich przypadkach warto wiedzieć, że istnieje możliwość wycofania się z likwidacji spółki.
Prowadzisz działalność gospodarczą i dokonałeś zgłoszenia do składki chorobowej? Sprawdź, czy zmiana planu opłacania składek będzie miała wpływ na składkę chorobową.
Start-upem określamy firmę, która ma pomysł na biznes – pomysł ten z jednej strony wiąże się z potencjalnie dużym zyskiem, ale z drugiej – jest narażony na duże ryzyko. Firmy te są więc otwierane nie z konieczności, ale z chęci wejścia na rynek z nowym produktem. A jakie podatki muszą płacić start-upy?
W e-commerce nie ma czasu na nudę. Klienci kupują coraz więcej, sprzedawcy szukają skuteczniejszych sposobów na marketing, a innowacyjne metody płatności zyskują na popularności. Sprawdzamy, co wydarzyło się w branży i jakie lekcje można z tego wyciągnąć.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo