Przedsiębiorcy prowadzący działalność we własnym lub wynajmowanym mieszkaniu mogą zaliczyć część wydatków z nim związanych do kosztów uzyskania przychodu. Co ważne, podstawą dokonania zapisu w księdze przychodów i rozchodów w takim wypadku nie musi być faktura lub rachunek. Kliknij i dowiedz się więcej!
Wielu przedsiębiorców decyduje się na prowadzenie firmy w mieszkaniu lub domu. Jest to korzystne rozwiązanie, ponieważ nie generuje nowych wydatków związanych z wynajmem kolejnego lokalu, a dodatkowo pozwala na zaliczenie części kosztów mieszkania do kosztów uzyskania przychodu. Czy by było to możliwe przedsiębiorca każdorazowo musi posiadać fakturę lub rachunek?
Jednym z warunków pozwalających zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodu jest jego właściwe udokumentowanie. W zdecydowanej większości przypadków dokumentem, który spełnia to kryterium jest faktura lub rachunek. Ustawodawca przewidział jednak wyjątki od tej zasady, wśród których znajdziemy m.in. czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność gospodarczą, w przypadku prowadzenia działalności we własnym lub wynajmowanym mieszkaniu. Wówczas wystarczającym dowodem poniesienia takiego wydatku jest potwierdzenie zapłaty lub np. rozliczenie ze wspólnoty/spółdzielni mieszkaniowej (w przypadku wynajmowanego mieszkania dodatkowo w umowie powinien znaleźć się zapis, że koszty eksploatacji będzie ponosił najemca).
Zgodnie z par. 14 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia KPiR, wskazane wyżej koszty mieszkania księguje się w kolumnie 13 podatkowej księdze przychodów i rozchodów na podstawie tzw. dowodów wewnętrznych (sporządzonych w oparciu o dokument obejmujący całość opłat).
Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów
§14. 1. Na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych kosztów (wydatków), mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające: przy zakupie – nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach – przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku).
2. Dowody, o których mowa w ust. 1, mogą dotyczyć wyłącznie:
7) wydatków związanych z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność gospodarczą; podstawą do sporządzenia tego dowodu jest dokument obejmujący całość opłat na te cele;
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!