W 2019 roku zaczęła obowiązywać ustawa o pracowniczych planach kapitałowych. Jest to forma oszczędzania z myślą o emeryturze, z przeznaczeniem na wypłatę po ukończeniu 60 roku życia. Do prowadzenia PPK zobowiązani są wszyscy przedsiębiorcy, którzy zatrudniają nawet 1 pracownika. Zasady funkcjonowania PPK są dosyć sformalizowane, ale nie o tym będziemy dzisiaj pisać. W publikacji odpowiemy na pytanie, jakie koszty ponosi pracodawca w związku z wprowadzeniem PPK.
W jaki sposób jest finansowane PPK?
Oszczędności gromadzone w ramach programu PPK są współfinansowane przez:
Wpłaty na PPK w części pracodawcy wynoszą obowiązkowo 1,5% wynagrodzenia brutto i dobrowolnie do 2,5% wynagrodzenia. Wydatki poniesione przez pracodawcę stanowią dla niego koszty uzyskania przychodów. Dofinansowanie pracodawcy nie stanowi podstawy do naliczania składek na ZUS. Wpłaty dokonywane do PPK w części finansowanej przez pracodawcę stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostaną odprowadzone w terminie określonym w ustawie.
Kiedy wpłaty do PPK można zaliczyć do kosztów?
Wpłaty do PPK zgodnie z ustawą są dokonywane w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały obliczone i pobrane.
Przykład 1
Firma pana Jana Kowalskiego zatrudnia 5 pracowników, którzy przystąpili do programu PPK. Za miesiąc kwiecień 2021 r. pan Jan dokonał wypłaty wynagrodzenia 10 maja 2021 r. W takim przypadku na dokonanie wpłaty do PPK pan Jan ma termin do 15 czerwca 2021 r. Jeżeli wpłata do PPK będzie terminowa, to wówczas pan Jan może ją zaksięgować w kosztach uzyskania przychodów miesiąca kwietnia 2021 r.
Jeżeli wpłata do PPK będzie dokonana po upływie terminu ustawowego, to w takim przypadku będzie ona stanowiła koszty uzyskania w momencie zapłaty.
Wypłata wynagrodzeń z tytułu umowy zlecenie a koszty w PPK
Uczestnikami programu PPK mogą być zarówno osoby, które są zatrudnione na podstawie umowy o pracę, jak i umowy zlecenie lub innej umowy, do której mają zastosowanie przepisy ustawy Kodeks cywilny. Z uwagi na wątpliwości kiedy będzie możliwe ujęcie w kosztach podatkowych wpłat do PPK osób zatrudnionych na podstawie art. 13 ustawy o PIT skierowano zapytanie do Ministra Finansów w tej sprawie.
W odpowiedzi Jan Sarnowski poinformował, że w przypadku wypłat dokonanych w związku z zatrudnianiem osób m.in. na umowę zlecenie i odprowadzaniu wpłat do PPK zasada ujmowania w kosztach uzyskania przychodów jest następująca. Taka wpłata stanowi koszty uzyskania przychodów w miesiącu, w którym następuje wypłata wynagrodzenia przez podmiot zatrudniający, pod warunkiem odprowadzenia wpłat do PPK w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały obliczone.
Przykład 2
Pani Ania zatrudnia osoby na umowę zlecenie, które są uczestnikami programu PPK. Wypłata z tytułu zawartej umowy w miesiącu kwietniu 2021 r. została dokonana 4 maja 2021 r. Termin na odprowadzenie wpłat do PPK upływa 15 czerwca 2021 r. Jeżeli PPK zostanie wpłacone w terminie może stanowić koszty podatkowe pani Ani w miesiącu maju 2021 r.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Program „Dobry Start” to coroczne wsparcie finansowe w wysokości 300 zł na każde dziecko uczące się w szkole. Przysługuje niezależnie od dochodu rodziny, a wnioski o świadczenie można składać już od 1 lipca do 30 listopada 2025 r. wyłącznie drogą elektroniczną.
Zgłoszenie naruszenia konkurencji do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest bardzo pomocnym narzędziem pozwalającym na skuteczne przeciwdziałanie praktykom antykonkurencyjnym na rynku. Jeśli przedsiębiorca zauważy, że inne podmioty gospodarcze podejmują działania naruszające prawo konkurencji, to ma prawo zgłosić takie naruszenie do UOKiK.
System KSeF z założenia będzie powszechnym systemem e-fakturowania. Obowiązek wystawiania faktur w KSeF będzie dotyczył docelowo wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych), którzy zobowiązani są do wystawiania faktur na podstawie polskich przepisów.
Czas wakacji to okres wzmożonych zakupów, ale nie każdy z nich okazuje się strzałem w dziesiątkę, ponieważ zdarza się, że towar jest wadliwy albo szybko staje się niesprawny. Dlatego każdy przedsiębiorca sprzedający produkty lub świadczący usługi musi liczyć się z możliwością otrzymania od klienta reklamacji. W tym kontekście warto pamiętać o kluczowej zasadzie – brak odpowiedzi na reklamację to również odpowiedź, która zawsze działa na korzyść konsumenta. Dla przedsiębiorcy może to oznaczać nie tylko uznanie roszczeń, ale także konsekwencje prawne, finansowe i wizerunkowe dla jego firmy.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo