Wypadek w czasie pracy zdalnej – co robić gdy pracownik w domu ulegnie wypadkowi ?
Wypadek pracownika w czasie pracy może zdarzyć się nie tylko w zakładzie pracy bądź na jego terenie świadczą pracę w sposób stacjonarny, ale również w domu podczas pracy zdalnej. Niezależnie od miejsca, w którym dojdzie do wypadku na pracodawcy spoczywają obowiązki podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie.
O tym jak pracodawca powinien postępować w przypadku gdy pracownik ulegnie wypadkowi w czasie pracy zdalnej przeczytasz w niniejszym artykule.
Praca zdalna, to praca wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Uzgodnienie między stronami umowy o pracę dotyczące wykonywania pracy zdalnej przez pracownika może nastąpić:
przy zawieraniu umowy o pracę albo
w trakcie zatrudnienia.
Praca zdalna a BHP
Zgodnie z obowiązującym przepisem art. 211 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy pracownik m.in. ma nie tylko prawo ale i obowiązek znać przepisy BHP oraz wykonywać pracę w sposób chroniący jego zdrowie przed jakimkolwiek uszczerbkiem. Powyższy przepis ma bezpośrednie przełożenie do pracy zdalnej, dlatego należy pamiętać, że pracodawca będzie zobowiązany do przygotowania pracownika w zakresie zorganizowania zdrowego i bezpiecznego stanowiska pracy.
Dodatkowo należy mieć na uwadze fakt, że pracownicy podlegają szkoleniom wstępnym i okresowym w dziedzinie BHP, bowiem pracodawca zobowiązany jest do przeprowadzenia takiego szkolenia zawsze przed dopuszczeniem do pracy oraz okresowo w zależności od charakteru wykonywanej pracy. Co więcej, sam pracodawca również podlega szkoleniu w zakresie niezbędnym do wykonywania ciążących na nim obowiązków.
W sytuacji natomiast, gdy pracownik od początku zatrudnienia u pracodawcy będzie świadczył pracę w formie zdalnej, to wyłącza się stosowanie art. 237(3) §2 (2) Kodeksu pracy. Oznacza to, że szkolenie okresowe takiego pracownika będzie wymagane w przypadku wykonywania pracy na stanowisku administracyjno-biurowym, gdy rodzaj przeważającej działalności pracodawcy w rozumieniu przepisów o statystyce publicznej znajduje się w grupie działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
Wypadek w czasie pracy a przepisy prawa pracy
Kodeks pracy reguluje kwestie związaną z wypadkiem w czasie pracy. Zgodnie z przepisem art. 234 Kodeksu pracy:
W razie wypadku przy pracy pracodawca jest obowiązany podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie, zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym i ustalenie w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyn wypadku oraz zastosować odpowiednie środki zapobiegające podobnym wypadkom [por. §1];
Pracodawca jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić właściwego okręgowego inspektora pracy i prokuratora o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy oraz o każdym innym wypadku, który wywołał wymienione skutki, mającym związek z pracą, jeżeli może być uznany za wypadek przy pracy [por. §2];
Pracodawca jest obowiązany prowadzić rejestr wypadków przy pracy [por. §3];
Pracodawca jest obowiązany przechowywać protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy wraz z pozostałą dokumentacją powypadkową przez 10 lat [por. §3(1)];
Koszty związane z ustalaniem okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy ponosi pracodawca [por. §4].
Niewątpliwie zatem, gdy dojdzie do wypadku pracownika w czasie pracy, to pracodawca zobowiązany jest do podjęcia niezbędnych działań eliminujących lub ograniczających zagrożenie, zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym i ustalenie w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyn wypadku oraz zastosować odpowiednie środki zapobiegające podobnym wypadkom.
Pracodawca jest obowiązany:
zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników;
wyznaczyć pracowników do:
udzielania pierwszej pomocy,
wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników;
zapewnić łączność ze służbami zewnętrznymi wyspecjalizowanymi w szczególności w zakresie udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, ratownictwa medycznego oraz ochrony przeciwpożarowej.
Działania te powinny być dostosowane do rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, liczby zatrudnionych pracowników i innych osób przebywających na terenie zakładu pracy oraz rodzaju i poziomu występujących zagrożeń.
– realizacja obowiązku przez pracodawcę w zakresie ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku w pracy dotyczy powołania zespołu powypadkowego. Co oznacza, że pracodawca nie jest uprawniony do samodzielnego dokonywania kwalifikowania zdarzenia wypadkowego dotyczącego pracownika
Warto również pamiętać, że:
pogorszenie stanu chorobowego bez związku z wykonywaną pracą i będące skutkiem rozwoju samoistnego schorzenia, nie będzie uznane za wypadek przy pracy, choćby nastąpiło nagle;
wykonywanie zwykłych (typowych, normalnych) czynności przez pracownika, który następnie zachorował, nie może być uznane za zewnętrzną przyczynę wypadku przy pracy, gdyż sama praca nie może stanowić zewnętrznej przyczyny w rozumieniu definicji wypadku przy pracy, ale może nią być dopiero określona nadzwyczajna sytuacja związana z tą pracą, która staje się współdziałającą przyczyną zewnętrzną;
za wypadek przy pracy może być uznana także sytuacja, gdy utrata zdrowia była wynikiem wpływu czynników zewnętrznych pozostających w związku z pracą na rozwijające się samoistnie schorzenie. Musi zatem dojść do kumulowania się negatywnych dla zdrowia pracownika czynników i ich przerodzenie się w sprawczą przyczynę wypadku przy pracy. Zewnętrzną przyczyną zdarzenia będącego wypadkiem przy pracy może być zatem wykonywanie pracy w normalnych warunkach, jeśli ze względu na stan zdrowia pracownika powodowały one nadmierne obciążenie jego organizmu, przy uwzględnieniu całego okresu, przez który praca nieodpowiadająca stanowi zdrowia pracownika była wykonywana, a nie tylko dzień, w którym zdarzenie nastąpiło. W tym przypadku jest jednak konieczne wykazanie przez poszkodowanego związku przyczynowo – skutkowego pomiędzy stanem jego zdrowia i wpływem czynników występujących przy normalnych czynnościach pracowniczych, a mianowicie by właśnie te czynniki przyspieszyły rozwój choroby lub doprowadziły do jej nagłej eskalacji [tak Wyrok Sądu Apelacyjnego w Gdańsku – III Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z dnia 8 maja 2014 r., sygn. III APa 4/14].
Wypadek pracownika podczas pracy zdalnej
Nawet wykonywanie pracy na zasadzie zdalnej, czyli np. w miejscu zamieszkania albo w innym miejscu, na które pracodawca wyraził zgodę, nie zwalnia pracodawcy z odpowiedzialności za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy oraz obowiązku do podejmowania działań polegających na zapobiegniu wypadkom przy pracy, czemu ma służyć ustalenie okoliczności i przyczyn każdego wypadku.
Obowiązki pracodawcy przy wypadku pracownika podczas pracy zdalnej:
udzielenie poszkodowanemu pierwszej pomocy, o ile jest to możliwe;
zabezpieczenie miejsca wypadku;
powołanie zespołu powypadkowego przez pracodawcę, który dokonuje następujących czynności:
ustala okoliczności i przyczyny wypadku;
bada warunki wykonywanej pracy;
zbiera informacje dotyczące okoliczności wypadku;
sporządza protokół powypadkowy;
przekazuje protokół powypadkowy pracodawcy, pracownikowi, inspektorowi Państwowej Inspekcji Pracy;
niezwłoczne zawiadomienie właściwego okręgowego inspektora pracy i prokuratora o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy oraz o każdym innym wypadku, który wywołał takie skutki, mającym związek z pracą, jeżeli może być uznany za wypadek przy pracy;
rejestracja wypadku w rejestrze wypadków;
analiza i ocena przyczyn wypadku przy pracy zdalnej.
– należy pamiętać, że zgodnie z przepisem art. 283 § 2 pkt 6 Kodeksu pracy kto wbrew obowiązkowi nie zawiadamia właściwego okręgowego inspektora pracy, prokuratora lub innego właściwego organu o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy oraz o każdym innym wypadku, który wywołał wymienione skutki, mającym związek z pracą, jeżeli może być uznany za wypadek przy pracy, nie ujawnia wypadku przy pracy albo przedstawia niezgodne z prawdą informacje, dowody lub dokumenty dotyczące takich wypadków – podlega karze grzywny od 1000 zł do 30 000 zł.
Jeśli chodzi o obowiązki pracownika, to gdy dojdzie do wypadku pracownik zobowiązany jest do poinformowania swojego pracodawcy albo bezpośredniego przełożonego o zaistniałej okoliczności.
Należy również pamiętać o tym, że pracodawca zobowiązany jest przechowywać protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy wraz z pozostałą dokumentacją powypadkową przez 10 lat.
Podsumowanie
Do wypadku może dojść wszędzie – zarówno w zakładzie pracy bądź na jego terenie albo w domu pracownika. Niezależnie od miejsca wypadku pracodawca ma szereg obowiązków należnych do podjęcia w związku z zaistniała sytuacją. Warto pamiętać, że pracownikowi, który uległ wypadkowi w miejscu pracy przysługują świadczenia, których charakter i wysokość uzależniona jest w szczególności od charakteru poniesionych obrażeń, uszkodzeń ciała, uszczerbku na zdrowiu.
Więcej na temat jednorazowych świadczeń z tytułu wypadku w pracy przeczytasz tutaj.
Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Krajowy System e-Faktur to nie tylko techniczne narzędzie do wystawiania faktur, ale także system, który całkowicie zmienia sposób, w jaki dane o sprzedaży trafiają do organów skarbowych. W praktyce oznacza to, że urząd skarbowy zyskuje dostęp do informacji o transakcjach w czasie rzeczywistym, co może wpływać na sposób prowadzenia kontroli podatkowych i ich częstotliwość.
Zastanawiasz się, co oznacza pojęcie wartości niematerialnych i prawnych? W dzisiejszym artykule przybliżymy, czym są wartości niematerialne i prawne i jak się je amortyzuje.
Zakupy w sklepie internetowym to dosłownie kilka kliknięć, dlatego klienci często oczekują, że faktury również nie zajmą dużo czasu zwłaszcza teraz, gdy w życie wchodzi KSeF! Co jednak zrobić, gdy system przestaje działać lub występuje awaria? W takich sytuacjach KSeF wchodzi w tryb offline, który pozwala wystawiać faktury od razu, nawet gdy system chwilowo nie odpowiada.
Każda osoba objęta obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi oraz ubezpieczeniem zdrowotnym musi zgłosić się do ZUS. Zgłoszenia takiego należy dokonać na formularzu ZUS ZUA. Sprawdź, jak się zgłosić do ZUS jako przedsiębiorca oraz jak wypełnić krok po kroku druk ZUS ZUA?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo