Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i karta podatkowa – zmiany 2019
W 2019 roku weszło w życie sporo zmian w zakresie prowadzenia działalności opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, m.in.: zrezygnowano z obowiązku prowadzenia kart przychodów czy sporządzania spisu z natury. Kliknij i dowiedz się więcej na temat zmian w ryczałcie ewidencjonowanym w 2019!
1 stycznia 2019 roku w życie weszła nowelizacja ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, która zniosła część obowiązków spoczywających na przedsiębiorcach opodatkowujących przychody ze swojej działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Co się zmieniło? Sprawdźmy!
Ryczałt ewidencjonowany bez kart przychodów
Wspomniana nowelizacja ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym zniosła obowiązek prowadzenia kart przychodów – indywidualnych (imiennych) kart przychodów pracowników, które wcześniej zobowiązani byli prowadzić podatnicy dokonujący pracownikom wypłat należności ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ustawy o podatku dochodowym. Co ważne, rezygnacja z obowiązku prowadzenia kart przychodów nie wpłynęła na obowiązek poboru i odprowadzenia przez przedsiębiorców jako płatników zaliczki na podatek dochodowy od dokonywanych pracownikom wypłat należności ze stosunku pracy.
Brak obowiązku prowadzenia ewidencji wyposażenia przy ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych
Podatnicy, którzy wybrali jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, od 1 stycznia 2019 roku zostali zwolnieni także z obowiązku prowadzenia ewidencji wyposażenia, obejmującej wszystkie rzeczowe składniki majątku związane z wykonywaną pozarolniczą działalnością gospodarczą, niezaliczone do środków trwałych, których wartość początkowa przekracza 1 500 zł.
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych bez spisu z natury
Przed 1 stycznia 2019 roku, spis z natury musieli sporządzać zarówno podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów, jak i podatnicy opodatkowani zryczałtowanych podatkiem od przychodów ewidencjonowanych. Obecnie obowiązek ten pozostał jedynie dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych lub liniowo. W przypadku ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych pozostał jedynie obowiązek sporządzenia wykazu składników majątku wykorzystywanych w prowadzonej działalności w razie likwidacji bądź w razie wystąpienia wspólnika ze spółki.
Kwartalny ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
Do końca 2018 roku podatnicy, którzy wybrali kwartalne rozliczanie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, musieli zawiadomić o tym fakcie urząd skarbowy przed 20 stycznia. Obecnie w przypadku opłacania kwartalnie ryczałtu podatnicy informują o wyborze opłacania ryczałtu w takiej formie w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym stosowali ten sposób opłacania ryczałtu. Co więcej, od 2019 roku kwartalne rozliczanie zryczałtowanego podatku jest dostępne dla przedsiębiorców już w pierwszym roku prowadzenia działalności gospodarczej.
Ważne!
Zawiadomienie o wyborze opłacania ryczałtu co kwartał, złożone przed 1 stycznia 2019 roku nie obowiązuje w latach podatkowych rozpoczynających się po 31 grudnia 2018 roku.
Nowy termin zawiadamiania o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych
Od 1 stycznia 2019 roku podatnicy mogą dokonać ostatecznego wyboru formy opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągną pierwszy w roku podatkowym przychód albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu roku podatkowego. Oznacza to, że zniesiony został obowiązek informowania urzędu skarbowego o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do 20 stycznia.
Karta podatkowa bez ewidencji zatrudnienia
Kolejnym uproszczeniem wprowadzonym przez wspomnianą nowelizację, jest zniesienie obowiązku prowadzenia ewidencji zatrudnienia przez podatników opodatkowanych w formie karty podatkowej. Obecnie uznaje się bowiem, że umowa zawierana z pracownikiem jest zasadniczym i wystarczającym dokumentem potwierdzającym okoliczność zatrudnienia.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Trudno prowadzić efektywną sprzedaż, gdy wiele czasu i energii trzeba poświęcać na rozwiązywanie problemów wywołanych przez łamiących regulamin klientów. Allegro oferuje wachlarz możliwości rozwiązywania sporów, nawet z wyjątkowo problematycznymi kupującymi. Zobacz, czym jest Czarna Lista Allegro.
Wielu przedsiębiorców zakończenie działalności spółki z o.o. kojarzy z jej likwidacją, jednak nie wszyscy są świadomi, że w przypadku niewypłacalności spółka może również przejść przez proces upadłości. Upadłość spółki z o.o. jest formalną procedurą, która ma na celu spłatę jej zobowiązań.
Niewątpliwie branża IT jest dynamicznie rozwijającym się sektorem. Nic więc dziwnego, że aktualnie mamy tzw. rynek pracownika w tej branży, który przebierając w ofertach pracy dąży do podjęcia jak najbardziej satysfakcjonującego stosunku pracy.
Zarządzanie stroną internetową to nie tylko dbanie o jej estetykę i funkcjonalność. To także umiejętność efektywnej analizy danych, które pozwalają zrozumieć m.in to, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo