W ramach programu rządowego uruchomiony został Program wsparcia finansowego Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. (tarcza finansowa PFR) dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w związku z epidemią COVID-19. Większość środków finansowych przyznanych w ramach wsparcia będzie miało charakter bezzwrotny do wysokości 75%, pod warunkiem spełnienia warunków określonych w Programie.
Główne założenia Programu wsparcia
Priorytetowe założenia Programu:
Proponowane rozwiązanie ma na celu zapewnić płynność i stabilność finansową firm w czasie jak i po zakończeniu pandemii koronawirusa,
Zrekompensowanie strat finansowych w związku z utraceniem dochodów,
Pokrycie dodatkowych kosztów, które musiały zostać poniesione w związku z COVID-19,
Ochrona miejsc pracy,
Pomoc dla sektorów, które najdotkliwiej zostały dotknięte w następstwie COVID-19.
W ramach Programu o wsparcie mogą ubiegać się przedsiębiorcy, którzy spełniają następujące warunki:
Prowadzą działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna niebędącą osobą prawną, bądź są wspólnikami spółki cywilnej, pod warunkiem, że:
W przypadku mikrofirmy – zatrudnienie wynosi co najmniej 1 nie więcej niż 9 pracowników, a roczne obroty nie przekraczających kwoty 2 mln EUR,
W przypadku MŚP – zatrudnienie wynosi od 10 do 249 pracowników, a roczne obroty nie przekraczających 50 mln EUR.
Dane o zatrudnieniu jak również rocznych obrotach powinny być ustalone w oparciu o stan na 31 grudnia 2019 roku.
U przedsiębiorcy musi być odnotowany spadek obrotów gospodarczych – przychodów ze sprzedaży o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku.
Przedsiębiorca na dzień składania wniosku prowadzi działalność gospodarczą, nie zostało wobec niego otwarte postępowanie upadłościowe lub postępowanie restrukturyzacyjne.
Przedsiębiorca ma zarejestrowaną działalność gospodarczą na terytorium Polski.
Przedsiębiorca musi prowadzić działalność gospodarczą na dzień 31 grudnia 2019 roku. Jak można przeczytać w przewodniku PFR przedsiębiorca, który przed złożeniem wniosku wznowił działalność gospodarczą co do zasady może skorzystać z Programu wsparcia.
Przedsiębiorca na dzień 31.12.2019 r. i na dzień złożenia wniosku nie zalega z zapłatą należności publicznoprawnych – składek ZUS i podatków.
Rozłożenie płatności podatków i składek ZUS na raty, odroczenie płatności, znikome zadłużenie nieprzekraczające trzykrotności wartości opłaty za list polecony (aktualnie – 8,70 zł) nie jest uznawane za zaległość.
W jaki sposób będą składane wnioski o przyznanie wsparcia?
Wniosek o udzielenie wsparcie będzie składany za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Wykaz banków uczestniczących w programie:
Tarcza finansowa PFR – wykaz banków.
Warunki do złożenia wniosku w bankowości elektronicznej:
Uprawniony do złożenia wniosku jest Beneficjent bądź osoba przez niego umocowana.
Wnioskodawca musi mieć dostęp do bankowości elektronicznej Beneficjenta.
Wnioskodawca musi posiadać uprawnienia do realizacji przelewów oraz składania oświadczenia woli w imieniu Beneficjenta.
Wnioskodawca ma możliwość podpisania wniosku przy wykorzystaniu bankowych narzędzi autoryzacyjnych.
Tarcza PFR – najważniejsze informacje.
Podstawa udzielenia wsparcia
Złożony wniosek zostanie zweryfikowany z rejestrami publicznymi w zakresie zgodności złożonych oświadczeń i dopiero na tej podstawie zostanie wydana jedna z poniższych decyzji:
Decyzja pozytywna przyznająca całą kwotę wnioskowanego wsparcia – Beneficjent uzyska całą wnioskowaną kwotę, która zostanie przekazana na rachunek bankowy, a decyzję PFR dostarczy bank.
Decyzja pozytywna przyznająca niższą kwotę niż wnioskowana – Beneficjent otrzyma przyznaną kwotę na rachunek bankowy, decyzję dostarczy bank, w uzasadnieniu której znajdzie się powód przyznania niższej kwoty wsparcia. Od decyzji Beneficjent może złożyć odwołanie.
Decyzja negatywna – brak wsparcia, beneficjent będzie mógł ponownie skierować wniosek po wcześniejszym złożeniu wyjaśnień co do zastrzeżeń wskazanych w pierwotnym wniosku.
Dane wykazane przez przedsiębiorcę będą weryfikowane z rejestrami jakimi dysponuje ZUS i urząd skarbowy, dlatego warto upewnić się czy nie występują rozbieżności pomiędzy tymi ewidencjami co skróci ewentualny proces wyjaśniania różnic. Płatnicy VAT na moment składania wniosku powinni złożyć deklarację VAT-7, natomiast rozliczający się kwartalnie JPK_VAT, ponieważ nie upływa jeszcze termin na złożenie deklaracji.
UWAGA!
W trakcie składania wniosku o subwencję należy sprawdzić, czy od przesłania deklaracji VAT-7 minęły 4 dni kalendarzowe, a w przypadku podatników rozliczających się kwartalnie z VAT, co najmniej 7 dni kalendarzowych od złożenia JPK_VAT.
Na co można przeznaczyć środki z subwencji?
Środki finansowe otrzymane w ramach Programu mogą zostać przeznaczone tylko i wyłącznie na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, przede wszystkim na:
wypłatę wynagrodzeń dla pracowników,
zakup towarów i materiałów,
zakup usług obcych,
zapłatę należności o charakterze publicznoprawnym,
opłacenie czynszu,
opłacenie umów zawartych z kontrahentami,
przedterminową spłatę kredytów do maksymalnej wysokości 25% wartości subwencji.
Wysokość wsparcia finansowego dla mikroprzedsiębiorcy
Kwota przyznanych środków w ramach programu obliczana będzie indywidualnie dla każdego Beneficjenta. Elementami decydującymi będzie liczba zatrudnionych pracowników i wysokość spadku obrotów gospodarczych.
Spadek przychodów w przedziale
Kwota subwencji na pracownika
od 25% do 49%
12.000 zł
od 50% do 74%
24.000 zł
od 75% do 100%
36.000 zł
Maksymalna kwota dofinansowania to 324.000 zł uzależniona jest od liczby zatrudnionych pracowników zgodnie z zestawieniem poniżej:
Źródło: Przewodnik dla mikro, małych i średnich firm po tarczy finansowej PFR.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Według analityków Bain & Company wartość rynku produktów AI będzie zwiększać się przez kolejne trzy lata w tempie od 40% do 55% rocznie. W efekcie sztuczna inteligencja przestaje być jedynie technologiczną nowinką, ale staje się fundamentem zmian w różnych branżach – od finansów po sektor zdrowotny. Ile wkrótce będzie wart rynek produktów AI i co napędza jego rozwój?
Program „Cyfrowa Europa” to program, którego celem jest przyspieszenie ożywienia gospodarczego i napędzanie cyfrowej transformacji Europy. Aby zbliżyć Europę do tego celu, także przedsiębiorcy mogą skorzystać z dofinansowania na obszary związane z cyfryzacją.
Podatek Belki to 19% od zysków z inwestycji i oszczędności. Choć na razie nie zanosi się na jego likwidację, rząd zapowiada nowe rozwiązanie – Osobiste Konto Inwestycyjne (OKI), które ma pozwolić na inwestowanie do 100 tys. zł bez podatku. Sprawdź założenia dla nowego produktu inwestycyjnego.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo